Китайската пропаганда протяга "пипала" към стотици милиони зрители по света

На живо
Протест в центъра на София, организиран от "Правосъдие за всеки"

Китайската пропаганда протяга "пипала" към стотици милиони зрители по света

Китайската пропаганда протяга "пипала" към стотици милиони зрители по света
Associated Press
Китайската комунистическа партия е успяла чрез държавно медийно съдържание да достигне до "стотици милиони телевизионни зрители, радиослушатели и потребители на социалните мрежи в чужбина, в много случаи - без прозрачност за произхода му."
Това е едно от многото заключения в доклада "Глобалният мегафон на Пекин", публикуван от организацията "Фрийдъм хаус" тази седмица. В текста се отбелязва, че от 2017 г. тази тенденция набира още повече сили чрез тактики на китайската дипломация, държавни медии и посредници на партията.
Цензура, пропаганда и контрол над системи, предоставящи съдържание, дезинформационни кампании "в руски стил" и опити за манипулиране на резултати от търсене в глобални онлайн платформи са част от споменатите методи. Основните елементи са три: "насърчаване на собствените позиции" в медиите чрез пропаганда, атака срещу критичните гласове и "контрол върху системи за предоставяне на съдържание", продължава "Фрийдъм хаус". Нарастват и средствата, които страната е готова да заделя за експанзията на собствените си държавни медии - от 6 млрд. долара през 2009 г. до 10 млрд. годишно през 2017-а.
"Междувременно журналисти, потребители на новини и рекламодатели в страни от Швеция до Русия, Южна Африка, Съединените щати и Австралия се сблъскват със сплшване или цензура на политическо съдържание, което ККП смята за нежелано." Известен е и опит на китайски дипломати да сплашат директора на американска телевизия, основана от хора от китайски произход, практикуващи забранената в азиатската страна духовна практика фалун гонг.
От китайските общности към всички по света
В доклада се казва, че правителствени агенции заедно със самата партия работят особено за влияние върху говорещите китайски общности в чужбина. Друг способ е създаване на препяствия пред работата на чуждестранните кореспонденти в самия Китай. "Обхватът, агресивността и сложността на новите тактики" обаче са нещо ново, продължава текстът на неправителствената организация. Освен това същите тактики, използвани за диаспората в чужбина, вече целят да влияят на масмедиите в няколко страни. Информационната инфраструктура на някои държави се оказва в китайски ръце, тъй като фирми, близки до комунистическата партия, поемат контрола над платформи, разпространяващи съдържание.
По-видимо е усилието на китайските власти да представят Китай като модел за другите страни и правят конкретни стъпки чрез обучаване на чуждестранни журналисти (например от Пакистан и Шри Ланка) и техногични трансфери към чужди държавни медии. Могат да се дадат примери от Кения - където популярна платформа за цифрова телевизия предлага китайската държавна програма, но не и международните новинарски канали, в най-евтиния си пакет - или предаването "Часът на Китай" със съдържание от същия източник в Пекин в най-гледаното време в Португалия.
"Където и да са читателите, където и да са зрителите, там пропагандните информации трябва да разпрострат пипалата си", цитира докладът реч на китайския президент Си Цзинпин от февруари 2016 г. Тази глобална медийна експанзия в действителност започва още при предшественика на Си, Ху Дзинтао, но стратегията за нея става все по-всеобхватна именно при сегашното ръководство - държавният глава използва силно съсредоточената си политическа власт, за да направи това.
Ограниченията на китайското влияние
В местни медии публикуват статиите си посланиците на Китай в Аржентина, Индонезия, Великобритания (в последния случаи става дума за авторитетни издания като "Икономист" и "Файненшъл таймс"), САЩ (интервю за популярното след либералите обществено радио NPR и консервативната "Фокс нюз") и други. Платено китайско съдържание се появява като добавка към големи вестници в Испания, Великобритания, Австралия, Аржентина и Перу, а "Синхуа" развива партньорства с държавни агенции в Италия, Бангладеш, Индия, Египет, Тайланд, Виетнам, Беларус и Лаос. Зимбабве, Тайланд, Перу, Колумбия и Мексико имат случаи на обмен (или покупка) на държавно медийно съдържание от Китай в телевизиите си.
Примери с държави, в които частни или обществени медии тясно сътрудничат с китайски или където Китай използва други лостове за влияние (например сплашване), свързани с конкретни медии или случаи на отразяване.
Freedomhouse.org
Примери с държави, в които частни или обществени медии тясно сътрудничат с китайски или където Китай използва други лостове за влияние (например сплашване), свързани с конкретни медии или случаи на отразяване.
Самият Китай разполага и със собствени държавни медии с международно присъствие - телевизиите China Global Television Network (CGTN) и China Central Television (CCTV), англоезичният вестник China Daily, органът на комунистическата партия People’s Daily, агенциите "Синхуа" и China News Service. Специално CGTN има програма, достъпна сателитно в целия свят на английски, испански, френски, арабски и руски. Част от публикациите на страниците на канала и в профилите му са с обичайните панди, проекти за развитие и китайски културни събития и обекти; от година обаче зачестяват негативни публикации за враговете на партията - например миналото лято се появиха видеоклипове, сравняващи протестиращите в Хонконг с терористи или повтарящи доказано манипулирани публикации за тях. На страниците във "Фейсбук" на CGTN на английски, испански и френски се появи контраатака срещу критики на практиките в Синцзян и интернирането на уйгурите.
Тактиките, използвани откакто Си е на власт, жънат забележителен успех в подобряването на образа на Китай по света (особено в Африка, Русия и Филипините), но срещат и отпор от журналисти, политици, технологични компании и представители на гражданското общество. Китайските възможности в чужбина имат естествени ограничения, ако става въпрос за държавно медийно съдържание, а и обществата търсят начини за повишаване на прозрачността и разнообразие в източниците на финансиране, за да защитят медийната си свобода. Същевременно това въздействие не спира да нараства бързо.