Да печелиш хиляди, докато продаваш образование

Денислав Николов е роден и израснал в Нова Загора, където 12 години активно се занимава с футбол. В момента той е на 22 години и е студент по журналистика в Софийския университет "Свети Климент Охридски".
Петър Петков е роден в София. От 12 години активно се занимава с хокей на лед. На 11-годишна възраст заминава да живее в Чехия, за да развие таланта си в този спорт. Връща се година по-късно, за да продължи образованието си в България. В момента е на 21 години, студент по управление на бизнес и предприемачество в Нов български университет.
Последните две години двамата заминават за лятна студентска бригада в САЩ. Това променя живота им.
Петър Петков и Денислав Николов стават водещи по продажби на книги в една от най-старите американски компании - "Саутуестърн адвантич" (Southwestern Advantage).
Петър Петков успява да продаде книги на стойност 192 хил. долара. Неговият приятел прави 120 хил. долара оборот. Само за едно лято (4 месеца) двамата младежи постигат изключителни резултати не само за себе си, но и за цялата българската група, която получа най-много награди през 2019 г.
След завръщането си в България двамата получават своите чекове. Постиженията на Петър му носят 64 хил. долара, усилията на Денислав са изчислени на 39 хил. долара.
Школа за успех

В началото на кампанията всеки от участниците преминава през селекционен процес, засилена подготовка и обучение. Постиженията им се групират в три етапа в зависимост от времето, прекарано в програмата. Първата година са в група стажанти, втората година са в група на мениджъри и всяка следваща - в група на опитни мениджъри.
Още първата лятна бригада през 2018 г. студентите постигат високи успехи. Петър става първи по продажби в цялата компания от над 1300 стажанти, които участват в програмата. Денислав успява да завърши на трето място за цяла България. "Това беше изключителен успех за цялата българска организация", коментират младежите. През втората година двамата стават мениджъри и имат възможността да съберат и обучат собствени отбори.
"Саутуестърн адвантич" е една от най-старите американски компании, която се занимава с разпространение на образователни книги на принципа на директните продажби "от врата на врата". Тази програма се прилага в Щатите и Канада и е започнала през 1868 г. (в България през 2006 г.). Двамата студенти разказват, че главната мисия на организацията е да помага на младите хора да придобият уменията и характера, които им трябват, за да постигнат своите цели в живота. Стотици хиляди студенти са минали през тази школа за успех.
Лятото на 2019 г. младежите описаха като "доста по-различно и успешно". Петър поставя рекорд за компанията за най-много продадени книги.

Денислав става втори от общо 238 мениджъри от цял свят. Първенец от групата на топ мениджърите е също българин – Емил Цветков.

Всяка година около 1800 студенти от цял свят заминават и "продават образование от врата на врата". В България тази година са заминали близо 100 души, а през 2018 г. са били 80.
Фокусът не е в парите, а в преживяванията
Двамата приятели разказват, че харесват работата и идеята, свързана с директните продажби, защото всеки ден се учат на нещо ново. "Програмата ни даде много. Чрез нея развихме нашите комуникационни умения, научихме се как да общуваме с най-различни хора, как да предаваме идеите си много по-ясно. Станахме по-организирани, систематични, научихме се да продължаваме смело напред дори след много откази и незаинтересованост. Изградихме лидерски качества благодарение на екипа, който имахме", казват. Това до голяма степен е мотивацията за пътуването им - "не толкова парите, колкото възможността да заминеш някъде, където никога не си бил и да правиш неща, които досега не си правил, за да се развиваш всеки ден", обясняват студентите. Те дефинират продажбата като "нищо повече от една ефективна комуникация".

"Отрицателният отговор е нещо позитивно"
Младежите описват директните продажби като "доста тежка" работа. "Нашата програма, нашият стаж е един от най-предизвикателните. Тежко е както физически, така и психически. Работим шест дни в седмицата по 12-13 часа дневно. Посещаваме много семейства, голяма част от тях ни отказват, но го правят възпитано, без да са груби, без да ни "тръшват вратата", без да са намръщени и т.н. Едно от най-позитивните качества, които усвояваме в тази работа, е приемането на отказ. Има много хора, незаинтересовани от продуктите, които предлагаме, но това е нещо нормално. Чрез работата бързо научаваме, че отрицателният отговор е всъщност нещо позитивно, защото и това ни учи. Няма как да повлияем на някого дали ще се интересува от даден продукт, или не. Но именно предизвикателството на нашата работа е да намерим онези хора, които биха се заинтересували, и да им покажем с какво нашият продукт може да допринесе за тяхното семейство", казват приятелите.
Всеки е посланик на своята държава
На едно от обученията на студентите в Нашвил, щата Тенеси, където е централата на компанията, посланикът Тихомир Стойчев, сенатор Марша Блакбърн и помощник държавният секретар по въпросите на образованието и културата приветстват топло и приятелки всички участници от Европа. Българският посланик в Щатите казва пред младите българи, че неговата работа не е лесна, но заради хора като тях всичко това си заслужава. Стойчев присъства на награждаването на участниците в бригадата и ги обявява за посланици на България заради начина си на поведение и мислене. "Той изглеждаше доста радостен и горд, че група като нас представлява България в Щатите", казват двамата.

Ученето като забавление
Компанията предлага образователни системи (книга/помагало и апликации, които са в комплект), които съдържат целия учебен материал по всички предмети от първи до дванадесети клас. Разделени са тематично в 6 книги. В тях е обяснено на децата стъпка по стъпка как да решат дадена задача или как да си отговорят на труден за тях въпрос по лесен и разбираем начин. "Учение под формата на забавление - това е най-ефективният начин за децата", казва Петър Петков.
Понякога децата не разбират материала, който им бива преподаван интензивно в училище. Учителите нямат време да обърнат внимание на всяко едно дете индивидуално. Родителите често за заети. "Много родители споделят, че едно от най-неприятните неща е да виждат как детето им не разбира нещо, не може да се справи и те да не могат да му помогнат, защото не знаят как", коментира Денислав Николов. Идеята на помагалото е да улесни този процес, да помогне на децата, които изостават или отсъстват от училище, да наваксат изпуснатото, да поддържат нивото на добрите ученици и да помагат на тези, които искат да напредват по-интензивно извън учебната стая.
"Чрез помагалата те успяват и да спестят време за домашните си. Вместо да пишат едно домашно за час, те имат възможността да го направят за 20 мин. с нашите продукти. Защото не писането на домашни отнема толкова време, а намирането на ресурсите, а нашите книги са изключително добре подредени", допълва Петър Петков. Апликациите към книгите са видеа, показващи нагледно писменото съдържание - за онези, които усвояват материала по-бързо и ефективно, докато гледат видео.
И двамата студенти са щастливи от възможността, която им е била предоставена. Радват се, че са се докоснали до американската култура. Обмислят да се задържат и развиват в тази компания. Правят планове отново да заминават през лятото на 2020 г., за да изживеят "всичко онова, което виждаме по филмите, дори по-хубаво".