Автоучилище с "Ауди" S5 и S8
По света, а и у нас, автомобилните школи използват най-различни автомобили, но те едва ли се доближават като показатели на учебните коли, с които автожурналисти от различни медии преминаха няколкочасово обучение под надзора на инструкторите от Audi Driving Experience. Училището за безопасно шофиране се провежда в 25 страни в цял свят и е част от инициативата на германския автомобилен производител за принос към повишаване сигурността по пътищата. След като през юни миналата година трупахме опит с невероятното "Ауди RS4", в началото на месеца за учебни коли бяха определени спортните версии на купето А5 и лимузината А8.
Един поглед върху строените на летище Божурище автомобили беше достатъчен да закипи кръвта на всеки любител на расовите машини на четири колела. Петте червени S петици и още толкова S осмици с оловен цвят излъчват стаена мощ и обещават приятни емоции дори само с външния си вид. Със запалването на двигателите адреналинът вече се покачва стремително, за да подготви тялото за чакащото го екстремно усещане.
Автомобилите
А главните герои в автошколата на "Ауди" впечатляват дори само с цифри. Моделът S8 се оборудва с първия в историята на марката десетцилиндров, V-образен двигател, който благодарение на технологията за директно впръскване на горивото FSI разполага с мощност от 450 к.с. Въртящият момент е 540 Нм и е на разположение при 3500 об./мин. Силата на двигателя се предава върху четирите колела чрез системата quattro, а разпределение на мощта е 40 към 60% в полза на задната ос.
В комбинация с шестстепенната автоматична трансмисия tiptronic с възможност за ръчна смяна на предавките и спортен режим "Ауди" S8 се ускорява до 100 км/ч за 5.1 сек., а максималната скорост е 250 км/ч. Заслуга за този резултат има и алуминиевата каросерия, която тежи половината от масата на стоманените конструкции. S8 се оборудва със система за адаптивно въздушното окачване, която позволява регулиране на височината на колата и настройката на амортисьорите. Джантите са с размер 20 цола, а спирачните дискове като опция могат да бъдат и керамични. Цената на "Ауди" S8 у нас е 211 226 лв. с ДДС.
Купето "Ауди" S5 може да се похвали със същите динамични характеристики като S8, въпреки че разполага с по-скромен FSI бензинов мотор, който от своите осем цилиндъра, подредени под формата на буквата V, изстисква "само" 354 конски сили. Максималният въртящ момент е 440 Нм, който е изцяло на разположение при 3500 об./мин. Скоростната кутия е шестстепенна, механична с къси ходове на предавките.
Задвижването естествено е куатро, като въртящият момент се разпределя променливо от 40 към 60 процента в полза на задната ос. Това, което впечатлява най-много при срещата със S5 отблизо, е лента от светодиоди, която играе ролята на светлини за шофиране през деня. Цената пък тръгва от 123 422 лева.
Упражненията
Преди началото на практическата част инструкторите от Audi Driving Experience изнесоха кратка лекция, в която за пореден път ни убедиха, че безопасното шофиране започва още преди потеглянето, а именно при нагласянето на позицията на седалката, волана и подглавника (виж карето). Последва достъпно обяснение на проблемите недозавиване и презавиване, с които трябваше да се справим в рамките на упражненията.
Благодарение на факта, че в спортното купе S5 стабилизиращата програма ESP може да се изключи изцяло, колата се оказа подходяща за отрепетирането на упражнението овладяване на поднесъл на завой автомобил. На намокрен участък от пистата всеки влизаше с избрана от него скорост след кратко засилване, като задачата беше колата да бъде овладяна и вкарана в завоя. В общи линии от него стана ясно, че ако се надцениш, обикновено завъртането идва, преди да разбереш какво става, и на практика нямаш време за реакция.
За второто упражнение сменихме S петиците с S-осмици, като неговата цел беше при спиране от скорост около 100 км/ч, да се избегне появило се на пътя препятствие, като едновременно се извърши престрояване в съседната лента. Тук номерът е да скочиш на спирачката с всичка сила и да започнеш навреме да насочваш колата в правилната посока.
За десерт организаторите бяха оставили слалома (по веднъж и с двата модела на "Ауди"), като при него успяхме да оценим не само стабилността и динамиката на автомобилите, но и толерантността на стабилизиращата програма, позволяваща известно поднасяне, и почти незабележимата й работа.
СЪВЕТИТЕ
- Нагласете седалката си така, че при натиснат докрай педал на съединителя кракът да не е напълно изпънат в коляното.
- Воланът трябва да се настрои така, че ръцете да не са напълно изпънати в лактите.
- Коланът се наглася така, че да минава в областта на лопатката между рамото и врата.
- След поставянето на колана той трябва да се пристегне с ръка, като между него и тялото не трябва да има "препятствия" (тока на колан, мобилен телефон и т.н.).
- При шофиране кормилото се държи в позиция, съответстваща на положението на стрелките на часовника 9 и 15 часа.
- При заобикаляне на препятствие гледайте в посоката, в която искате да отиде колата, а не към обекта, който заобикаляте.