Постиженията на българските ученици не стоят добре в голямата картина на ЕС

Асенка Христова е изпълнителен директор на Института за изследвания в образованието - независим изследователски център с мисия да подпомага развитието на модерна образователна система. Коментарът е от профила й във "Фейсбук".
Моето пожелание за новата учебна година е в графики.
Много изследвания показват, че навсякъде по света по-богатите деца имат съществено образователно предимство пред по-бедните. Това са постиженията на най-облагодетелстваните от гледна точка на социално-икономическия и културния статус български ученици в сравнителен план. Това са децата, чиито родители са с високо образователно ниво, високи доходи,
които имат достъп до книги, технологии и частни уроци,
които вероятно учат в елитни училища. Това са децата с най-високи постижения сред българските ученици.

Тези постижения обаче не стоят добре в голямата картина на образователните резултати на учениците със същия статус в рамките на Европейския съюз. Графиките са показателни, но накратко – най-облагодетелстваните български ученици показват едни от най-високите нива на функционална неграмотност и едни от най-ниските нива на високи постижения. Само 7.2% от елитните ученици в България постигат резултат над пето ниво (за високи постижения - бел. ред.) на ПИЗА при масово двойно и тройно по-високи дялове в повечето европейски страни.

Ако тези деца ще се конкурират на глобалния европейски трудов пазар, ако България ще развива икономика, основана на знание, видимо е, че
трябва много, много работа. Сега.
Пожелавам на българските учители и родители удовлетворението да видят бърза и съществена промяна в тези графики. На всички ученици пожелавам интересен, мотивиращ и ползотворен живот в училище, и добро бъдеще в променящия се свят. Успешна учебна година!