Казусът "Хилд"

Докато поправките в Кодекса за застраховането не влязат в сила, няма основания дейността на компанията "Хилд" да се регулира от финансовия надзор. В това бяха единодушни юристи, потърсени от "Дневник" за коментар на казуса с предлагания продукт от компанията, който се оказа повод за спешни действия на няколко държавни институции. Мнението на експертите дали подлежат на регулация договорите за покупка на имот чрез пожизнени плащания за собственика, който си остава в него, се разделиха. Според едни с поправките в кодекса, гласувани в четвъртък от парламента, Комисията за финансов надзор (КФН) е успяла да запълни законова празнота. Според други има свобода на договарянето и не може целият бизнес в страната да бъде наблюдаван. Продуктът на "Хилд", който е насочен към възрастни хора над 65 години и се предлага от това лято, е съвсем нов за България.
Промяната
След гласуванете в четвъртък в Народното събрание тази дейност ще може да се извършва само от застрахователни компании. В кодекса се вкарва договорът за застраховка за пенсия или рента като нов вид полица. С него застрахователят се задължава да направи пожизнени или срочни периодични плащания срещу еднократна или периодична премия от страна на застрахования. Изрично се казва, че договорите, които съдържат операции за придобиване на вещни права върху недвижими имоти чрез заплащане на пожизнена пенсия или рента, ще се уреждат от кодекса за застраховането. При тях прехвърлянето на правото на собственост се приема за застрахователна премия. Текстовете бяха подкрепени от 114 депутати.
От "Хилд" засега не уточняват какво ще предприемат в тази ситуация. "Компанията и в бъдеще ще реализира корпоративната си стратегия за развитие на българския пазар и ще гарантира интересите на своите клиенти, съобразно действащото в страната законодателство", каза изпълнителният директор на "Хилд България" Диляна Георгиева. Конкретното становище ще се обяви "след запознаване и анализ на гласуваните от законодателя промени". Според КФН вариантите за компанията са да получат лиценз за застраховател, да работят съвместно със застраховател или да променят параметрите на продукта си.
За и против
Юристите спорят дали дейност като тази на "Хилд" трябва да се регулира законово. "Договорите, които "Хилд" подписва с клиентите си, са въз основа на чл.9 от Закона за задълженията и договорите. Те поемат задължение за плащане в договор, което е гарантирано с ипотека и това е достатъчно", коментира адвокат, пожелал да остане анонимен.
На друго мнение е Жулиета Мандажиева от адвокатското дружество "Точева и Мандажиева". Според нея с поправките в кодекса се запълва законова празнота, тъй като предлаганите от "Хилд" продукти имат сходни характеристики със застраховките - задължението за месечни плащания от страна на компанията. И понеже става въпрос за сключване на договори с голям брой потребители, дейността на компанията трябва да бъде регулирана.
Според Мандажиева срокът за неизпълнение на задълженията на "Хилд" в договора, който дава повод той да се развали - неизплащане на 5 месечни вноски, е прекалено дълъг. "Той се удължава и със срока за провеждане на принудителното изпълнение, в най-добрия случай с поне още месец, като този период може да се окаже фатален за човек без други средства за издръжка", посочи Мандажиева. Според нея с увеличението на броя клиенти компанията натрупва риск, който, ако се сбъдне, ще засегне голяма група потребители и затова надзорните органи е добре да регулират подобна дейност.
Юристите обаче са единодушни, че сключените досега от "Хилд" 36 договора са законни и няма основания за развалянето им от съда, ако компанията си изпълнява задълженията.
Защита без аргументи
Междувременно Комисията за защита на потребителите (КЗП), която в сряда излезе със становище, че спира рекламата на "Хилд", ден по-късно отказа да посочи основанията си за това. В сутрешния блок на БНТ председателят на комисията Дамян Лазаров заяви, че рекламата на компанията е заблуждаваща. Той обаче отказа да уточни кои от текстовете заблуждават потребителите с аргумента, че заповедта за спирането на тв клиповете и забраната за разпространение на брошурите на "Хилд" първо трябва да бъде връчена на компанията. По-късно следобед от комисията съобщиха, че това няма да стане до края на тази седмица, а най-рано в понеделник. Докато заповедта не е получена от "Хилд", забраната за спиране на рекламите не е в сила. Тя може да бъде обжалвана.