Фантастичен букет от звезди на киното във Венеция

Фантастичен букет от звезди на киното във Венеция

Логото на фестивала пред Двореца на киното във Венеция
Reuters
Логото на фестивала пред Двореца на киното във Венеция
76-ият международен кинофестивал във Венеция, който се открива тази вечер, ще приюти голям брой световноизвестни актриси и актьори. Дефилирането на знаменитости по "червения килим" не е необичаен ритуал за най-стария филмов фестивал в света, но тази година блясъкът, който се очертава, е наистина впечатляващ.
Как са се получили правилните пропорции между известност и талант във филмите от официалния конкурс (21 на брой) - отговорът на този въпрос би могъл да даде най-вече Алберто Барбера, дългогодишният директор на фестивала и негов главен селекционер.
Още на самия старт публиката ще бъде изненадана с интригуващ културен микс, състоящ се от френските диви Катрин Деньов и Жулиет Бинош и японския режисьор Хирокадзу Корееда. В "Истината", най-новия филм на носителя на "Златна палма" за "Джебчии" (2018), елегантните дами се превъплъщават в майка и дъщеря, принудени да се замерват с горчиви и нелицеприятни истини. Към престижното дуо е добавен и талантливият американец Итън Хоук. Филмът е сниман изцяло в Париж, като работата по него е започнала веднага след спечелването на "палмата".
Кадър от "Истината"
Кадър от "Истината"
След като преди три месеца успешно се разходи по Кроазет, при това заедно с Куентин Тарантино, чаровният Брад Пит се готви да завладее и Венеция, този път в компанията на Томи Лий Джоунс, Рут Нега, Лив Тайлър и Доналд Съдърланд. Оригиналната смесица между американски, етиопски, ирландски и канадски корени е забъркана от Джеймс Грей, чийто филм Ad Astra отдавна се лансира като мистериозен научнофантастичен епос. В него Пит е превърнат в симпатичен астронавт, който, търсейки изгубения си баща из космическия безкрай, постепенно осъзнава, че оцеляването на човешкия род е застрашено.
Пенелопе Круз, Едгар Рамирес и Гаел Гарсия Бернал ще говорят на испански език, само че във филм на французина Оливие Асаяс. Wasp Network се появява непосредствено след успеха на миналогодишния "Двоен живот" (също с Жулиет Бинош), но се връща към деветдесетте години на миналия век, за да разкаже истинската история на кубински шпиони, инфилтрирани във Флорида, където са били разкрити и хвърлени в затвор.
Скарлет Йохансон и Адам Драйвър ще се появят във Венеция заради Marriage Story, най-новия филм на американеца Ноа Баумбах, в който актрисата Никол и театралният режисьор Чарли не могат да намерят точен отговор на въпроса защо бракът им се разпада толкова бързо.
Гаел Гарсия Бернал ще бъде във Венеция и заради любопитното си участие във филма "Ема" на култовия чилийски режисьор Пабло Лараин. Талантливият създател на нашумелия хит от 2016 "Неруда" (пак с Бернал) този път се занимава с последиците от едно несполучливо осиновяване, което въпреки добрите намерения на семейната двойка довежда до нейното не особено симпатично разпадане.
Хоакин Финикс и Робърт де Ниро са между престижните избраници на Тод Филипс, създателя на дългоочаквания психологически трилър "Жокера", вдъхновен от комиксите на американската компания "Ди Си Комикс". Филмът е очакван най-вече от онази публика, която си пада по типични холивудски приказки (в случая доста мрачна), в които високите бюджети налагат версии за винаги непобедими супергерои.
Заради Стивън Содърбърг и неговия The Laundromat Венеция ще посрещне също и Мерил Стрийп, Гари Олдман, Антонио Бандерас и Джефри Райт. Продуциран от самия Содърбърг и разпространяван от "Нетфликс", филмът се занимава с разнищването на сензационни подробности от т.нар. афера "Документите от Панама", в която група разследващи журналисти разкриха финансовите машинации на редица влиятелни политически и икономически субекти. След участието си във Венеция Содърбърг, който често е доказвал, че няма нищо против социално значимите сюжети, най-вероятно ще се цели в "Оскарите", като засега не е ясно как точно ще заобиколи изискваното от Академията разпространение в киносалони. А с прилаганата стрийминг политиката на "Нетфликс" точно такова разпространение няма как да се случи.
Работник подготвя червения килим за фестивала
Reuters
Работник подготвя червения килим за фестивала
Жан Дюжарден и Луи Гарел са топ звездите на "Аз обвинявам" на Роман Полански. Без съмнение това е филмът от официалния конкурс, който тази година се очаква с най-голям интерес. Първо, заради гледната точка на режисьора, целяща повдигането на темата за антисемитизма чрез възстановяването на моменти от трагично прочулия се в края на XIX век наказателен процес "Делото Драйфус." Второ, заради фигурата на самия Полански, признат за виновен по обвинения за незаконни сексуални контакти с непълнолетна в САЩ. В същото време в Европа Полански, който има френски паспорт, е считан за един от най-големите живи режисьори на световното кино. Атакуван заради решението си да включи в конкурса филм на "изнасилвач" (по терминологията на движението #Me too), Барбера се почувства задължен публично да защити Полански. От своя страна и Дюжарден, и Гарел не спират да сипят суперлативи за "изключителните художествени качества" на "Аз обвинявам", заявявайки, че тъкмо този е най-добрият филм на режисьора след всепризнатия му шедьовър "Пианистът" (2002).
Барбера бе също така атакуван и заради продължаващото игнориране от негова страна на т.нар. "Харта 5050XX2020", приета и подписана от най-големите международни кинофестивали в света. Според Барбера, независимо от добрите намерения на документа, на практика равнопоставеността на половете "няма как да се спазва".
Тази година в официалния конкурс има само два филма на жени режисьорки (срещу четири на фестивала в Кан). Първият е на Хайфа ал Мансур от Саудитска Арабия и се нарича "Отличният кандидат". В него се разказва за смелостта на млада лекарка да се кандидатира на местните избори в страната си и така да си спечели тежки обиди и мъжко презрение. Интересното в случая е, че този филм е първото произведение, финансирано от новоучредения държавен фонд за подпомагане на киноизкуството в богатото арабско кралство.
Вторият "женски филм" идва от Австралия, нарича се Babyteeth и е дебют в игралното кино на актрисата Шанън Мърфи. Тя пък е насочила вниманието си към духовните и физическите деформации на едно седемгодишно момиче в семейство, в което бащата е наивен и заблуден, а майката – скептична и прозорлива.
Италия се представя с "Мартин Еден" на Пиетро Марчело, "Мафията не е като едно време" на Франко Мареско и "Майорът от Рионе Санита" на Марио Мартоне. Самите заглавия на филмите говорят, че миналото и настоящето на Неапол и Сицилия продължават да дразнят творческото и социално любопитство на италианските кинаджии.
Алберто Барбера, директор на фестивала
Reuters
Алберто Барбера, директор на фестивала
Обобщавайки главните акценти на тазгодишната селекция, неотдавна Алберто Барбера подчерта обстоятелството, че дори и да са направени от мъже, голям брой филми се занимават с незавидното положение на жените в съвременния свят. Вторият акцент на конкурса според него е свързан с неспиращото влечение на творците към миналото. А третият – с "онова, което можем да наречем реалистично кино. "Съвременното кино далеч не се намира в епохата на красивото въображение" - смята Барбера.
Остава да се надяваме, че свежото присъствие на испанеца Педро Алмодовар, който ще получи обещания от Барбера и напълно заслужен почетен "Златен лъв" за цялостно творчество, донякъде ще компенсира очертаващата се суровост на онова кино, което ще предложи венецианската филмова "Мостра" този път.