Ботът Александър: Войната в "Туитър" за македонската душа

Ботът Александър: Войната в "Туитър" за македонската душа

Македонски националисти призовават за бойкот на референдума на историческата сделка с Гърция за смяна на името през 2018 г.
EPA-EFE/ Георги Лицовски
Македонски националисти призовават за бойкот на референдума на историческата сделка с Гърция за смяна на името през 2018 г.
Докато слънцето залязва над покривите на северномакедонския град Битоля, в близост до южната граница с Гърция, мъжът, когото наричат "Cheese" ("Сирене"), отпива глътка бира на пешеходната алея "Широк Сокак".
Що се отнася до залезите, този изглежда особено подходящ. Дванадесети август е: денят, в който Северна Македония забранява използването на звездата от Вергина - гръцки национален символ - в книги, по паметници и в обществени пространства.
За "Cheese" забраната за "присвояване" на класическата елинистична емблема с нейните отличителни заострени лъчи, е поредното развяно бяло знаме в ожесточена борба за македонската идентичност. Това е част от историческата сделка с Гърция за прекратяване на 30-годишния спор със страната за употребата на името "Македония", за което властите в Атина твърдят, че предполага териториални амбиции към едноименната северна гръцка провинция и нейното древно наследство от Александър Велики.
Съгласно споразумението, подписано през юли 2018 г., бившата Югославска република трябва да подмени карти и учебници, да прекрати използването на звездата на Вергина и – най-непростимото според "Cheese" предателство - да смени името си на "Северна Македония".
Седейки в едно открито улично кафене на фона на падащия здрач, той се кълне, че никога няма да изпадне толкова ниско, че да използва новото име. "Аз съм патриот и просто не искам името на страната ми да бъде променено", казва той пред Балканската мрежа за разследващи репортажи /БМРР/.
Въпреки, че малко хора знаят истинската идентичност на "Cheese", мнозина са запознати с неговите националистически възгледи. Всъщност, той се казва Горан Костовски, 38-годишен работник в маркетингова компания от столицата Скопие. С почти 10 000 последователи в Twitter разпръснати на три континента, през 2018г. Костовски проведе кампания в социалните медии, призоваваща македонците да бойкотират референдума за прилагане на договора за промяна на името, известен още, като Преспанското споразумение, наречено на езерото, в близост до което е подписан.
Докато споразумението от Преспа обещава да прекрати гръцката опозиция на това страната да получи членство в НАТО и ЕС, критиците смятат, че този компромис отива твърде далеч. За това и се надяват на ниска избирателна активност на референдума през септември 2018 г., която на свой ред би довела до навалидност на резултатите.
"Нямаше смисъл да казваме на света да гласува "не "на референдума, защото се страхувахме, че правителството ще изопачи резултатите", казва Костовски. "Първо трябваше да бойкотираме референдума".
Благодарение на подклаждането на улични протести у дома и набирането на долари от диаспората в чужбина, кампанията "#boycott"е изключително успешна.
Докато 95 на сто от гласувалите на референдума са "за" сделката за смяна на името, избирателната активност е едва 37 на сто - доста под минималния праг от 50 на сто. Въпреки че по-късно парламентът ратифицира Преспанското споразумение, експертите твърдят, че успехът на кампанията за потискане на избирателната активност се дължи отчасти на един нов тип информационна война, все по-често наблюдавана в националистическите среди.
Известна като "изчислителна пропаганда", тя бива дефинирана от Оксфордският институт за интернет към Университета в Оксфорд, като "взаимодействие на алгоритми, автоматизация и политика".
Малцина са усвоили това изкуство по-добре от Костовски, макар и той да е потаен относно методите, които прилага.
"Можете да кажете, че сме ботове, но това не е непременно истината", казва той, като описва новите си пехотинци в онлайн пропагандната война: фалшиви акаунти в Twitter, програмирани да се държат като хора.
"Замъгляваме мисленето ви, за да не знаете откъде точно идва нашата кампания и да не знаете накъде да се обърнете първо".
Докато много се е изговорило за балканските ферми за тролове и фалшивите фабрики за новини, значително по-малко се знае за влиянието на компютърната пропаганда върху развитието на демокрацията в региона. Разследване на БМРР за националистическите мрежи от двете страни на Преспанския спор надниква зад завесата на онлайн триковете, използвани за разпространение на политически послания и изкривяване на общественото мнение.
Това е пътуване в подземния свят на компютърни кодове и теории на конспирацията, където "потребители-фантоми" и "Twitterbots" се докосват до крайно десния екстремизъм в дигитална зала от огледала.
Дейността им зацел същото, което имат и фалшивите онлайн дискусии и новини: да се създаде изкуствено впечатление за гигантски онлайн беседа, така че създателите на общественото мнение, като журналисти и активисти, да й обърнат внимание.
Специалистите казват, че по този начин, една малка група маниаци с лаптопи могат да упражняват влияние, което да изглежда, че е резултат от дейността на една по-многобройна група, водейки до тревожни последици за демократичния ход на събитията.
Горан Костовски, мъжът зад профила "Cheese" в Twitter, седи в улично кафене в град Битоля в северна Македония
Горан Костовски, мъжът зад профила "Cheese" в Twitter, седи в улично кафене в град Битоля в северна Македония
Пране на информация
В правителствената централа в Скопие надпис с новото официално име на страната - Република Северна Македония - посреща посетителите, когато се приближат до йонийските колони на сградата, реновирана преди пет години, за да изглежда като Белия дом във Вашингтон, окръг Колумбия. Тя е само на хвърлей от централния площад на града, където статуя на Александър Велики, възседнал жребец, се извисява над фонтан в класически стил - резултат от преустройството на Скопие, финансирано от данъкоплатците, чиято цел е да придаде на града по-старинно усещане.
Мнозина смятат, че обявената през 2010 г. реконструкция е своеволна архитектурна нападка към Гърция от страна на правителството на тогавашния премиер Никола Груевски, след като Атина налага вето върху присъединяването на страната към НАТО през 2008 г. В правителствената централа Демиян Хаджи-Ангеловски, 28-годишен експерт по социални медии в Министерството на информацията, си припомня как около 10 влиятелни акаунта в Twitter са се стремели да доминират това, което се пише в новините по време на хода на референдума, след Преспа.
Всеки ден, по три пъти на ден, различен потребител изпраща по един или два провокативни туита, които след това биват харесвани и ретуитнати от армия от автоматизирани акаунти, казва той. Идеята е това да оформи "тенденция" в Twitter, която да бъде отбелязана от големите агрегатори на новини, като Time.mk.
"Тяхната цел беше новините да забележат и цитират тези туитове, което би накарало информацията да изглежда по-достоверна", каза той. "След това те препубликуват тези новини, като това оформя едно своеобразно пране на информация".
Според министъра на информацията Дамян Манчевски, който ръководи правителствената кампания "за" референдума за Преспа, голяма част от рециклираното съдържание се състои от фалшиви новини, предназначени да дискредитират споразумението. "Повече от 10 на сто от статиите в този период са чиста дезинформация," казва Манчевски в интервю за БМРР. И допълва: "Ботовете в Twitter бяха основният източник на фалшиви новини".
Фойерверки осветяват небето зад статуята на Александър Велики, чието официално откриване е на централния площад в Скопие през септември 2011 г. Инсталацията на скулптурата е част от културен проект, наречен "Скопие 2014", предназначен да придаде на града по-класически облик
Фойерверки осветяват небето зад статуята на Александър Велики, чието официално откриване е на централния площад в Скопие през септември 2011 г. Инсталацията на скулптурата е част от културен проект, наречен "Скопие 2014", предназначен да придаде на града по-класически облик
Една фалшива история твърди, че хората, живеещи в близост до най-голямата военна база в страната, в централния Криволашки регион, ще бъдат отровени с обеднен уран, придобит с цел военни обучения, ако правителството ратифицира сделката от Преспа и след това се присъедини към НАТО.
Разследване на Проекта за докладване на организираната престъпност и корупцията и македонската Лабораторията за разследващи репортажи (ЛРР) проследяват историята до Златко Ковач, 50-годишен американо-македонски гражданин, който работи като вашингтонски кореспондент за руската информационна агенция "Спутник".
Ковач не отговори на запитването на БМРР за коментар.
"Ковач си сътрудничи с редица уебсайтове в [Северна] Македония, които са част от механизма за бълване на пропаганда срещу Споразумението от Преспа", казва главният редактор на ЛРР и заклет пушач Сашка Цветковска
"Историята започва да се разпространява от Ковач във Facebook. Новината веднага е публикувана в Twitter. Десетки ботове я възпроизвеждат, а след това няколко консервативни онлайн медии я публикуват като редовен журналистически материал."
В резултат на това министърът на отбраната Радмила Секеринска прекара седмица в неистово уверяване на хората, че това не е вярно, казва Цветковска.
В дните преди референдума други обезпокоителни неверни истории си проправят път в новините.
Медиите съобщават, че могат да бъдат предприети законни мерки срещу хората, несъгласни със споразумението от Преспа, че необходимостта от отпечатване на нови пари ще доведе до огромна инфлация и че Гърция ще получи карт бланш да прави, каквото си поиска.
Нищо от това не е случайно.
Анти-Преспански демонстратори протестират пред сградата на правителството в Скопие през ноември 2018 г.
Анти-Преспански демонстратори протестират пред сградата на правителството в Скопие през ноември 2018 г.
"Киборг ботове"
В хода на референдума Трансатлантическата комисия за изборен интегритет, създадена по инициатива на базираната в Дания фондация "Алианс за демокрациите", отчита скок в активността на ботовете, използвайки своите инструменти за мониторинг на социалните медии.
"Очевидно става дума за съгласувани усилия да се нарушат демократичните права на македонците и да се делегитимира вота на референдума", казват те в изявление.
Две седмици преди референдума, Дигиталната лаборатория за криминални изследвания (DFRLab) на базирания в САЩ Атлантически съвет, който следи дигиталната пропаганда, публикува изследване, според което крайно десните акаунти в Twitter стимулират кампанията за бойкот. За период от девет дни изследователите анализират всички туитове, използващи хаштаговете "#Бојкотирам " и "#bojkotiram" (#boycott) – общо около 23 800 такива.
Те откриват, че повече от 80 на сто са всъщност ретуити, със съотношение 4: 1 на ретуитите към оригиналното съдържание, което предполага разрастваща се автоматизация.
"Имаше добре координирана, неавтентична дейност, която унищожаваше всички нормални разговори в Twitter", заяви изследователят на DFRLab Канишк Каран пред БМРР. "Вместо да обсъждат, тези акаунти спамваха други и ги бомбардираха с хиляди споменавания и ретуити". DFRLab идентифицира деветте най-активни акаунта в Twitter, които помагат на кампанията да набере скорост - и акаунтът на Костовски, "Cheese" е сред тях.
Визуализация на DFRLab показва най-влиятелните акаунти, свързани с кампанията #boycott. ‘Cheese’ е ‘C4i72’
DFRLab
Визуализация на DFRLab показва най-влиятелните акаунти, свързани с кампанията #boycott. ‘Cheese’ е ‘C4i72’
Според Костовски кампанията има трима основни ръководители: той, блогър на име Игор Пиповски (чиито профил в Twitter "@m0rban" носи името на популисткия унгарски премиер Виктор Орбан) и Зарко Христовски, македонски уеб разработчик, който живее в Норвегия и е направил уебсайта на кампанията. "#Бојкотирам принадлежи на народа на Македония", пише в Twitter Пиповски, отговаряйки на въпроса на БМРР, за ролята му в кампанията. "Никой не трябва да си присвоява заслугата".
БМРР не успя да се свърже с Христовски, но Костовски изложи разбиранията, за които той твърди, че мотивират всички им. "Ние живеем във време на вихреща се дигитална война", каза той пред БМРР. "От една страна: ние националистите и патриоти, а от другата: интернационалисти, комунисти и бивши комунисти и социалдемократи."
Неговият акаунт "Cheese", който е следван от всеки трети потребител на Twitter в Северна Македония, според анализ, използващ онлайн инструмента за наблюдение на "Statcounter" – не хвърля и сянка съмнение относно целта си.
В обособен туит в горната част на неговия Twitter поток се казва: "Място, където ще намерите много банери, гифове, мемета и други пропагандни материали, които биха били полезни за успешна социална кампания. Мрежа срещу фаталния референдум за промяна на нашата идентичност."
В много отношения Костовски има точно толкова много общо с крайно десните бели расисти в Съединените щати, колкото и с македонските националисти. Неговите постове в Twitter преливат от крайнодесни символи и конспиративни теории. Предишната снимка на профила му в Twitter е била карикатурният образ на Жабата Пепе, любима емблема на Ултра десните. Днес в заглавката му има голямо "Q", препратка към популярната крайно дясна конспиративна теория за заговора "QAnon":"паралелна държава", която крои планове срещу американския президент Доналд Тръмп.
В рядка публична изява Костовски прави обръщение към митинг в Скопие два дни преди референдума, носейки шапка с "Q" и тениска "Make America Great Again"("Да направим Америка отново велика").
"Всички се борим срещу паралелната държава и глобализацията", казва Костовски пред БМРР. "Имаме същите врагове и сходни идеологии." Той изброява популистите, които го вдъхновяват: Тръмп, Орбан, лидерът на френската крайно дясна опозиционна партия Марин Льо Пен и основателят на Британската партия Brexit Найджъл Фараж. В много от публикациите му в Twitter присъства и бившият стратег на Тръмп, Стив Банън.
"Бяхме развълнувани от предизборната кампания на Тръмп и се опитахме да копираме неговата методика и символизъм", казва Костовски. "Искахме хората особено да повярват, че Стив Банън е участвал в кампанията [#boycott]." В един туит от август 2018 г. той предполага, че "незаконното и изменическо" правителството на премиера Зоран Заев е задлъжняло на американския милиардер филантроп Джордж Сорос - позната фигура, която си е навлякла омразата на крайно десните групи.
"Бойкотирайте незаконния #Referendum (референдум) за нацисткото #agreement (споразумение)", добавя той.
Костовски настоява, че той и неговите колеги кръстоносци по клавиатура по никакъв начин не са необичайни.
"В нашата група всички сме просто нормални хора, с нормални работа и семейство и повечето от нас искат да останат анонимни в социалните медии."
Но разследването на БМРР показва, че въпроса с анонимността на Костовски е малко по-сложен, отколкото изглежда на пръв поглед .
Използвайки приложение за сканиране, наречено "Twitterbots", инструмент, създаден с цел е да оценява вероятната активност на ботовете, БМРР анализира резултатите от Twitter на "Cheese" и установи, че средно достига почти 110 "действия" на ден. Компютърните учени твърдят, че всякакъв брой действия - туитове, ретуити, харесвания и други интеракции – които наброяват над 70, предполага, че са впрегнати в действие ботове.
Докато Костовски твърди, че е използвал автоматизация само в първите дни на кампанията #boycott, анализът на БМРР потвърждава, че неговата персона "Cheese" е това, което е известно в бизнесът с "изчислителна пропаганда", като "киборг бот" – полу-човек, полу-машина.
Тези хибриди съчетават алгоритмичната автоматизация с човешка намеса, за да се справят с анти-бот защитите на Twitter, тъй като автоматизацията е строго забранена в социалномедийната платформата.
Приложението за сканиране на "Twitterbots" показва мрежата на "Cheese". Всяка точка-"възел" представлява различен акаунт в Twitter. Предполага се, че червените възли са ботове или киборг ботове, известни още като "ретуитъри", тъй като съчетават реални човешки интеракции с автоматизация
“Twitterbots”
Приложението за сканиране на "Twitterbots" показва мрежата на "Cheese". Всяка точка-"възел" представлява различен акаунт в Twitter. Предполага се, че червените възли са ботове или киборг ботове, известни още като "ретуитъри", тъй като съчетават реални човешки интеракции с автоматизация
Бен Нимо, специалист по дигитална пропаганда в Атлантическия съвет, описва използването на такива ботове като "игра на числа". "Ако създадете достатъчо на брой фалшиви акаунти и ги автоматизирате, тогава има шанс те да се появят в списъка на тенденциозни теми", казва той пред нашия репортер в интервю за неотдавнашното разследване на Средиземноморския институт за разследващи репортажи (СИРР) в Атина. "Следователно социалните медии са мястото, където с помощта на пет човека и подходяща тактика, можете да създадете впечатлението, че пет милиона души говорят за нещо".
Проучване на мрежата на "Cheese" с помощта на аналитичния софтуер "Sparktoro" разкри, че повече от 38 на сто от неговите последователи биват класифицирани като "фалшиви" – най-вероятно ботове или други инструменти за изчислителна пропаганда.
След запитване от страна на БМРР относно какво правят от офиса на Twitter, за да се противопоставят на подобен вид дейност, бяхме насочени към актуализираната им политика срещу това, което наричат "манипулация на платформата", която включва спам, "злонамерена автоматизация" и използване на фалшиви акаунти.
Компанията отбеляза, че през май 2018 г. е идентифицирала и е оспорила съществуването на над 9,9 милиона потенциални "спам" или автоматизирани акаунтa. През септември обаче Twitter отчита "почти 50 на сто спад в оспорването на заподозрени спам акаунти, в сравнение с предходния отчетен период".
Уебсайтът на кампанията "#boycott". Заглавието гласи: "Македония има собствено име"
Уебсайтът на кампанията "#boycott". Заглавието гласи: "Македония има собствено име"
Диаспорно финансиране
Според Костовски, националистически настроените политици бързат да се присламчат към кампанията #boycott, и да се противопоставят на Преспанското споразумение. Сред тях е Филип Петровски, бивш депутат от дясната опозиционна партия ВМРО ДПМНЕ (коалиция от почти 30 малки десни партии, политически фракции и граждански асоциации), която е участвала в "Македонските бойкоти", Костовски заяви, че двамата са се срещнали през лятото на 2018 г., за да обсъдят работата си заедно. Петровски потвърди за БМРР, че е участвал активно в кампанията за бойкот.
Като основна партия в опозиция, официалната позиция на ВМРО ДПМНЕ спрямо референдума е, че хората трябва да гласуват със съвестта си, въпреки твърденията на критиците, че националистическото крило на партията е било категорично против сделката в Преспа.
"Имаме сериозни доказателства, че центровете на тези онлайн атаки са свързани с опозицията на ВМРО, но те не бяха най-изявените", заяви пред БМРР министърът на информацията Манчевски. Той каза, че всъщност най-острата опозиция към Преспа идва от македонци, живеещи в чужбина. Той цитира, като пример бизнесмен, живеещ в Торонто, на име Бил Николов, който е президент на Македонското международно движение за правата на човека в Канада.
"Най-големите екстремисти в диаспората, като него, са имигранти от второ поколение, които са идвали в страната само няколко пъти на ваканция", казва Манчевски. Костовски заяви, че Николов е финансирал анти-Преспа билборд кампания в Скопие, след като се разапалил по темата онлайн. "Много богати хора с връзки от диаспората видяха какво правим в социалните медии и разшириха влиянието ни", казва той. "Бил Николов беше един от тях."
Запитан за коментар, Николов се обърна към БМРР в туит: "Никой македонски политик (от която и да е политическа партия) няма право да договаря или променя нашето име, идентичност и история. Те атакуват и разпространяват лъжи относно хората, които защитават основните ни човешки права, но не биха се защитили от онези, които признават, че искат да заличат нашата идентичност".
Костовски казва пред БМРР, че движението #boycott е получило няколко хиляди евро от Тодор Петров, лидер на Световния македонски конгрес, неправителствена организация, базирана в Скопие, която се гордее с членове на диаспората от САЩ, Канада, Австралия, Италия и Германия. През 1991 г. Петров се застъпва за използването на звездата на Вергина върху флага на новата държава. Световният му македонски конгрес като цяло е считан за ултранационалистическо движение.
"Световният македонски конгрес има връзки с много македонци по света и е факт, че те подпомогнаха миналогодишната кампанията за бойкот на референдума", потвърди Петров пред БМРР. Междувременно Костовски казва, че други политици "се опитаха да яхнат вълната, която създадохме. И всички поискаха - и получиха - много пари от македонската диаспора".
Според него, един такъв бенефициент е Янко Бачев, президент на проруската партия Обединена Македония - въпреки че БМРР не успя да потвърди това му твърдение.
Помолен за коментар, Бачев каза пред БМРР: "Няма да коментирам за провокатори, работещи за марионетното правителство в Македония". Бачев е забелязан на ескалиралия до насилие антипреспански протест пред парламента през юни 2018 г., който полицията потушава със сълзотворен газ и зашеметяващи гранати.
Хора от цяла Гърция протестират срещу Преспанското споразумение на митинг на площад Синтагма в Атина, на 20 януари 2019 г.
EPA-EFE / Орестис Панагиоту
Хора от цяла Гърция протестират срещу Преспанското споразумение на митинг на площад Синтагма в Атина, на 20 януари 2019 г.
"Искаме си обратно името"
Разследването на БМРР показа, че гръцките националисти от другата страна на границата също са използвали изчислителна пропаганда, за да предизвикат недоволство срещу Преспанското споразумение.
И тук отново активисти от диаспората играят роля в превръщането на онлайн пропагандата в действия по улиците, като гневът срещу Преспа подхранва най-големите протести в Атина и Солун след тези по време на финансовата криза в Гърция.
"Това е географска ширина, в която през 20-ти век големи на брои групи хора са принудени да мигрират по икономически и политически причини, първо в САЩ, Канада, а след това в Австралия", казва Тасос Костопулос, историк и разследващ журналист в ежедневника "Efimerida ton Sintakton" в Атина. "Именно тези хора, особено второ и трето поколение, участват в бурна битка онлайн, разменяйки си обиди в Twitter със стотици тролове и ботове".
Подобно на "Cheese", един от главните гласове в цифровата какофония от гръцка страна, е хибрид човек-машина, сочи разследването на БМРР.
"АЗ СЪМ ГРЪЦКИ МАКЕДОНЕЦ!", пише в Twitter профила на "Pallas Athena" под изображение на звездата на Виргина. "Ние, 3,5 милиона гръцки македонци, сме уморени да бъдем ограбвани от нашата ИДЕНТИЧНОСТ, ИСТОРИЯ, ИМЕ И СИМВОЛИ! Искаме да си върнем името "Македония"!
Приложението "TweetBotorNot" оценява възможността "Pallas Athena" да е бот на почти 70 процента. Тъй като акаунтът очевидно използва автоматизация в допълнение към реалната човешка намеса, той е това, което е известно в онлайн пропагандния бизнес като "киборг бот"
Майкъл У. Киърни
Приложението "TweetBotorNot" оценява възможността "Pallas Athena" да е бот на почти 70 процента. Тъй като акаунтът очевидно използва автоматизация в допълнение към реалната човешка намеса, той е това, което е известно в онлайн пропагандния бизнес като "киборг бот"
Общият брой туитове от акаунта на "Pallas Athena" - около 478 000 в рамките на пет години - е ясна индикация за автоматизация, въпреки че голяма част от съдържанието очевидно е генерирано и от човек.
Според анализа на "TweetBotOrNot", софтуерно приложение, което използва машинно обучение за класифициране на акаунти в Twitter като ботове или човешки, има почти 70 процента вероятност "Pallas Athena" да е киборг бот.
Използвайки разширени показатели и инструменти за мониторинг, БМРР извлече и анализира съдържанието, генерирано от акаунта в рамките на седмица - повече от 2500 туитове и ретуити.
Разчитането на данните разкри, че онлайн действията на "Pallas Athena" – човешки потребител или не - потенциално са достигнали до не по-малко от 9.7 милиона други потребители на Twitter за тези седем дни.
Анализът на геолокации показа, че тези потребители са разпределени в 106 точки по целия свят, включително Атина, Торонто, Каракас, Маями и Мелбърн.
Експертите казват, че тези цифри показват силата на изчислителната пропаганда да създавана непрекъснато разширяваща се ехо камера с помощта на един-единствен акаунт.
Приложението за сканиране "Twitterbots" показва "Pallas Athena" в центъра на мрежа от ботове и реални потребители на Twitter - най-добрата дигитална ехо камера
“Twitterbots”
Приложението за сканиране "Twitterbots" показва "Pallas Athena" в центъра на мрежа от ботове и реални потребители на Twitter - най-добрата дигитална ехо камера
Когато от БМРР писахме на собственика на акаунта "Pallas Athena", получихме в отговор съобщение: "Драги, аз не съм бот."
Тя се идентифицира като постоянно прибиваваща в Швеция македонка, която за пръв път започва да се занимава с Twitter през 2014 г., след като вижда "хората от Скопие да твърдят, че са претърпели геноцид от гърците". "Немислимо", пише тя. "Произхождам от [древния град] на Александър Велики, Пела, и баба ми Елена винаги ми говореше за престъпленията на българи и турци в района.
"Започнах да преглеждам архивни вестници и разбрах, че те [хората, живеещи в сегашна северна Македония] са тези, извършвали истинските престъпления. Така че се заех активно да работя в Twitter по македонския въпрос. "
През април 2018 г. тя става част от публична словестна схватка в "Туитър" с "Cheese".
"Лека нощ, побратиме грък," подиграва я "Cheese". "Лека нощ от един македонец от Македония".
"Pallas Athena" отговаря: "АЗ СЪМ ГРЪЦКИ МАКЕДОНЕЦ ОТ ЕДЕСА ПЕЛА В ИСТИНСКАТА ДРЕВНОГРЪЦКА МАКЕДОНИЯ, ОБЛАСТТА, В КОЯТО АЛЕКСАНДЪР ВЕЛИКИ Е РОДЕН! Вашата страна никога не е била част от древногръцка Македония. " След още подобни реплики и дуплики, двамата киборгски бота се блокират взаимно в Twitter и се заемат с други неща.
За Никос Смирнайос, професор по политическа икономика и социология на медиите и интернет в Университета в Тулуза, да се винят подобен вид предубеждения на технологиите е само една част от случващото се. "Не технологията оформя тази дълбока поляризация в двете държави, а самите общества, които десетилетия наред създават условия за тази изчислителна националистическа пропаганда да поникне и избуи", казва той.
Костас Зафейропулос е разследващ репортер за "Efimerida ton Sintakton" в Атина. Тази статия, редактирана от Тимъти Лардж, е изготвена в рамките на Балканската стипендия за отлични постижения в журналистиката, с подкрепата на Фондация ERSTE в сътрудничество с Балканската мрежа за разследващи репортажи.