Превоз са седмина, или спалня за двама

Превоз са седмина, или спалня за двама

Заради възможността да ползват данъчен кредит автомобилите с 6+1 места се радват на изключително голямо търсене у нас, особено сред собствениците на фирми, регистрирани по ДДС. След като имах възможността да тествам "Киа Каренс", се убедих, че изборът на кола от този клас не само не е компромис, но носи още куп позитиви.
Визията
Във външния вид на вана на корейците трудно може да се намери нещо ексцентрично. Подчинили формата на съдържанието, дизайнерите са заложили на облите форми, които макар и малко ретро, са изключително приятни за окото. Принадлежността на модела към гамата на "Киа" се заявява еднозначно от радиаторната решетка, която е доста сходна с тази на актуалния "Сийд".
Задната част на "Каренс" е специфична и хващаща окото заради чупката на петата врата в областта под задното стъкло и нетрадиционната форма на стоповете. Един поглед отстрани е достатъчен, за да се досети всеки, че интериорът ще е просторен. Просто от основата на предния прозорец започва раздуването на един балон, чиято най-висока част се пада някъде зад раменете на водача, за да се скоси плавно към задницата.
Интериорът
Това впечатление изобщо не е измамно и в купето на "Каренс" има много място и простор. Според мен дори баскетболисти не биха имали проблем с височината на тавана, а пък двама сумисти не биха си пречили, ако "се паркират" на предните две седалки. Поне десетина минути отнема разучаването на всички жабки, лавички, долапчета, рафтчета и поставки за чаши и бутилки, като за слънчевите очила е отделен специален калъф. Под седалката на пътника е монтирано голямо чекмедже, а в близост до лявото му коляно - сгъваема закачалка за дамска чанта или торбичка с покупки. Две ниши за съхранение на дреболии са обособени и в багажника. Огледалата в сенниците са огромни и добре осветени, подходящи дори за бръснене в задръстването, ако не сте имали време да свършите тази работа вкъщи.
Контролните уредите в "Киа Каренс" са прегледни, атрактивно осветени и лесно четими, а управлението на всички системи става с лесно разпознаваеми и удобно позиционирани контролери. Фаровете вършат отлично своята работа, като осветяват доста широк и дълъг участък пред колата, без да заслепяват движещите се насреща.
Седалките отпред са големи и широки, а тези на втория ред са на релси, така че при диалог между возещите се в задната част на колата във вана спокойно могат да пътуват седем възрастни с малко количество багаж. При сгъването на креслата от задните две редици се образува изцяло равен под с размерите на матрак персон и половина, където спокойно биха могли да спят двама души или пък да бъде пренесено половината от обзавеждането на хола.
Като семеен или бизнес автомобил, в който ще се включват няколко консуматора на ток, "Каренс" е снабден с допълнителни изходи с напрежение 12 волта в нишата под подлакътника и в багажника. Вторият е особено удобен за включването на компресор за помпане на гуми или плажни дюшеци, хладилна чанта, къмпинг лампа и каквото се сетите. Конструкторите са се сетили в него да има напрежение постоянно, а не както в някои автомобили само когато колата е на контакт.
На пътя
Противно на очакванията, че заради височината си "Киа Каренс" ще е нестабилен, автомобилът лежи уверено на пътя, като предлага возията на лимузина от висок клас. Благодарение на щедрото остъкляване и големите странични огледала обзорът във всички посоки е отличен, а високата позиция на водача също е бонус. "Каренс" се предлага с два двулитрови двигателя - дизел и бензин, като тестваният от мен беше оборудван с дизела с мощност 140 к.с. Той разполага с въртящ момент от 305 Нм, който е на разположение още при 1800 оборота. Това дава възможност шест предавка "да поеме" без проблем още при 80 км/ч, а смяната на скоростите да става рядко.
Същевременно ванът демонстрира добра динамика (същата като с бензиновия мотор), а дори при движение със 150 км/ч по магистрала в купето е тихо и не се чуват неприятни шумове от завихряния на въздуха и работата на мотора.
Недостатъците
Единствената забележка към мотора е, че не е много икономичен, като в рамките на теста по маршрута София - Ивайловград и обратно показа разход от около девет на сто в смесен цикъл при декларирани от производителя 6.1 на сто. Наистина през цялото време колата беше с работещ климатик, а и често беше вкарвана във високи обороти заради изпреварванията.
Другите неща, който не ми харесаха в "Каренс", са твърдата пластмаса на волана, регулирането му само във височина и прекалено големият и дълъг контактен ключ, който не може да се сгъва.
Оценката
Като цяло "Киа Каренс" е отличен избор, тъй като съчетава по отличен начин качества, търсени от служебните и личните автомобили. Цената от 33 987 лева с ДДС е конкурентна предвид факта, че в базовото оборудване влизат ABS с електронно разпределение на спирачното усилие, предни въздушни възглавници, ел. пакет, климатик, регулиращи се във височина фарове, имобилайзер и т.н. Както вече стана дума, цената на автомобила би могла да се намали с 20%, ако се закупи от фирма, ползваща данъчен кредит.