Задръстване под Еверест: какви са изводите след смъртоносния сезон в Хималаите
Разтърсваща, сюрреалистична и приковаваща вниманието. Такава се оказа снимката, показваща задръстването в подножието на Еверест (8848 м). Тя остави мнозина без думи, но и предизвика задълбочени обсъждания за бъдещето на експедициите за изкачване на най-високия връх на планетата.
Едва ли след подвига на Едмънд Хилари и шерпа Тенсинг Норгей, които първи изкачват Еверест през 1953 г., някой си е представял, че по-малко от седем десетилетия по-късно под върха ще има смъртни случаи заради... задръстване.
Шокиращите картини и новини от тази пролет отвориха вратите за широко обсъждане. С 11 смъртни случая на Еверест и общо 21 за всички осемхилядници в Хималаите това се превърна в един от най-смъртоносните сезони в историята. Последният случай, когато загинаха 11 или повече души, беше през 2015 г., когато имаше смъртоносна лавина.
Сега специалистите отбелязват нещо съществено, което допълнително увеличава притесненията и темите за размисъл - част от смъртните случаи са при хубаво време. "Най-големият фактор е, че този сезон имахме много тесен прозорец", каза Кришма Пудел, цитиран от ABC News. Той е директор в Peak Promotion - една от компаниите, чийто клиент е починал.

Малкото време за изкачване в съчетание с огромния брой чакащи, доведе до щурма на много хора към върха в някои от дните. Това предизвика опашка и дълго чакане под върха, а оттам се стигна и до трагичните случаи. Имало е и хора, които са били само на десетки метри от върха, но са се отказвали от целта, за да запазят здравето и живота си.
"Беше страшно. Беше като в зоологическа градина", заяви Ед Дохринг, доктор от Аризона, цитиран от "Ню Йорк таймс". През целия си живот той мечтаел да се изкачи, но след успешното стъпване на върха бил шокиран. Той разказва как по пътя си минал покрай тялото на току-що починала жена.
Бизнесът, в който влизат и изкачванията на Еверест, носи на Непал около 300 млн. долара годишно. Само разрешителното за изкачване на най-високия връх струва 11 000 долара, като тази година са били издадени рекордните 381 разрешителни. Все по-актуален силно се чуват мненията, че освен такса, трябва да има и допълнителни изисквания, на които желаещите да отговарят.

"За да участвате в "Айрънмен", трябва да се класирате. Но за да изкачвате най-високия връх в света не ви е нужна квалификация. Къде е грешката тук", пита специалистът Алан Арнет.
"Определено трябва да се издават по-малко разрешителни и да се допускат повече опитни алпинисти", смята Ум Хонг-гил, който е един от известните южнокорейски катерачи, цитиран от japantimes.co.jp.
Наред с тесния прозорец и неопитността на качващите се, Би Би Си посочва и още две причини за лошия изход на сезона - конкуренцията между отделните туристически агенции и слабата организация.

Самите агенции в Непал, както и организацията, която ги обединява - планинарската асоциация, вече говорят за затягане на мерките. "Правителството трябва да излезе със строга политика, за да контролира неопитните катерачи, опитващи да изкачат Еверест", каза президентът на асоциацията Санта Бир Лама преди дни.
Допълнителен ефект от развиващия се бизнес в Хималаите е увеличаващият се боклук, който хората оставят. Преди дни приключи почистването на Еверест, като властите обявиха, че са свалили над десет тона отпадъци.
