Брекзит без сделка или предсрочни избори във Великобритания - кое е по-вероятно

Брекзит без сделка или предсрочни избори във Великобритания - кое е по-вероятно

След идването на власт на Борис Джонсън излизането на Великобритания от Европейския съюз без сделка изглежда все по-вероятно. "Гардиън" обобщава как това може да се случи и какви биха били последиците.
Как може да се стигне до "твърд" Брекзит?
Без споразумение за излизане от ЕС "твърдият" Брекзит ще настъпи автоматично на 31 октомври. Нова сделка изглежда все по-малко вероятна предвид че Борис Джонсън и министрите му поискаха условия – премахване на "предпазния механизъм" за ирландската граница и изцяло нова сделка – които бяха многократно отхвърлени от Брюксел и така или иначе са твърде амбициозни предвид оставащите дни до крайния срок.
Може ли да бъде спрян?
Изглежда, че мнозинството депутати все още са против излизане без споразумение, както беше и през март. Все още не е известно обаче дали Камарата на общините може да блокира Джонсън, ако той тръгне в тази посока. Депутатите ще трябва да създадат обстоятелства за обвързващ вот и не е ясно как това би могло да се направи. Според някои в Уестминстър блокиране в парламента на евентуален опит на правителството за "твърд" Брекзит е предпочитаният от Джонсън сценарий, който би му позволил да свика избори.
Какво значи "без сделка"?
Това просто ще означава, че на 31 октомври в 23 часа британско време Обединеното кралство ще стане "трета страна" по отношение на връзките с ЕС без план за времето след Брекзит и без преходен период. Великобритания ще излезе от безброй споразумения, пактове и договори, покриващи всичко – от мита до движение на хора, данни, храни други стоки – и от специфични сделки в области като авиацията и сигурността. При липсата на цялостно споразумение за излизане всеки елемент ще трябва да бъде договорен. Непосредствено след Брекзит без сделка Великобритания ще търгува с ЕС при условията на Световната търговска организация, включващи мита за селскостопанските стоки.
Какви ще са последиците?
В голяма степен това е скок в неизвестното предвид многобройните фактори, които имат значение. Няколко сектора обаче са дълбоко обезпокоени. За месопроизводителите ще има незабавни 40% мита на износа за ЕС. Други британски фирми, които изнасят за ЕС, ще трябва да преминат през процедури, свързани с митници, акцизи и ДДС, или не биха могли да изнасят стоки.
Забавянията заради граничните проверки, които редица бизнес групи предупредиха, че скоро ще станат много продължителни, биха имали неблагоприятни последици за зависещите от постоянен поток от доставки фирми. Хората се опасяват за снабдяването с лекарства, а пътуващите за ЕС може да трябва да преминат през допълнителни проверки. И за отделните хора, и за бизнеса, списъкът с потенциалните последици е много дълъг и не може да бъде изцяло предвиден.
Какви мерки за смекчаване са налице?
Правителството започна да се подготвя за Брекзит без сделка още преди първоначалната дата, на която Великобритания трябваше да излезе от ЕС в края на март, приемайки законодателство за области като прането на пари и пътния транспорт.
Макар да има твърдения, че правителството все още не е достатъчно подготвено за "твърд" Брекзит през октомври, след идването на Джонсън на власт планирането се ускори. Новият финансов министър Саджид Джавид обеща допълнителни средства за случая на Брекзит без сделка. Правителството освен това готви обществена кампания на стойност 100 милиона паунда, която да подготви хората и бизнеса за този сценарий.
Ами ирландската граница?
Както ирландското правителство посочи многократно, Ирландия не може да остане част от единния пазар на ЕС и да допусне неконтролирания поток от стоки през бъдещата митническа и регулаторна бариера. Макар да има разбираемо желание да се избегне гранична инфраструктура, ще има някаква нова форма на проверки.
Ще значи това краят на Брекзит?
Не. Великобритания не може да търгува безкрайно при условията на Световната търговска организация и ще трябва да сключи постоянна търговска сделка с ЕС, включваща същите въпроси като "сметката за развода" и споразумения за ирландската граница. Основната разлика е, че това ще трябва да се случи възможно най-бързо без буфера на преходния период, който би трябвало да приключи в края на 2020 г.
Предсрочни избори?
Според сценарии на "Икономист интелиджънс юнит" (EIU), публикувани в началото на юли, има 60% вероятност в края на 2019 или началото на 2020 година да се стигне до избори, като гласоподавателите ще бъдат принудени да избират между "твърд" Брекзит или втори референдум. Тридесет процента е вероятността Джонсън да бъде в силна позиция, изкарвайки Обединеното кралство от ЕС без сделка на 31 октомври, но това не е основната прогноза на EIU. Има 10% вероятност съюзът да даде нова отсрочка на Лондон, позволявайки преговорите да продължат.
Джонсън иска да получи допълнителни отстъпки от ЕС и многократно заяви, че е против включения в споразумението за оттеглянето "предпазен механизъм" за ирландската граница, чиято цел е да се избегне връщането на физическа граница, разделяща британската провинция Северна Ирландия и Република Ирландия. ЕС отказва да отстъпи по този въпрос предвид опасенията на Ирландия.
Ако премиерът не успее да спечели значителни отстъпки до октомври, EIU очаква той да заплаши отново с Брекзит без сделка. Това ще създаде конституционно напрежение, защото Джон Бъркоу, председател на Камарата на общините, е непреклонен, че парламентът ще има последната дума за Брекзит. При гласувания през април стана ясно, че няма парламентарно мнозинство в подкрепа на "твърд" Брекзит.
Ако бъде пряко предизвикан, парламентът вероятно ще спечели контрол върху процеса. Депутатите могат да прокарат предложение или законопроект, възпрепятстващ Брекзит без сделка, или да свалят премиера с вот на недоверие. Основният сценарий (60% вероятност) е, че на фона на парламентарен блокаж и без значими отстъпки от ЕС Джонсън ще свика предсрочни избори, твърдейки, че е необходимо консервативно мнозинство, за да се осъществи Брекзит.
Борис Джонсън
Reuters
Борис Джонсън
При тези обстоятелства може да се очаква ЕС да се съгласи на нова отсрочка, ако всички опции останат на масата, включително Брекзит изобщо да не се състои. Лидерът на лейбъристите Джереми Корбин ще бъде принуден да подкрепи втори референдум. Консерваторите ще останат разделени по въпроса, но ще водят кампания за "твърд" Брекзит, за да отговорят на предизвикателството от Партията на Брекзит.
Алтернативният сценарий (30% вероятност) е премиерът да надделее в битката с парламента, който да се окаже неспособен да се обедини около законодателство против Брекзит без сделка преди 31 октомври или да свали Джонсън с вот на недоверие навреме.
Крайният сценарий (10% вероятност) е блокажът в парламента и дълбоките разделения сред консерваторите и лейбъристите да накарат премиера да поиска и да му бъде дадена в крайна сметка трета отсрочка за допълнителни преговори. Подобен резултат е вероятен само при продуктивни разговори между Джонсън и ЕС.
Лидерът на Лейбъристката партия Джереми Корбин
Reuters
Лидерът на Лейбъристката партия Джереми Корбин
Според осреднени резултат от национални проучвания, проведени през втората половина на юни, лейбъристите имат 23% подкрепа, консерваторите – 22%, Партията на Брекзит – 21%, а либералдемократите – 19%. Евентуална победа на лейбърситите и формациите против Брекзит ще доведе до втори референдум. Проучване на YouGov от края на юли дава на консерваторите 32%, на лейбъристите – 22%, на либералдемократите – 19%, на Партията на Брекзит – 13%.
Според EIU победа на косъм на партиите против "твърд" Брекзит, водеща до коалиция или правителство на малцинството, начело с лейбъристите (с подкрепата на либералдемократите), е малко по-вероятна от победа на силите за Брекзит.
Ако силите, подкрепящи Брекзит, спечелят, сформирайки правителство на консерваторите, поддържано от Партията на Брекзит, най-вероятно е да се стигне до излизане без споразумение, носещо със себе си рецесия и поставящо под въпрос териториалната цялост на страната. Втори референдум, особено водещ към отмяна на Брекзит, ще бъде политически взривоопасен.