Министърът на образованието не очаква и следващите резултати от PISA да са добри

Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев не очаква и следващите резултати по програмата за международно оценяване на 15-годишни ученици PISA да са добри, защото в момента образователната система в България преминавала на т.нар. компетентностен подход на обучение, на който всъщност са базирани тестовете.
"Учителите трябва да променят начина си на преподаване, да имат достатъчно време да накарат учениците си да дискутират, да свързват знания и умения, да проблематизират. Това е преходът към компетентностен подход - по-малко енциклопедично обучение и много повече свързване на знания в умения, по-малко пасивно и повече активно учене. Тази промяна се случва в момента. Изследванията на PISA показват, че една такава промяна произвежда ефект след два или три цикъла - 6 или 9 години, тъй като е тригодишен цикълът по PISA. Честно казано, не очакваме и следващите резултати да са добри", коментира Вълчев резултатите от изследването на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, според които деветокласниците в България за поредна година са на по-ниско от средното ниво в 79-те участвали в изследването държави по четене, математика и природни науки. Обобщените резултати от изследването можете да видите тук.
Три години по-рано просветното министерство изрази надежда на сегашното изследване новите учебни програми да окажат влияние и резултатите да бъдат по-добри. "Новите учебни програми влязоха в сила, но тези ученици, които са полагали теста по PISA, са по старите учебни програми. Тоест ние не можем да оценим ефекта на новите учебни програми и това изследване не е атестация за новите учебни програми. Не е толкова важно, че са нови, а че са базирани на компетентностния подход", каза Вълчев пресконференция днес.
Образователната система се променя
Министърът на образованието декларира, че за него резултатите не са изненадващи. "Тези резултати ги виждаме малко или много и в националното външно оценяване (НВО), и в държавните зрелостни изпити и ако не друго, това, което можем да твърдим, в последните години националните ни външни оценявания са надеждни като оценка. Ограничихме преписванията, висшите заведения казват, че ги приемат като надеждна атестация, и ясна е разликата между първокурсник с шестица и четворка от НВО", каза министърът на образованието.
По думите му е необходими повече време. "За съжаление закъсняхме с голяма част от промените. Те бяха обвързани с приемането на Закона за предучилищното и училищното образование. През 2012 г. беше внесен първият проект на закона, но през 2013 поради предварителното прекратяване на мандата на кабинета Борисов законът не беше приет. Приет бе едва 2015 г., влезе в сила през 2016 г.", напомни Вълчев.
"Нашата система е настроена да дава знания. Проблемът на българската образователна система е трудността да трансформира знания в умения. PISA мери в много по-голяма степен умения. Нашата система е прекалено амбициозна е предоставянето на знания и прекалено неамбициозна в предоставянето на умения, надграждането на умения, трансформирането на знания в умения", разясни министърът.
Повече свобода и мотивация за учителите
Той добави, че не е фатално, че резултатите са по-ниски от предишните, защото това могло да се дължи и на статистическа грешка. "Проблемът е, че няма подобрение, че се запазва високият процент ниски резултати. По-скоро има стабилизиране на едни резултати", каза Вълчев и добави, че има промяна в структурата на извадката. "Има с 8 процентни пункта повече ученици от професионалните гимназии, които са включени е извадката. А знаете, че те са с по-ниски резултати. Не всички, разбира се. Само от тази промяна можем да обясним между 15 и 20 точки отрицателна разлика", коментира Вълчев.
Според новата система на преподаване се дава повече свобода на учителите да мотивират децата да развиват умения, а на регионалните управления по образование вече е забранено да контролират документи и да оценяват работата на учителите въз основа на документи.
"Много от учителите преподават това, което очакват да бъдат изпитани учениците. Сега правим новите формати. Задачите трябва в много по-голяма степен да мерят умения. Така е направен тестът по PISA - задачите по математика са относително елементарни като математически алгоритми, но изискват транслиране на житейски ситуации в математически задачи, те са с много по-голяма практическа насоченост", каза Вълчев.
По думите му ниските резултати могат да се обяснят и с ниската мотивация на учениците да правят теста, тъй като не им влияе по никакъв начин на оценките. "Това, разбира се, не е оправдание, но не сме успели да ги мотивираме да се концентрират върху този изпит", заяви министърът.
Според него е важно и мотивирането на самите учители. "Ако погледнете страните, които да начело в класацията на PISA, общото е, че най-добрите ученици стават предимно учители. И заплатите са доста над средните. Тези резултати не трябва да ни разубеждават от избора, който сме направили с увеличението на заплатите на учителите. Не трябва да пречат да затвърдим този избор и да поддържаме средните учителски заплати над 120% от средните за страната", заяви още министърът.
Проблемите пред образованието
Вълчев каза още, че един от проблемите в българското училище е, че часовете са малко и недостатъчни да се преподаде целият предвиден материал, особено по математика. Заради повечето почивни дни и по-голямата лятна ваканция българските ученици учат с около 14% по-малко спрямо средноевропейското, каза Вълчев. В новите учебни програми са заложени 40% повече упражнения.
По думите му от 2000 г. се е променил и профилът на учениците. "Не е трудно да го видим това из страната - цели райони са си променили демографския, етнокултурния пейзаж. Учениците от семейства, в които липсва отношение към образованието, в които майчиният език не е български, са се увеличили като процент. Това прави при равни други условия по-тежка задачата на образователната система. Миналата седмица бях в малко градче, там се е случил бърз процес на вторична сегрегация, като се увеличат децата от ромски произход на 30-40%, и родителите на останалите деца да започнат да си изтеглят децата. Една учителка ми каза, че преди 10 години е обучавала деца, които изкарвали шестици на външните оценявания, а днес полагала 10 пъти повече усилия за тройка", разказа Вълчев.
"Трябва да успеем да накараме системата, която е една машина с много колела, промяната да се случи по-бързо", обобщи министърът. Според него промяната "трябва да бъде транслирана от регионалните управления по образованието". "Ако не направим тази промяна, ще изглеждаме още по-неадекватни и извън времето", заключи той.
Обобщените резултати от изследването за България - тук.
Някои от тестовете - тук.
Успяват ли 15-годишните в глобален мащаб да различават факт от мнение - тук.