За образователния подход "Реджо Емилия", който дава на децата да изразят себе си

Днес в Морското казино на Варна ще бъде представен за първи път в България италианският образователен подход "Реджо Емилия". В конференцията ще участва и председателят на Международната фондация Reggio Children Клаудиа Джудичи.
Подходът "Реджо Емилия" споделя някои от методите на "Монтесори" и валдорфската педагогика, но се различава с това, че не е конкретен образователен подход. В основата му стои формулирането на нови интерпретации и хипотези за ученето и преподаването, до които се стига чрез всекидневни наблюдения и преживявания на педагозите с децата.
"През призмата на "Реджо Емилия" детето е компетентно, можещо, активно и непрестанно учещо се чрез взаимодействието си със средата и общността. На децата е позволено да следват собствените си интереси, но това не е изцяло спонтанен процес. Учителите са изследователи, които слушат, документират, анализират и внимателно надграждат процесите на учене, които децата сами инициират", разказа за "Дневник" Нора Гавазова - създател на центъра за работа с деца "Детската къща" във Варна, където прилага италианския обучителен подход.
Извън италианския град Реджо Емилия, откъдето произхожда, методът се използва в още 30 държави по света, от които САЩ, Германия, Швеция и Австрия.

"Той дава на децата възможност да изразяват себе си по многобройни начини - да задават въпроси, да общуват съзнателно, да творят", обясни Гавазова и допълни, че до този момент в България има малко места, които работят с подхода, но има и такива, които искат да се преструктурират в тази посока.
Друго важно при "Реджо Емилия" е, че обстановката в учебните центрове е близка до домашната, а учителите, родителите и децата работят заедно в процеса на обучение.
Събитието се организира от Фондация "Калейдоскоп", които подкрепят и практикуват италианския обучителен подход.