Стоян МАВРОДИЕВ: Всеки работещ ще има сметка с пари във фонд "Богатство"

Икономическата програма на партия ГЕРБ се нарича "Новият десен договор за България". Стоян Мавродиев е един от авторите и ръководител на икономическия екип, изготвил документа.
Къде виждате резервите в бюджета за такова драстично намаление на данъци и осигуровки, каквото предвиждате във вашата програма?
- Резервите в бюджета са много. На първо място това е намаляването на данъчното бреме, което директно води към повишаване на доходите на хората. Намаляването на данъците такова, каквото ние го предлагаме - по 10% данък общ доход, корпоративен данък и осигурителни вноски ( бел.ред. - на пресконференцията беше обявено, че целта в края на мандата е плоският данък върху доходите да падне на 7%), със сигурност ще доведе до по-висок икономически растеж и до значително по-малък сив сектор в икономиката. В момента сивият сектор е около поне 15 млрд. лв.
Ако икономиката расте бързо, това означава, че и приходите в бюджета ще са повече и ще има повече средства да харчим за публични разходи, дори като намалим процента на преразпределение през бюджета, който в момента е около 40%, на около 30%.
Втората голяма резерва е административната реформа - съкращаване на голямата и неефективна държавна администрация ще доведе до намаление на броя на заетите чиновници. Като говорим за административна реформа, имаме предвид и закриването на редица ненужни министерства и агенции, което ще спести значителни разходи на бюджета. Предвиждаме също така да проведем и нужните и дълго отлагани реформи в сферата на осигуряването, пенсионната система, здравеопазването, образованието.
Другият голям резерв в бюджета е огромният бюджетен излишък. Умишлено се укрива от настоящите управляващи, че държавата има към 2 млрд. лв. несъбрани и признати вземания. Тоест тя изземва значителни средства от нас чрез данъците, формирайки огромен излишък, а в същото време не събира признатите си вземания.
Да, но излишъкът е в резултат на умишлено водена фискална политика.
- Точно тази погрешна фискална политика смятаме да променим и да наложим нова концепция и философия в отношенията фиск - гражданин. Огромният бюджетен излишък всъщност е изземване на огромни средства от хората под формата на данъци, които иначе могат да останат в тях и да доведат до увеличаване на доходите им. От друга страна, излишъкът може да финансира амбициозната ни програма за намаляване на данъците.
Разчитате на излишък, а в програмата ви се говори за балансиран бюджет.
- В нашата програма е казано, че ще се опитаме да правим балансиран бюджет или излишъците, които съществуват в момента и бъдат натрупани, ще бъдат инвестирани по подходящ начин.
Рязкото увеличаване на разполагаемия доход не смятате ли, че ще доведе до по-голяма инфлация и до още по-голям дефицит по текущата сметка?
- Когато говорим за инфлация и дефицит по текущата сметка, мисля, че борбата с тях е свързана с повече конкуренция. Ако България води добра политика по конкуренция, създавайки добра бизнес среда, това ще доведе до по-голям ръст на икономиката. Нашата амбиция е икономическият ръст да е 10% и повече, ако се случат всичките планирани структурни реформи. Тогава икономическият растеж ще е много по-висок от инфлацията и по-добрата бизнес среда ще води повече външни инвестиции и подобряване на конкурентоспособността на българската икономика. От друга страна, ще води до повишаване на производителността на труда и тази по-висока производителност и по-големите инвестиции ще помогнат икономиката да изнася повече. Това пък води до решаване на проблема с дефицита по текущата сметка.
Увеличението на доходите на хората не е задължително да води до по-голяма инфлация, каквато е тезата на министъра на финансите.
Кое от министерствата ви се струва излишно?
- На първо място Министерството на държавната политика при бедствия и аварии, както и на държавната администрация и административната реформа. Биха могли да се реформират и съкратят още много други министерства и ведомства. Един пример за това - в момента в Министерството на земеделието по официални данни са заети 2616 души. Това ние намираме за прекалено и ненужно. За целта обаче ще се направят изчерпателни прегледи за полезността на тези ведомства и според полезността и резултатите от работата им ще съкращаваме администрацията. Според нас Министерството на икономиката и енергетиката също е анахронизъм. В развитите западни държави министърът на финансите ръководи всички дейности, свързани с икономиката и финансите на държавата
В програмата ви пише, че необлагаемият минимум ще бъде максималният праг за облагане с осигуровки, който сега е 1400 лв. Това означава ли, че този праг ще се намали на 1000 лв., които посочвате за необлагаем минимум?
- Нашата амбиция е необлагаемият минимум да е равен на максималния осигурителен праг. Очевидно това означава да намалим този праг от 1400 на 1000 лв.
Това е истинската система на плоския данък, а не тази социалистическа инвенция в момента да се облагат всички доходи и да няма необлагаем минимум, да се премахне семейното подоходно облагане и т.н.
Вие също се отдалечавате от теорията на плоския данък, защото при наличието на необлагаем минимум на практика няма една ставка, а две - 0 и 10%.
- Истинската теория на плоския данък според нас е на първо място да няма двойно данъчно облагане, каквото има в момента - със социално-осигурителна тежест се облагат всички доходи, в същото време върху тези доходи се плаща и данък общ доход. Това не е плосък данък. Системата, която ние предлагаме, ще позволи всички доходни групи да получат съответната полза. Хората, които получават до 1000 лв., върху тях ще плащат осигурителна вноска от 10%, но не плащат данък общ доход. Тези, които вземат над 1000 лв., за горницата над тази сума се плаща данък общ доход, но не се плащат осигурителни вноски.Това е еднакво справедлива система и не ощетява никого.
Това няма ли да отвори голяма дупка в бюджета на общественото осигуряване?
- Мисля, че не само няма да отвори голяма дупка в бюджета на НОИ, но и ще доведе до много по-големи приходи, защото в момента има огромно укриване на осигуровки в България заради голямата ставка и така се кредитира сивият сектор в икономиката. Целта ни е да извадим този сектор на светло и съответно в бюджета на осигурителната система да влязат много повече пари.
Какво предвиждате за здравната вноска?
- Това, което предлагаме в здравеопазването, е да насърчим конкуренцията между фондовете, т.е. либерализация на сектора. Ще направим много здравни каси, ще има изравняване на частните фондове с държавната каса като права и задължения и така ще насърчим конкуренцията. Предвиждаме здравната вноска да се превърне в застраховка по подобие на "Гражданската отговорност".
В програмата ви пише, че няма да има отчисления за фондовете майчинство и безработица. Това означава ли, че такива обезщетения няма да се плащат?
- Това няма връзка с плащанията. Както жената, която излезе по майчинство, ще продължи да получава средства, така и на безработните ще продължи да се плаща. Ние ще отменим тези вноски такива, каквито са в момента и отиват във фондовете на НОИ, но ще запазим плащанията както за майките, така и за безработните. Тези плащания ще се финансират от общите данъци, събрани в бюджета.
Какво представлява идеята ви за национален фонд "Богатство"?
- Идеята е да се използват приходите от приватизация, от концесии и спестени средства от проведени реформи, в който фонд всеки работещ български гражданин да има своята сметка, по която да се натрупват средства. И в един момент всеки човек ще има право да прехвърли сумата в личната си сметка, например в частен пенсионен фонд.
Нашата амбиция е икономически растеж, който задължително трябва да бъде двуцифрено число. Като го има него, нормално е държавата да отделя средства, които да бъдат акумулирани в такъв фонд с цел повишаване благосъстоянието на хората и осигуряването им срещу бъдещи кризи и негативни цикли в икономиката.
Каква е гаранцията, че ще изпълните програмата си?
- Това, което сме включили в нашата програма, всъщност са добри практики и работещи модели по света, които ние ще се опитаме да адаптираме към българските условия. Всички предложени от нас реформи са факт в Ирландия, Естония и други страни и са ги направили по-успешни, проспериращи и богати. Важно е да имаме воля за реформи, за прилагане на тези добри практики. Много правителства до момента съзнателно се отказваха да правят реформи в образованието, здравеопазването, пенсионната система заради чувствителността на тези сектори. За да се прави такава амбициозна реформаторска политика, каквато се съдържа в нашата програма, се изисква и смелост и да не се мисли дали след четири години ще бъдем преизбрани с мнозинство. Само ако това е налице, а при нас е, тогава може да се реализира тази амбициозна програма.