Санитарен кордон около крайнодесните: Европарламентът започва разпределяне на силите

Санитарен кордон около крайнодесните: Европарламентът започва разпределяне на силите

Санитарен кордон около крайнодесните: Европарламентът започва разпределяне на силите
Reuters
След изборите, създали най-фрагментирания Европейски парламент досега, днес новите евродепутати се събират на първата си сесия. Тя ще започне на фона на продължаващата несигурност около номинациите за председатели на Европейската комисия, Европейския съвет, Европейската централна банка и за върховен представител на ЕС за външната политика и сигурността. След като вчера лидерите не успяха да постигнат споразумение въпреки рекордно дълго продължилите разговори, днес те ще се срещнат в нов опит за сделка (повече четете тук).
В сряда евродепутатите ще трябва да изберат новия председател на европарламента, както и 14 зам.-председатели. В следващите седмици, комисиите ще проведат първите си срещи, за да изберат своите председатели и зам.-председатели. А това коя група коя комисия ще оглави ще има ключово значение за политиките, които ще се преследват през следващите пет години.
Риск от безизходица
Ако лидерите не успят да постигнат сделка днес за целия пакет, сцената ще бъде открита за широка надпревара за поста председател на Европейския парламент, като кандидатите няма да бъдат ограничен от никакво друго споразумение, коментира "Политико".
Ако председателския пост на европарламента бъде разпределен преди останалите, това допълнително ще усложни разговорите. Според договорите на ЕС лидерите трябва да се стремят към баланс при запълването на висшите позиции, взимайки предвид няколко фактора, сред които принадлежност към определена политическа група, география, пол.
Ето защо, ако парламентът действа първи, това вероятно ще ограничи опциите на лидерите за запълване на останалите позиции – председатели на Европейската комисия, на Европейския съвет, на Европейската централна банка и върховен представител на ЕС за външната политика и сигурността. Кой ще оглави ЕЦБ е малко по-далечен въпрос заради специалните умения, които се изискват, и независимостта на банката, но националността на кандидата все пак е фактор.
Ако сделка няма и Европейският парламент също реши да отложи избора на председателя си (второто е много малко вероятно), до края на юли има още една възможност за взимане на решенията - втората сесия на парламента в седмицата, започваща на 15 юли. Вчера се появи информация, че именно за тази дата лидерите ще отложат решението си. Това обаче създава риск от блокиране на сформирането на групи и комисия и на цялата работа на Европейския парламент и комисията.
Политически пазарлъци
Още преди днешната откриваща сесия политическите групи в новия Европейски парламент започнаха да обсъждат висшите позиции в институцията, предаде EurActiv. На вътрешна среща, проведена миналата сряда, всяка политическа група заяви първите си желания за позициите председатели и зам.-председатели на 20-те комисии в парламента.
Според вътрешен документ, видян от изданието, Европейската народна партия, която спечели най-много гласове на евроизборите, иска да оглави две от най-важните комисии – по външни работи и по промишленост, изследвания и енергетика, както и тези по култура, развитие, конституционни въпроси, петиции и бюджетен контрол.
Това кой ще бъде избран за председател на европарламента обаче може да повлияе на споразумението за разпределение на председателските постове в комисиите.
Източник от ЕНП каза, че делегацията на германските християндемократи обикновено взима комисията по външни работи, а промишлената може да остане за досегашния председател на Европейския парламент Антонио Таяни, който бе еврокомисар по промишлеността във втората комисия на Жозе Мануел Барозу.
Групата на социалистите и демократите иска да оглави комисията по икономически и парични въпроси, както и тези по международна търговия, граждански свободи и правосъдие, права на жените и подкомисията по човешки права.
Либералите от "Обнови Европа" искат голямата комисия за околна среда и здраве и по-малката, занимаваща се с рибарство, както и тази по отбрана.
Четвъртата по големина група, Зелените, иска да оглави комисията по транспорт и тази по вътрешен пазар.
Новосформираната крайнодясна "Идентичност и демокрация" настоява за комисиите по земеделие и развитие на селските райони и по правни въпроси. Изглежда обаче, другите групи са готови да приложат "санитарен кордон" срещу крайната десница, попречвайки й да заеме ключови позиции в европарламента. Тази тактика е била използвана и в миналото. Ако кандидатите на "Идентичност и демокрация"за председателските позиции бъдат отхвърлени от съответните комисии, това би значело, че ще има две свободни високопоставени позиции.
Групата Европейски консерватори и реформисти поиска комисията по бюджет, която ще има ключова роля за оформянето на следващата многогодишна финансова рамка на съюза, както и тази по заетост и социални въпроси.
Левите от Европейска обединена левица/Северна зелена левица ще предложат свой представител за комисията по регионално развитие.
Комисиите изменят законодателни предложения чрез гласуване на доклади, предлагане на изменения в пленарна зала, и чрез назначаването на преговорни екипи за провеждане на разговори за законодателството със Съвета на ЕС, представляващ държавите членки. Те приемат също доклади по собствена инициатива, организират изслушвания с участието на експерти и контролират останалите органи и институции на ЕС. Политическият състав на комисиите отразява състава на парламента като цяло.
Как се избира новият председател
Кандидатури за председател могат да издигат политическите групи или група от най-малко 1/20 от членове на Европейския парламент, т.е. 38 евродепутати. Гласуването е тайно.
Членовете на европарламента гласуват с отбелязване на името на своя предпочитан кандидат на бюлетината и пускането й в урната. Този процес ще се извърши под контрола на осем преброители, избрани чрез жребий сред членовете на институцията. За да бъде избран, кандидатът трябва да е събрал абсолютно мнозинство от валидно подадените гласове, т.е. 50% плюс един. Празните или невалидните бюлетини не се преброяват при изчисляване на необходимото мнозинство.
Ако на първия тур не бъде избран кандидат, същите или нови кандидатури могат да бъдат издигнати за втори тур за гласуване при същите условия. Може да се проведе и трети тур, ако е необходимо, отново при същите условия.
Ако нито един кандидат не е избран при третото гласуване, двамата кандидати, получили най-много гласове при това гласуване, участват в четвърто гласуване, при което печели кандидатът, получил по-голям брой гласове.
Задачите
Европейският парламент избира председателя на еврокомисията. Първата възможност за това е втората сесия през юли (15-18 юли). Държавите членки номинират кандидат за поста, като при това се съобразяват с резултатите от европейските избори. След това парламентът трябва да одобри новия председател на Европейската комисия с абсолютно мнозинство (половината от всички членове на ЕП плюс един). Ако кандидатът не получи необходимото мнозинство, държавите членки трябва да предложат друг кандидат в рамките на един месец (Европейският съвет взема решението си с квалифицирано мнозинство).
За изборите през 2014 г. парламентът въведе системата на водещи кандидати. Тогава всяка европейска политическа партия предложи кандидат за председател на комисията и партията, спечелила най-много места в парламента и можеща да събере мнозинство в парламента, предложи кандидата на парламента за председател на комисията. Сега обаче именно тази процедура е в основата на споровете за разпределяне на висшите постове (повече четете тук).
Еврокомисарите
Съветът в съгласие с новоизбрания председател на комисията приема списък от кандидати за еврокомисари - по един за всяка държава членка. Номинираните се явяват пред парламентарните комисии в съответните им области на компетентност. Всяка комисия след това се събира за изготвяне на оценка на експертния опит и представянето на кандидата, която се изпраща до председателя на парламента. В миналото отрицателна оценка е карала кандидатите да се оттеглят от процедурата. След това комисията като цяло, включително председателят на комисията и върховният представител по въпросите на външните работи и политиката на сигурност, трябва да бъде одобрена с единно гласуване от парламента.
След като председателят и членовете на комисията бъдат одобрени от парламента, те се назначават официално от Европейския съвет, който действа с квалифицирано мнозинство.