Екокоалиция: Еврокомисията не е съгласна с България за път, застрашаващ Кресна

Неправителствената коалиция "Да спасим Кресненското дефиле" обяви, че Еврокомисията ще гарантира спазването на европейското законодателство и няма да позволи изграждането на магистрала "Струма" по "разрушителен за природата и хората начин". От организацията цитират заявление на Комитета по петиции на Европейския парламент в отговор на петицията срещу строежа на автомагисталата. В понеделник се разбра. че самата петиция няма да бъде разглеждана по-нататък.
Петицията е затворена по настояване на българските евродепутати, които представляват управляващата в момента коалиция, разясни за "Дневник" Петко Ковачев от "Да спасим Кресненското дефиле". Природозащитната коалиция планира и следващи действия на европейско ниво срещу преминаване на магистралата през Кресненското дефиле.
Петицията
Петицията, която няма да бъде разглеждана по-нататък, бе подкрепена от над 800 жители от района на Кресна, от още 1000 граждани на България и други 211 хил. души от страни - членки на ЕС. Тя поддържа тезата, че Кресненското дефиле е застрашено от строителството на трансевропейския коридор 4, който е финансиран с европейски средства и свързва Хамбург със Солун.
"Въпреки продължаващите повече от 20 години усилия на неправителствените организации и личности като Боян Петров да се намери щадящо за дефилето решение – с дълъг тунел или т.нар. "източен обход" извън дефилето, в края на 2017 г. българските власти отмениха законово действащо решение от 2008 г. и приеха, че посоката София – Солун ще премине през дефилето, а само посоката юг-север ще бъде изнесена извън Кресненския пролом", припомнят от екокоалицията. Според тях избраната от правителството алтернатива за изграждане на магистрала "Струма" е в противовес на препоръките на европейските конвенции и националното законодателство.
Изслушването в Европейския парламент
Изслушването на представителите на гражданската петиция се проведе на 2 декември в Брюксел. Димитър Василев от района на Кресна е подчертал рисковете от реализирането на избрания от правителството вариант. Той предвижда разделянето на магистралата на две и превръщането на настоящия път Е-79 в еднопосочно платно в посока София - Кулата. Подателите на жалбата също са отбелязали, че не са против магистралата, а настояват за варианта, в който и двете платна са извън Кресненския пролом, а сегашният път остава локален за нуждите на местните хора.
Представителят на Еврокомисията е констатирал нарушения, които са установени до този момент в планирането и изграждането на магистралата. Едно от тях е нарушаването на Директивата за местообитанията по отношение на зоните от европейската мрежа "Натура 2000" в района на Кресненското дефиле. С това е било решено петицията да бъде затворена.
Въпреки констатациите на ЕК българското постоянно представителство и български депутати са отстоявали тезата, че проектът на правителството отговаря на европейското законодателство.
Според коалиция "Да спасим Кресненското дефиле" изказванията на повечето български евродепутати (виж видеозапис тук) са били извън допустимия демократичен тон и са съдържали явни неистини. "Езикът на омразата изненада присъстващите депутати в залата. Неточностите и неистините от депутатите само показаха колко малко познават проекта за АМ "Струма" и въздействието върху хората и бизнеса," заяви Петко Ковачев от гражданската коалиция.
Единственият реален глас в защита на петицията за магистрала извън дефилето е бил на дългогодишната датска евродепутатка Маргарет Аукен. Тя е изразила "учудване и възмущение" от превеса на български депутати, които пренебрегват критиката на Европейската комисия.