Посланикът на Франция: Нужни са твърдост и бдителност към Русия, но и диалог с нея

Посланикът на Франция: Нужни са твърдост и бдителност към Русия, но и диалог с нея

Ерик Льобедел
Ерик Льобедел
По-малко от 3 години след като връчи акредитивните си писма на 24 ноември 2016 г., френският посланик Ерик Льобедел приключва мандата си в София. Изминалото време бе белязано от най-сериозните от десетилетия размествания в политиката в Европа, САЩ, ЕС, трансатлантическите връзки и засилена динамика във френско-българските отношения. Каква е неговата равносметка разговаряме малко преди отпътуването му от България.
В словото си на прощалния прием преди дни казахте, че двустранните отношения са в един от най-добрите си етапи от IX век насам. Но също така казахте, че тези отношения не са защитени от отливи. Да поговорим малко по-подробно какво имахте предвид и за първото, и за второто.
- Върнах се назад в историята и установих, че първият път, когато сме имали толкова близки отношения, е подписването през 831 г. на договор между хан Маламир и император Лудвиг Благочестиви. По това време дори е имало обща граница между нашите държави.
По време на моя мандат президентът Еманюел Макрон посети България два пъти. Почти всички членове на френското правителство идваха тук, дойдоха и мнозина високопоставени депутати и официални лица. Бяхме домакини на двама лауреати на Нобелова награда, на носител на изключително авторитетната литературна награда "Гонкур", както и на госпожа Елен Карер Д'Анкос - пожизненият секретар на Френската академия.
Всичко това доказва, че Франция постига резултати и създава нещо ново в двустранните отношения, постигна много в последните години. Нашата страна постига резултати на европейско ниво и в международните организации, каквато например е подкрепата, която президентът Макрон заяви за кандидатурата на г-жа Кристалина Георгиева за управляващ директор на Международния валутен фонд.
От българска страна също имаме резултати и няма никакво съмнение, че ще имаме още постижения в икономическата област, където предстои подписването на големи договор в областта на инфраструктурата, въоръженията, енергетиката. България ще продължи да работи и в културната област и имаме добри основания да мислим с помощта на българските ни приятели, че въпросът с преместването на френския лицей "Виктор Юго" в нова сграда ще бъде решен най-после.
При тези обстоятелства динамиката на двустранните отношения ще продължи и те ще останат стабилни и трайни. Като казвам обаче, че те са крехки, имам предвид, че за тях е нужна политическа воля и от двете страни. Мога да ви гарантирам, че от френска страна тази политическа воля е налице, ние продължаваме да държим на нея.
Да разбирам ли, че думите ви за "крехки отношения" и "отливи" е дипломатичен начин да кажете, че очаквате повече от българското правителство?
- Очакваме от правителството продължаване на тази динамика, както и българските ни приятели да го сторят, особено в икономическата област, където виждаме най-голямо пространство за действие. Имаме много добри оферти, които можем да направим в областта на инфраструктурата, френски оферти във въоръженията, за бронирани машини за българската армия. Така че е необходимо всички тези проекти да се конкретизират.
Както казвате, двустранните отношения не са само на държавно и политическо ниво, както и между обикновените хора, но и са връзки в сферата на бизнеса. Какво е впечатлението ви за бизнес средата в България? Какво ви казват френските бизнесмени в България за работата си - какво ги привлича и какво ги отблъсква?
- Създадена е много добра основа - близо 300 френски предприятия дават работа на 20 хиляди души в България. Това не е достатъчно. Няма да цитирам данни, но определено има сектори, в които тези отношения да се развиват и в които личи потенциалът за подобно развитие. Такава е хранително-вкусовата промишленост, в която и в момента правим доста неща - например с фирмата "Суфле Агро България". Благодарение на "Еърбъс" върнахме самолетостроенето като сектор в България. Много интересни са информационните технологии, тъй като френските и българските бизнесмени в момента създават нещо и се усещат усилията им да се премине от модела на аутсорсинг към този на по-развити стартъп фирми. Създадохме La French Tech - стартъп екосистема, която е много активен модел и опора за двустранното развитие и използване на тази бизнес ниша.
Разбира се, има и препятствия и те са известни. Свързани са с липсата на квалифицирана работна ръка извън София, Пловдив и Варна. Но френските предприятия работят с българските си партньори, за да разрешат този проблем.
Искам да подчертая и това, че голяма част от гъшия дроб, който пристига във Франция, идва от България. Част от черния хайвер, който във Франция се продава от големия вносител Petrossian, също идва от вашата страна.
Ревнувате ли за това - foie gras все пак е световно известен като френски продукт?
- Не, разбира се, че не. Това е нормално партньорство. Petrossian например работят с българска фирма от Кърджали - факт, който не е много известен.
Едва ли се работи лесно с България - една страна с проблеми с върховенството на закона, свободата на медиите и крехко и често охулвано гражданско общество. Вижте какво се случва с избора на нов главен прокурор, например - говоря за процедури, не толкова за личностите. Представяте ли си по ТОЗИ начин да се избира главен прокурор на Френската република?
- Различни са моделите на прокуратурите в двете страни, особено когато става дума за силни личности. Във Франция не е този форматът за избор на кандидатите, а и задачата на прокурорите ни е да осигурят независимост на правораздаването. Когато говорим за юридическия аспект, трябва да имаме предвид, че става дума за модел и за практика. Познавам модела, по който в крайна сметка се избира главен прокурор, с определено място в общата българска система на правораздаване. Срещал съм се с г-н Сотир Цацаров, защото имаме сътрудничество в областта на сигурността, на което държим много и то се развива много добре. Естествено, ще се срещаме и със следващия главен прокурор, който и да е той.
Споменахте за общественото мнение и с основание. Защото, когато говорим за реформа на правораздаването - а Франция особено много държи на нея, както и на Механизма за сътрудничество и наблюдение - мисля, че трябва повече да се работи едновременно "отдолу" и "отгоре".
"Отдолу" е общественото мнение, неправителственият сектор, избраните лидери на местно ниво. Държа да спомена и експертите на европейско ниво - момент, който често се забравя тук, а те обогатяват темата. За изминалите 3 години от мандата ми пътувах много из България и се срещнах с ръководители на всички нива, които понякога работят в много трудни условия, но въпреки това носят силно чувство на задълженията си като обществени ръководители, отдадени хора с чувства за публичния интерес. Всичко това наричам работа "отдолу".
Работата "отгоре" идва по линия на Европейския съюз. Мисля, че тук трябва да проявим повече въображение, за да постигнем един режим на насърчаване реформата на правосъдието и защита на човешките права с мерки, които са постепенни, насърчителни и недискриминационни, т.е. да се отнасят по еднакъв начин към всички държави в Европейския съюз. Иначе казано, да има преглед на експертно ниво, да има експертизи, да има обвързаност на фондовете с темата и дори, ако се наложи, да се използва като крайна мярка Член 7 от Договора за ЕС. В това отношение работата на новата Европейска комисия ще бъде много интересна.
Да направим едно важно уточнение - говорите за прилагане на Член 7 конкретно към България или по принцип на европейско ниво?
- Не, нямах предвид България. Нека го изясним - Член 7 е последното възможно средство, когато всички останали механизми са се провалили. Първите стъпки, които евентуално биха довели до прилагане на Член 7, вече бяха направени спрямо Полша и Унгария. Но за България никога не е ставало въпрос. Обяснявах, че има нужда от режим на постепенни стъпки, който да се прилага към всички държави - членки на ЕС, като се започне от един peer преглед, преди да се премине към други мерки
Споменахте за ролята на общественото мнение, но то в значителна степен се формира и от средствата за масова информация. Доволен ли сте от състоянието на медиите в България?
- Много държим на свободата на медиите и внимателно наблюдаваме ситуацията както в България, така и в други страни. Да, в България има какво да се направи и може да се желае повече. Оставаме бдителни.
Друг шумен случай от тази година е кражбата на огромен масив лични данни на милиони българи от Националната агенция за приходите. Засега не видяхме нито един наказан държавен служител за това. Продължава ли след случилото се Франция да споделя деликатна информация с България?
- Човек трябва да си направи изводите, но без те да влияят отрицателно на промените. И тук трябва да вървим внимателно напред, но без да изоставяме реформите.
Макар да се знае малко какво представлява т.нар. шпионски скандал с Русия, как оценявате случващото се от френска страна и като партньор в НАТО? Не ви ли се струва, че на този етап има повече емоции, отколкото рационалност?
- България е партньор в ЕС и НАТО. И когато такива факти бъдат доказани, ние естествено изразяваме нашата солидарност. Ние самите сме имали подобни случаи в не толкова далечно минало и бяха взети подобни мерки във връзка с нашите избори. Затова трябва да се проявява твърдост по отношение на Русия. Но си мисля също, че трябва да се отиде още по-напред. Трябва да се фокусираме върху целокупните ни отношения с Русия.
Това лято една от световните агенции имаше заглавие "Дипломацията отново заговори на френски". Предполагам, за Франция и за лично за вас това е комплимент, но и отговорност. Обяснете повече за тази нова динамика на френската външна политика: в Европа, спрямо Централна Европа и спрямо Русия.
- Много добре резюмирахте трите основни интереса, които подчерта в речта си президентът Макрон. Мога много дълго да говоря по тази тема, но ще се опитам да ги представя накратко. Светът се променя и трябва да намерим нашите котви и нашия компас. В този променящ се свят Франция иска да бъде балансиращ фактор с ясно заявена европейска цел - суверенна Европа, която защитава и която прилага стратегия по отношения на околната среда. Това са точки, включени и в новата стратегия на Европейската комисия. Надяваме се, че те бързо ще бъдат реализирани. Това означава и една Европа, която не е разделена
Много сме загрижени и за баланса в Централна и Източна Европа и го заявихме, докато се определяха ключовите постове в ръководството на ЕС. Имахме своите предпочитания и всъщност те се сбъднаха поне по отношение на бъдещия ръководител на МВФ. По отношение на това Централна Европа да бъде включвана, мисля, че не е случайно, че с пълната подкрепа на Франция бе избрана българка като кандидат на ЕС.
По отношение на Русия не бива да губим от вниманието си факта, че тази страна е в Европа. Естествено, не бива и да бъдем наивни, а трябва да сме бдителни. Но сме длъжни да намерим нови средства за диалог с една държава, която неволно тласнахме към Китай. Затова основните понятия, които не бива да забравяме, са доверие и прозрачност.
Президентът Макрон ни инструктира да проявявам въображение, за да може Русия да бъде върната към европейската общност. Министрите на външните работи и на отбраната бяха в Москва тези дни и започнаха диалог по въпроси за архитектурата на доверие в Европа. И това изглежда обещаващо. Особено по отношение на мерките за доверие в Европа, предвидимостта и прозрачността. Този диалог ще продължи. Ще видим как реално се развиват събитията в Украйна - имаше няколко интересни жеста напоследък, които би трябвало да доведат до нова среща на върха до края на септември.
Означава ли това чертане на нови "червени линии", преместване досегашните "червени линии" в отношенията с Русия?
- Не, изразът "червени линии" използваме и спазваме - за разлика от други държави - по отношение на Сирия. Но иначе спрямо Русия не говорим за "червени линии", а за решения, които се взимат общо в рамките на ЕС или на НАТО.
От няколко месеца се промъква идея за нова хелзинкска среща за договаряне архитектурата за сигурност в Европа, където впрочем след разпадането на бившия СССР се появиха множество непризнати от всички държавни граници. Подготвя ли се нещо подобно?
- Нашият министър на външните работи ни инструктира да поразсъждаваме по повод предстоящата 30-а годишнина от Парижката харта и нова Европа (1990) и в рамките на Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа (създадена в Хелзинки през 1973). Идеята е как да вдъхнем нов живот в мерките за доверие.
Без да се повдига въпрос за границите в Европа?
- Да, изобщо не става дума за това.
За какво не ви стигна мандатът в София? Какво би могла да подобри г-жа Флоранс Робин, следващият посланик на Франция?
- Няма нещо, за което да не ми стигна мандатът. Нашата цел не е да свършиш всичко за 3 години, ние работим в дългосрочен план. Надявам се, че моята наследничка ще продължи да работи със същата динамика, насърчена от президента Макрон, и ще донесе резултати в икономическата област например. Използвам възможността още сега да ѝ пожелая успех в мисията, която се вписва в насоките, дадени от президента и министъра на външните работи.
Кой въпрос не ви зададоха българските журналисти през всичките изминали 3 години?
- Няма такъв. Българските журналисти са много откровени.