Валентина Ганева: Конкуренцията на "Пфое мол" не ни притеснява

Валентина Ганева: Конкуренцията на "Пфое мол" не ни притеснява

Валентина Ганева: Конкуренцията на "Пфое мол" не ни притеснява
Валентина Ганева, e мениджърът на специализирания офис "Търговски площи" на агенцията за недвижими имоти "Форос - национална агенция за недвижими имоти". Компанията разработи цялостната концепция на първия търговско - развлекателен комплекс във Варна "Пфое мол". Дружеството притежава и ексклузивните права за отдаване под наем на всички площи в новия обект, който ще бъде открит на 1 декември.
Г-жо Ганева, в началото на декември ще бъде открит първият търговско-развлекателен комплекс във Варна "Пфое мол". Има ли минимален праг, под който отдадените площи не бива да падат, преди подобен проект да тръгне?
- По принцип няма дефиниция, която да определя минимален критичен праг на отдаване, преди старта на даден проект. Ако за една година не се отдадат 30%, това не е критично, а катастрофално. Ако това се постигне за 4-5 месеца, се приема като нормален темп.
В какви времеви граници се движат договорите с наемателите в "Пфое мол"?
- Договорите ни са от 3 до 10 години. Важно е постигането на баланс в привличането на интересни за българския пазар търговски марки. Най-скъпите обаче не винаги са най-интересни. Друг неотменим елемент на успеха е концепцията ако е аутлет, това предполага големи по площ магазини при сравнително ниски наеми. Интересът на всеки инвеститор е да се направи възможно най-добрия асортимент от стоки, който да привлича възможно най-много наематели. Те от своя страна, трябва да привличат възможно най-много клиенти. Формулата на "Пфое мол" беше обявена още в началото на проекта модерен начин на живот. Този избор беше предопределен от мястото, на което се намира молът. То не позволява търговският център да се развива като развлекателен и атракционен комплекс, в него не могат да преобладават услугите. Едно кино отнема два етажа, във "Пфое мол" няма условия за това.
Миксът във всяка подобна сграда трябва да има тема. Тя се определя още при избора на концепция на сградата - какви наематели и какви клиенти трябва да привлече. Много са параметрите, които се имат предвид, но най-важен сред тях е местоположението. То е водещо във формирането на цената на всеки недвижим имот. Важни са районът, в който се намира сградата, платежоспособността на клиентите, които ще трябва да привлече, добрите комуникации, транспортните връзки. При търговските комплекси тези условия са съотносими и с бизнес сградите. Анализът на пазара определя от какъв тип комплекси, атракциони, конферентни зали, СПА центрове и други услуги има нужда районът и това проучване става основа на концепцията. Ние избрахме шопинг варианта предвид обема на сградата, местоположението и това, че става дума за първия мол във Варна.
Тематиката не е догма, а само улеснение. В "Пфое мол" ще има боулинг и казино, на четвъртия етаж са заведенията за хранене, всичко останало са магазини за облекла. Книжарницата е разгърната на 700 кв.м. В нея са предвидени релакс зони, където човек да седне да почете или да послуша музика, преди да избере заглавието. На първия етаж се разполагат офисите на мобилните телефонни и туристически оператори, офисите на банките.
Има ли момент, в който първоначалната концепция за един мол може да бъде преосмислена?
- Подходящото време за преструктуриране вероятно ще е след първите шест месеца. Тогава ще станат ясни тенденциите, интересът на посетителите и дали нови, по-луксозни и престижни компании искат да влязат в центъра. Полезно за нас ще е да се види какво се случва с останалите търговски комплекси, които предстои да бъдат открити във Варна. Не е страшно миксът да се дооформи впоследствие. Важното е да си пръв, тъй като авансът на първия винаги е предимство.
Опитът в столицата показва, че търговските вериги посочват за най-успешни магазините си именно в моловете. Затова съм сигурна, че първият и вторият мол, които ще бъдат открити във Варна, ще са истинска атракция за града няма две мнения. Въпрос на управление е да се развиват с годините.
Прави ли са скептиците, които твърдят, че пет мола, и то съсредоточени в един район на Варна, са твърде много?
- Както вече стана дума, рискът пред инвеститора е в това дали би могъл да запълни търговския център с качествени наематели. Това, че в един град като Варна са проектирани пет мола, и то в рамките на един квартал, е трудно обяснимо. Варна в това отношение няма аналог нито у нас, нито по света. Рано е да се правят прогнози, тъй като опит в това отношение няма. Мисля обаче, че не биха били в повече, ако всеки от тях заложи на различна концепция и с откриването на нови площи в града се представят нови стоки, нови търговски вериги. Едно нещо обаче е сигурно с всеки следващ проект в града ще става все по-интересно да се живее.
Според мнението на утвърдени специалисти в областта на търговията, на всеки 100 хил. души в един град е нормално да има един мол. Така че по тази формула за Варна са напълно допустими до 7 мола. Най-важен обаче е елементът на предварителния анализ, който някои инвеститори пренебрегнаха. Техните концепции вероятно ще претърпят промени с времето.
Имат ли основание предположенията, че първите три мола във Варна ще са успешни, а някои от останалите проекти може би няма да бъдат реализирани?
- Варна е град, който привлича вниманието на все по-големи и солидни компании. Ние си поставихме задачата "Пфое мол" да бъде открит пръв и не се притесняваме от конкуренция. Защото когато останалите проекти отворят врати, ние ще имаме вече година и половина две опит, ще сме напаснали всичко в управлението на обекта, ще сме преминали през много изпитания. От години се занимавам с управлението на недвижими имоти и съм убедена, че в кв. "Младост" във Варна е съсредоточена голяма част от икономически активното население на града, с добри доходи, със среден и над средния социален статус. Много от тях нямат наследствени имоти в старата част на града, но могат да си позволят жилище най-близко до центъра в квартал с добре изградена инфраструктура.
Ще променят ли моловете пазара на търговски площи във Варна?
- Прекалено малко сделки се правят в рамките на една година с подобни имоти, за да се направи генерален извод. Тенденцията да се покачват цените на имотите по главните търговски улици във Варна се запазва, а нивата сега са от 40 - 45 хил. евро за магазин от 30 кв.м в атрактивната част на бул. "Княз Борис I". Въпреки всичко моловете ще отнемат част от клиентите, т.е. част от оборотите на търговците в първия момент, но това ще е временен ефект.
По мое мнение в централната търговска част на Варна ще има преподреждане и там ще останат само скъпи бутици на световни марки, тъй като моловете ще привлекат търговците, предлагащи среден и малко над средния клас стоки. Високата мода трябва да си остане в центъра на града и всичко, което не е за там, ще изчезне. Въпрос на пазар. Високите цени на наемите също ще се запазят, тъй като реномирани търговски вериги са способни да плащат и за атрактивни места по централните търговски улици на един град като Варна. Това показва световният опит.