Интерес да доставят нови електрически автобуси за София имат четири компании

Интерес да доставят нови електрически автобуси за София имат четири компании

Интерес да доставят нови електрически автобуси за София имат четири компании
Интерес да доставят нови електрически автобуси за нуждите на Столичната община са изявили четири компании, се разбра вчера, когато бяха отворени офертите по обществената поръчка, обявена от "Столичен автотранспорт".
Поръчката е с две обособени позиции и е част от общо три договора за доставка на 137 електрически превозни средства за 261.4 млн. лв., от които 218 млн. безвъзмездна финансова помощ по оперативна програма "Околна среда".
Интерес да доставят 30 броя нови електробуси с дължина 5.5 - 7.5 м са заявили турската "Карсан", "Ай тръкс" (представляваща италианската "Ивеко" у нас) и консорциум "Екселор", в който участва "Елбус" и "Нанджин енд ко".
Турската компания "Карсан" е основана през 1969 година, като е специализирана в производството на малки градски автобуси с капацитет 14, 17 и 20 места. Техният електрически модел Jest Electric е в производство от тази година и използва батерии, разработка на БМВ, осигуряващи изминаването на до 210 километра.
Италианският производител "Ивеко" e основан през 1975 година, като годишно продава над 150 хиляди камиони, автобуси и микробуси в над 160 страни, като има оборот от над 10 млрд. евро. Техният компактен електрически бус е на базата на популярния модел "Дейли".
Позиция две в обществената поръчка е за доставка на 22 броя нови електробуси с дължина 7.6-9.6 м, като там офертите са две – на "Българска автомобилна индустрия", вероятно с превозни средства на китайската компания "Джънджоу юйтун бус ко." и на турската "Карсан".
Китайската "Джънджоу юйтун бус ко. лимитид" е най-големият производител на автобуси в света с над 70 хиляди доставки на година и има оборот от близо 7 млрд. евро. Компанията прави автобуси с размер между 5 и 25 метра, като изнася в 130 страни. "Столичен автотранспорт" вече купи от "Джънджоу юйтун бус ко. лимитид" 130 дизелови автобуса през 2016 година, 20 електрически автобуса през 2018 година и 22 автобуса на метан през тази.
Идеята за покупката на 52-та електрически автобуса е те да се движат по съществуващи и по новооткрити линии с довеждаща функция към метрото и трамвайната мрежа.
Предстои комисията в Столичен автотранспорт" да се запознае с ценовите параметри в офертите, както и със специалните изисквания към електробусите – спирачен път, капацитет на батерията(осигуряваща поне 200 км пробег, б.а), места за табели и др. Решението на комисията трябва да се обяви до три месеца.
Общата сума на обществената поръчка за двете позиции е 27.6 милиона лева. Процедурата беше обявена на 9 септември и офертите трябваше да бъдат отворени на 23 октомври, но заради местните избори датата беше изместена за 11 ноември.
Това не е първата доставка на електрически автобуси за нуждите на градския транспорт. Първите електробуси тръгнаха по редовни линии в София на 12 декември миналата година.