Такситата - оплетени в цени и претенции

Пътували ли сте вече с такси с нова, по-висока тарифа? Обсъжданото вече от месец искане на таксиметровите шофьори за увеличаване на цените вече е реалност - някои от големите компании вече имат нови стикери с около 20% по-високи цени и за първоначалната такса, и за километър превоз. До две седмици се очаква всички таксита в София да возят на новите тарифи. Таксиметровите компании оправдават повишаване на тарифите с по-високата цена на горивата, с тежестта на лизинга и инфлацията. Освен че ще плаща по-скъпо, за клиента обаче нищо не се е променило в качеството на обслужването.
"Хората пак ще се возят на таксита, независимо какви са тарифите. Все пак ще има и клиенти, които ще се откажат от услугата", казва Иван Владимиров, шофьор в една от столичните таксиметрови компании. Той все още не се сменил тарифата си, макар да е получил стикери с новите цени. Признава, че работата през последните две-три години все повече намалява, а професията се е напълнила с непрофесионалисти и доста хора, които се некоректни към клиентите. "За помпата" на шофьорите, която кара пътникът да настръхне при плащане на сметката, не иска да говори.
От понеделник големите таксиметрови компании в София започнаха да увеличават цените с 20-25% и се очаква
до две седмици всички таксита да возят на новите тарифи
Шефовете на компаниите изтъкнаха различни причини за повишението - от отложеното миналата година поскъпване, през натрупаната инфлация та до неволята на шофьорите, които едва свързват двата края.
Шофьорите пък се разделиха в мнението си дали тези тарифи са им достатъчни, а шефът на Асоциацията на таксиметровите водачи Стефан Боснов дори ги призова да атакуват офисите на компаниите с искане тарифите да станат 1.20 лв. на километър. Колегите му обаче смятат, че тази цени със сигурност ще откаже клиентите от услугата. Таксиметров шофьор разказа пред "Дневник", че малка компания с около 20 автомобила вози вече вози с начална цена 1.70 лв. и цена от 1.20 лв. на километър. Служителите й твърдят, че обслужват предимно чужденци, но има и столичани, които не се отказват от услугите им.
За три години горивата се увеличиха, инфлацията също, а тарифите останаха същите. Шофьорът месечно може да задели 300 лв. за семейството си, след като е платил лизинга на автомобила, обяснява управителят на "Сиби такси" Емил Игнатов. Той обаче не даде конкретни изчисления за цените на горивата. Около 90% от автомобилите се движат на газ, при който увеличението не е толкова голяма. Според управителят на "Окей супертранс" Людмил Лазаров инфлационният индекс е достигнал 26%, а натрупаното поскъпване на резервни части и горива е 30-40%. Той твърди, че доходите на шофьорите са намалели. Председателят на Националния съюз на превозвачите Румен Крумов пък смята, че тезата за поскъпването на горивата е стара. Браншът поднови парка си, а тази инвестиция не бе отчетена в цените, а сега автомобилите са за основен ремонт, който струва 2-3 хил. лв., обясни той. Изчисленията на съюза показват, че за лизинг шофьорите плащат от 600 до 1100 лв. месечно в зависимост от вида на автомобила и първоначалната вноска. Когато лизингът е прекалено висок, на една кола работят по трима души. Срокът на изплащането на превозното средство е четири години. Средната цена на един автомобил е около 20 хил. Лв., но задължителната застраховка "Автокаско" натоварва сумата с 4 до 6 хил. лв. Шофьорите плащат и такса за ползване на радиомрежата, която е около 100 лв. Освен това има корпоративен данък и осигуровка.
През февруари тази година при протестите по повод убийството на техен колега в София шофьорите поискаха от транспортното министерство да въведе най-ниската и най-високата цена на услугата на километър. Тогава се заговори, че в цената трябва да бъдат включени и разходите за гориво и поддръжка на автомобилите. Ако транспортното министерство приеме предложението им, това трябва да бъде записано в Закона за автомобилните превози и наредбата за таксиметровата дейност. Не сме се отказали от искането си, твърди Крумов. Транспортното министерство вече отправило запитване по въпроса до Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), но тя все още не е дала становището си по него.
Лизингът и корпоративният данък надуват цените на услугата
обясняват работещите в бранша. По данни на Съюза на превозвачите автомобилите на лизинг са около 60% от всички таксиметрови автомобили. Около половината от шофьорите, които карат кола на лизинг, закъсняват с една или повече вноски. Някои от тях вече връщат автомобилите, на други лизинговите къщи им ги отнемат, посочиха от съюза. Шефът на "Сиби такси", което работи по договори с еднолични търговци, съобщи, че преди месец лизингодател е взел автомобила на един от шофьорите му поради невъзможност той да обслужва задълженията си. Повечето от компаниите, които предоставят автомобили на лизинг, се въздържат да ги дават за таксиметрова дейност поради множеството катастрофи, които стават с автомобилите. След като шофьорите ни ги върнат, те са в състояние, в което просто не могат да бъдат продадени, коментират от бранша. "Не се наблюдава тенденция на затруднения в плащанията по лизинговите договори от клиентите ни таксиметрови шофьори", коментираха от "TBI лизинг". От дружеството, което има договори за над 300 коли, обясниха, че няма причина за затруднения в последните месеци, тъй като няма промяна в лихвите и съответно в размера на вноските през този период. "TBI лизинг" дават възможност на клиентите си да разсрочват задълженията си. "Случаите, в които таксиметрови шофьори са се възползвали от тази опция, са по-скоро при временна невъзможност за работа - ако например шофьорът е болен или е катастрофирал", обясниха от компанията. Категорично отрекоха да има случаи на върнати автомобили. "Последните договори, които сме сключвали, са от 2005 г., част от тях още се изплащат, разказаха от "Пролийз" (ProLease). И добавиха, че никой от клиентите им - таксиметрови шофьори, не е забавил вноските си.
Корпоративният данък е виновен за намалението на доходите ни, твърдят шофьорите. За плащане на патента трябвало да заработят по 55 лв. месечно. След като в продължение на няколко години те протестираха срещу патента, финансовото министерство въведе от тази година 10% данък. При последните си протести шофьорите обаче бяха раздвоени дали искат връщането на патента, или предпочитат да остане сегашният режим на облагане. При него те трябва да доказват оборота чрез касовия апарат. Тук се прилагат различни трикове - някои монтират друг апарат или пък не включват машинката, която "била развалена", а определят сметката "на око".
Почти едновременното поскъпване на тарифите на всички таксиметрови компании даде основание на
Комисията за защита на конкуренцията да започне наблюдение на пазара
и поведението на отделните участници. Поводът беше обвинението на федерацията на потребителите към таксиметровите компании в скрито картелиране. Федерацията призова за намесата на антимонополната комисия. От ведомството припомниха, че преди повече от година заради съгласувана практика са били глобени компании с маршрутни таксита. Комисията е била сезирана за едновременна промяна на цените на такситата в Пловдив, но впоследствие проучването е доказало, че няма картел.
Дали новите тарифи ще откажат някои от клиентите предстои да се види. В момента обаче
компаниите в София се задъхват при поръчките между 7 и 10 сутринта
и от 16 до 18 часа. Това разказаха шефовете на четири големи компании, които си поделят пазара в столицата. Повикванията просто са повече, отколкото наличните автомобили, а към това се прибавят и задръстванията, обясни Людмил Лазаров от "Окей супертранс". Браншовиците твърдят, че причината e намаленият брой на автомобилите на пазара. Данните на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" обаче опровергават твърдението. Броят на регистрираните компании, извършващи таксиметрова дейност, до септември тази година е 3208. Те работят с 22 324 автомобила. От пазара са отпаднали 10 компании, а броят на автомобилите е намален с около 200, което се дължи на изискването по закон за възраст на возилата не повече от 5 години. В София работят 199 компании с около 6500 автомобила.
Новите искания на шофьорите
Да отпадне условието таксиметровите автомобили да са на възраст до 5 години, но за колите да се прилага стандартът Евро 3 (за по-екологично чисти автомобили) и да има изискване за климатик. Това са част от промените в Закона за автомобилните превози, които обсъжда транспортното министерство. Предложенията са на браншовите организации. С промените в закона ще се разреши и микробуси да станат таксита, както предлагат от бранша. Това се налага, защото компаниите, обслужващи летището например, трудно могат да съберат в багажниците си целия багаж на пътниците. С поправките ще се засилят и изискванията за безопасността на шофьорите и пътниците, съобщи зам. транспортният министър Георги Петърнейчев.