Комисията за потребителите съветва да не се отменят планирани дългосрочно пътувания

Комисията за потребителите съветва да не се отменят планирани дългосрочно пътувания

Димитър Маргаритов
Дневник
Димитър Маргаритов
Хората да не се поддават на паника и да не се отказват окончателно от планирани дългосрочно пътувания, председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов пред БНТ.
"Сега сме в извънредна ситуация, но нека да си дадем сметка, че тя е временна и да разсъждаваме разумно", каза той.
В отговор на въпрос за възможен отказ от пакетно пътуване с туроператор до Италия и връщане на платените суми, Маргаритов посочи, че в закона ситуацията е обяснена:" Трябва да са възникнали непредвидени извънредни обстоятелства, настъпили или случващи се в мястото на дестинацията, които да засягат изпълнението на туристическия пакет или превоза на пътници до дестинацията. В тези случаи потребителите могат да си възвърнат сумите, които са заплатили, но не и да получат допълнително обезщетение."
Той припомни и какви са правата на пътниците при индивидуални резервации на нощувки и покупка на самолетни билети : "Ако авиокомпанията не отмени полета, пътниците имат право за промяна в датата или заплащане на определена такса за анулирането му. Когато полетът е отменен, пътникът има право на обезщетение от 200 до 600 евро".
"Възможността за пререзервиране винаги съществува и аз мисля, че към момента тя е най-разумната, когато става дума за пътуване в държави, в които туризмът е добре развит като Италия, където е ясно, че и занапред ще могат да се посещават различни културни, исторически и туристически обекти", коментира председателят на КЗП.
При отменени полети потребителите могат да направят справка в сайта на Европейския потребителски център, за да установят на какво обезщетение имат право.
По въпроса за отмяната на ученически лагери и зелени училища той припомни, че съществува заповед, която забранява те да се провеждат в учебно време."Родителите имат право да си получат платените суми обратно", каза още Маргаритов.
Във връзка с възможно забавяне на доставки при онлайн поръчки, председателят припомни за правото на потребителите да връщат дадена стока в 14-дневен срок от доставката и да анулират договора при забавянето ѝ с повече от 30 дни.