KKR ще купи турска спедиторска компания
Инвестиционният гигант KKR (Kohlberg Kravis Roberts & Co.) ще купи турския спедитор U.N. Ro-Ro Isletmeleri, предаде "Блумбърг". Това е първата турска корпоративна придобивка на американската инвестиционна компания и най-голямата сделка по поглъщане на компания в корпоративната история на Турция.
KKR ще плати 1.3 млрд. долара за 97.6% от акциите на спедиторското дружество. Сделката вече получи одобрението на акционерите на U.N. Ro-Ro преди изтичането на крайния срок в понеделник. За да осъществи успешно интеграцията, дяловият купувач е регистрирал собствена компания в Турция, чрез която да контролира процеса по поглъщането. Придобиването на компанията ще бъде обект на регулаторен анализ от страна на Турция, Италия, Австрия и Германия, съобщиха от KKR.
Това е първата успешна стъпка за инвестиционната група в Турция. Преди близо година компанията се опита да придобие акционерно влияние в друга холдингова компания, която се занимава с търговска дейност, но преговорите между двете страни пропаднаха.
По последни данни турският оператор на фериботи контролира над 50% от износа на страната, който се спедира с тези плавателни средства. Компанията разполага както с водни, така и с наземни терминали, а сформирането му като холдингова компания приключи преди 3 години след сливането на 5 по-малки дружества.
Износът на Турция се е удвоил през последните 4 години по данни на "Блумбърг". За последните 12 месеца до септември стойността на доставките за чужбина е стигнала 100 млрд. долара, като около 60% от тях са били насочени към страни от Европейския съюз. Това от своя страна продължава да увеличава директните чуждестранни инвестиции към страната, които за първите 7 месеца от тази година са прехвърлили 12 млрд. долара.
Поглъщането на U.N. Ro-Ro е рекорд по отношение на изкупуването на турски бизнес от дялов инвеститор. Предишното първо място се държеше от най-големия турски производител на спиртни напитки "Мей" (Mey Icki), който стана собственик на инвестиционния фонд TPG срещу 810 млн. долара. Част от ръководството на турския спедитор се обяви против продажбата на компанията преди месец, подкрепяйки тезата, че по този начин може да се увреди икономическия растеж на Турция.