Самолетите ще кацат в София при рехава мъгла
Проблемът с кацането на самолетите на летище София при мъгла е частично решен, след като през септември аеропортът получи по-висока категория от Главна дирекция "Въздухоплавателна администрация", съобщи шефът й Захари Алексиев. Новата писта е преминала изпитателния период за получаване на втора категория и е била сертифицирана.
Това означава, че самолетите ще могат да се приземяват при 30 м вертикална и 350 м хоризонтална видимост. Миналата година на няколко пъти мъгли затвориха летището и се наложи кацанията да стават в Пловдив, Варна, Бургас и дори Солун или самолетите да се връщат обратно заради липсата на система.
Международната организация за гражданска авиация (ИКАО) разделя на три категории аеропортовете в зависимост от точността, с която водят кацащите машини. Категория І се дава на системите, които осигуряват прецизно водене на височина не по-малко от 60 м от пистата, както и външна видимост, не по-малка от 800 м. Това приблизително отговаря на условията при ниска облачност, когато, след като пробие облаците, командирът на полета може да изпълни т.нар. визуален заход за кацане. Категория ІІ са системите, които осигуряват инструментален заход от височина 30 м и видимост, не по-малка от 350 м. Категория ІІІ е разделена на три - А, B и C. При А височината на прецизния заход за кацане е под 30 м, при В е 15 м, а при С системата е способна да приземи самолета на автопилот и да го съпроводи до терминала.
Всички големи летища по света вече монтират или разполагат със системи за инструментално кацане от типа категория ІІІ С. Захари Алексиев обясни, че в бъдеще категорията на софийското летище също може да бъде увеличена, но това е свързано с големи инвестиции.
Междувременно зам.-министърът на транспорта Весела Господинова обяви, че до 20 ноември ще се описват и остойностяват дефектите на новия терминал на летище София, за да може министерството да си удържи парите за некачествена работа. Австрийската компания "Щрабаг" е завършила и втория етап от проекта. Предстоят обаче преговори за финансовите претенции на българската страна за забавянето и искането на компанията за ново вдигане на цената.