Как коронавирусът разтърси авиоиндустрията

Коронавирусът ще ускори действието на теорията на Дарвин в европейската авиационна индустрия, която облагодетелства "Райънер" и собственика на "Бритиш еъруейз" IAG, съобщава "Ройтерс", като се позовава в анализа си на експерти в сектора. Във вторник драмата в сектора се задълбочи, след като Италия въведе карантина за цялата си територия за неограничен период, а за 14 дни мерки срещу влизащите в страната въведе и Израел.
В опит да помогне на сектора Европейската комисия обяви във вторник, че временно спира действието на правило, съгласно което превозвачите са длъжни да използват поне 80% от слотовете си. Авиокомпаниите, притиснати от отсъствието на уплашени от епидемията пътници, се оказаха задължени за изпращат почти пусти самолети, само и само да не изгубят слотовете за приземяване. Изработването на подробностите за прилагане на тази пауза може да отнеме седмица.
Korean Air Lines днес предупреди, че разпространението на заразата заплашва оцеляването й, след като реално изкара извън строя 80% от международния й капацитет, принуждавайки я да приземи 100 от 145-те си пътнически самолета. Президентът на компанията обяви, че ситуацията може още да се влоши и никой не е в състояние да прогнозира колко ще продължи. "Но ако ситуацията се задържи по-дълго, може да достигнем до прага, отвъд който не можем да гарантираме, че компанията ще оцелее", обяви Уу Кий Хонг, цитиран от "Ройтерс".
Австралийската Qantas Airways също обяви, че свива с 25% капацитета по международните си линии и отлага поръчката на нови самолети. Водещите на пазара в САЩ "Делта" и "Америкън" вече не подкрепят обявените си прогнози за тази година и приеха драстични мерки, за да ограничат ефекта от заразата върху бизнеса си. "Делта" съобщава за 25-30% спад на резервациите и очаква влошаване.
Световната авиоиндустрия е сред секторите, които са най-силно засегнати от заразата. Тя загуби вече почти една трета от стойността си - 70 млрд. долара, тази година, показват изчисления на "Ройтерс".
За ситуацията с коронавируса в България четете тук, а за чужбина - тук. Първите жертви на вируса в Европа
Изданието посочва, че на практика никой няма да остане незасегнат от кризата, след като миналата седмица британската Flybe вече изпадна в колапс, а акциите на "Норуиджън ер" (Norwegian Air) загубиха 70% от стойността си в рамките на месец, без да се вижда краят на кризата.
В същото време екстремният стрес тест вече показа, че ситуацията ще даде повече сила на няколко ключови играча, когато кризата с коронавируса бъде овладяна и пътниците се завърнат.
"Неизбежно е през следващите няколко седмици да станем свидетели на още фалити", коментира пред агенцията Майкъл О'Лиъри, главен изпълнителен директор и основател на "Райънер", като цитира конкретно поискалата вече защита от кредитори Flybe и Norwegian като уязвими в тази ситуация.
В това време британският регионален превозвач Flybe спря да оперира, обвинявайки коронавируса за спрения приток на пари, а "Норуиджън" вече не представят за актуална прогнозата си за 2020 г. През есента компанията набра пари от от акционерите си за трети път в рамките на две години, но сега й се наложи да ореже разходите си и да спре полетите по губещи маршрути и започна да продава активи, за да укрепи финансите си.
И докато 4 авиокомпании контролират в момента 80% от пазара на САЩ, европейският пазар остава фрагментиран заради ограниченията, които поставят правителствата, съюзите и двустранните споразумения. Затова и до консолидация в сектора в Европа се стига, когато конкуренти вземат маршрутите на фалирали вече компании.
Ще оцелеят само най-силните
Така отпадането от пазара на Flybe намалява ценовата конкуренция по маршрутите, по които изпълняват полети и нискобюджетните "Райънер" и "Изиджет" (easyJet). По същия начин излизането от пазара на "Норуиджън" ще подкрепи тарифите и трафика на своите конкуренти.
"Вирусът ще ускори консолидирането в сектора може би до екстремни стойности", коментира анализаторът от Citi Марк Мандука, допълвайки, че 35% от пазара на кратки полети в Европа през миналата година е бил на загуба.
За инвеститорите, които все още искат да купуват книжа на авиокомпаниите, препоръчваме да се придържат към тези, които са добре капитализирани и които през 2021 г. ще консолидират пазара - "Райънер" и IAG, казва Мандука.
Разпространението на вируса засяга все повече маршрути и доведе до това, че "Луфтханза" оряза 50% от капацитета си, а целият ефект върху въздушния трафик ще се види, когато се публикуват отчетите.
Международните резервации до Европа се сринаха със 79% заради заразата в Италия и това не остави съмнения, че спадът ще е по-голям от този при заразата САРС през 2003 г. Възможно е да изтрие 113 млрд. долара от приходите на авиокомпаниите по настоящи оценки на международната асоциацията на авиопревозвачите ИАТА.
Шефовете на авиокомпаниите все още разчитат на завръщане към растеж по подобие на този, описван с латинската буква V от икономистите и който стана факт при утихването на заразата САРС. Превозвачите с добри баланси в отчетите си могат да планират времето, когато резервациите ще се завърнат.
Превозвачите със среден размер като португалската TAP и SAS не са в цветуща форма и може сериозно да пострадат сега, коментира анализаторът Даниъл Роеска от "Бърнщайн". Италия обеща още 400 млн. евро помощ на националния превозвач "Алиталия", въпреки че еворкомисията разследва последния взет от авиокомпанията заем за 900 млн. евро.
Шведската SAS взима строги мерки, за да ограничи ефекта от заразата, коментира компанията, която редуцира полетите си, замрази назначенията на нови служители и др.
Дори ако кризата заплашва по-големите компании, едва ли се очаква правителствата да позволят на превозвачи като Air France-KLM и Lufthansa да фалират. Но това е предупреждение за малките превозвачи да не очакват държавна помощ. Според анализатори е имало компании, които са търсели държавна помощ и преди тази ситуация.
В същото време се смята, че по всяка вероятност ситуацията в Китай вече е достигнала дъното си и започва да излиза от кризата, което означава, че скоро авиоуслугите там може да бъдат възстановени.