Не търсете данъчните лично, правете го онлайн

Не търсете данъчните лично, правете го онлайн

Не търсете данъчните лично, правете го онлайн
Дневник
Коронавирусът е най-голямата тема за България и света, но ако искате да следите лесно какво друго си струва да знаете, четете новата рубрика "Новини без коронавирус".
България не е точно известна с възможността много услуги да се ползват електронно, но все пак има немалко. Особено в данъчната администрация, където и декларациите за доходите от години, дори на физическите лица, се подават онлайн.
На няколко пъти през последните дни заради ситуацията с коронавируса от НАП призоваха гражданите да ползват електронните услуги, вместо да се тълпят в офисите. Въпреки това и тази сутрин можеха да се видят опашки пред данъчни служби.
Няма никакъв изтичащ срок в момента, каза пред "Дневник" Росен Бъчваров, говорител на Националната агенция за приходите. Електронните услуги обхващат всичко - данъци, осигуровки, ДДС, а близо 100% от комуникацията с фирмите е отдавна онлайн, допълни той.
По данни на агенцията вече и 80% от декларациите за доходите на физическите лица се подават онлайн.
В някои офиси на НАП има гишета с банкови клонове, където могат дължими суми да се плащат без такса. Няма причина хората да се редят за това, защото всеки притежател на дебитна или кредитна карта може да плати без такса в сайта на НАП, при това плащането се отразява в рамките на секунди, а не на 24 часа, допълва говорителят.
Единични са услугите, които не могат да бъдат поискани и получени онлайн. Такъв е случаят например с персоналния идентификационен код (ПИК).
Всички електронни услуги на приходната агенция са събрани в този портал.
Електронните услуги са малко и не се ползват често
Общините предоставят 154 административни услуги в 14 тематични раздела. Това са услуги, регистрирани в административния регистър, съобщи БНР.
Голяма част от пенсионерите все още получават пенсиите си в пощите, а не чрез дебитна карта, казва пред радиото Венцислав Кожухаров от Националното сдружение на общините в България. "За съжаление възрастното поколение е консервативно, това е въпрос на навик, докато вече поколението, което е от 50 години към по-млада възраст, те са доста по-активни в ползването на тези възможности."
По негови данни не повече от 5 до 10% от всички тези услуги се ползват по електронен път. Тук не са включени услугите, които от години предоставят НОИ, НАП, здравната каса и др.
Една от причините да не се ползват някои електронни услуги на общините е това, че гражданите нямат електронен подпис.
По електронен път може да се заяви и подмяната на документ за самоличност, чийто срок изтича. Тази информация е налична на сайта на МВР, но с уточнението, че отново е нужен електронен подпис. Всички особености на тази услуга можете да видите тук.