Съсловната организация на пиарите разкритикува кампанията "Направи го сега"

Съсловната организация на пиарите разкритикува кампанията "Направи го сега"

Съсловната организация на пиарите разкритикува кампанията "Направи го сега"
Комисията по професионална етика към Българското дружество за връзки с обществеността (БДВО) излезе с критична позиция за кампанията "Направи го сега" на Движението за национална кауза (ДНК), която цели да насърчи повишаването на раждаемостта в страната. Според съсловната организация "има множество негативни реакции" на кампанията, която също така не спазила част от ценностите на пиар специалистите.
За инициативата "Направи го сега" се разбра в началото на юли. Кампанията веднага разбуни духовете в обществото, след като от ДНК поставиха постери на публични места с, меко казано, странни послания: че майка ти предпочита внуче вместо нов тиган, че бащинството прави мъжа по-привлекателен, че селфитата с деца са по-харесвани, а жените могат да се сдобият с "чашка С" на сутиена си по естествен път.
Идеята е да насърчава двойки и семейства да създават деца, вместо да отлагат. Кампанията се стреми към "осезаема ефективност и реални резултати". На желаещите да участват се обещава "Национално кръщене" на всички деца, заченати между 1 март и 31 декември 2019 г. Освен това 20 бебета ще бъдат изтеглени с лотария и родителите им ще получат най-необходимото за отглеждането им през първите 12 месеца – дрехи, памперси, храна и козметика.
От БДВО уточняват, че са се самосезирали по казуса след преглед на наличните материали, публикувани на интернет страницата на ДНК и в страниците във "Фейсбук" на ДНК и "Направи го сега". Направен е и мониторинг на публикации в различни публични групи в социалната мрежа, дискутиращи въпросите за родителството и отглеждането на деца, сред които "Майките на София", "Майко мила" и други.
След всичко това организацията на пиарите в България е изпратила няколко въпроса до ДНК, с които да уточни целта на кампанията им и как се е стигнало до създаването ѝ.
"Подбраните послания в кампанията внушават преди всичко, че чрез създаването на семейство и деца постигаш временно лично самоусъвършенстване или следваш моден тренд, наложен от социални медии. Спрямо целевите публики, които кампанията фиксира (хора между 20 и 35 години), това е подвеждащо и манипулативно, защото обвързват тенденции от социалните медии с важната тема за отговорното родителство. Създаването на семейство и решението за раждане на деца е личен избор, който е обусловен в персоналните цели, ценности и мотиви на всеки човек (независимо от пола). Комуникирането на демографските проблеми в България чрез свеждането им до битови избори създава повърхностно отношение към темата за семейното планиране", пише в позицията на съсловната организация.
Според БДВО въпросите за демографската политика на страната изискват "внимателно проучване на притесненията, колебанията и мотивите на младите хора относно създаването на семейство". Именно заради това трябвало да се вземат под внимание социалните, икономическите и културните фактори в страната.
Посочва се още, че не са спазени частично или изцяло ценности на пиар професионалистите, сред които компетентност, ангажираност и свободен обмен на информация. От БДВО посочват и няколко конкретни препоръки към ДНК. Сред тях са "при провеждане на следващи кампании да се направят по-задълбочени изследвания на целевите публики, да се прояви внимание към социалния, икономически и политически контекст на средата и съобщенията да се съобразят с тях".
"Препоръчваме да се подхожда внимателно към въпросите на демографската ситуация у нас, като не се спекулира с името на държавата. Също така да не се вменяват задължения и биологични отговорности в демократично общество, развиващо се през XXI век", допълва организацията.
Цялата позиция и препоръките на Българското дружество за връзки с обществеността може да прочетете тук.