"Майкрософт" оцени "Фейсбук" на 15 млрд. долара
Софтуерният гигант "Майкрософт" ще плати 240 млн. долара, за да получи 1.6% от капитала на компанията "Фейсбук", съобщи "Уолстрийт джърнъл". Стойността на тази сделка оценява цялата компания на 15 млрд. долара, добавя още изданието.
"Майкрософт" успя да изпревари глобалния си конкурент в интернет рекламата "Гугъл" и първа придоби дял от "Фейсбук". Сключването на тази сделка дава миноритарно влияние на софтуерната компания върху собственика на един от най-популярните сайтове за запознанства в света. От стратегическо значение за "Майкрософт" е правото да пуска свои реклами в сайта "Фейсбук" до всички потребители на планетата. Досега оглавяваната от Бил Гейтс компания имаше право да рекламира единствено в американската версия на "Фейсбук". По последни данни потребителите на популярната уебстраница извън САЩ са 60% от всички регистрирани членове на социалната мрежа, която наброява близо 50 млн. души. От "Майкрософт" обаче са на мнение, че регистрираната аудитория на "Фейсбук" може да набъбне до 300 млн. души в краткосрочен план заради нарастващата популярност на сайта. Ето защо споразумението е от особено значение за рекламния бизнес на софтуерния гигант.
За покупка на дял във "Фейсбук" от страна на "Майкрософт" се заговори преди около месец. Тогава евентуалната оферта на софтуерния разработчик оценяваше "Фейсбук" на 10 млрд. долара. "Гугъл" беше посочена като основния конкурент на "Майкрософт" в битката за "Фейсбук". Собственикът на най-популярната в света търсачка вече е едноличен лидер в сферата на интернет рекламата, където разполага с мощни оръжия като сайта за видеосподеляне Youtube и чисто новата си корпоративна придобивка - рекламната агенция "Дабъл клик".
Подходът на "Майкрософт" към "Фейсбук" поставя на дневен ред въпроса дали софтуерният концерн ще поиска да откупи целия капитал на компанията, която в момента е в ръцете на създателя на "Фейсбук" Марк Зукърбърг. Бившият студент на Харвард засега е категоричен, че няма никакво намерение да продава компанията си. "Фейсбук" обаче привлича все повече инвеститорски интерес. За тази година се очаква тя да реализира печалби от 150 млн. долара - сравнително скромни резултати предвид факта, че предполагаемата пазарна стойност на "Фейсбук" е 15 млрд. долара. Интернет компанията обаче е атрактивна не с печалбите си, а с възможността да набави огромна аудитория.
Един от печелившите ходове на социалната мрежа беше да позволи на потребителите да добавят собствени софтуерни приложения към "Фейсбук". Тази стъпка получи широко одобрение от потребителите на сайта, а само преди дни главният конкурент на "Фейсбук" - "Май спейс" - също реши да допусне разработени от външни лица приложения в системата си.