Шофьорите и трафикът били виновни за "Хемус"
Лекият сняг, който падна през последните дни блокира България, спря движението на магистрала "Хемус" и на влакове, чиято електрическа мрежа беше прекъсната. Изразявайки мнението и на стотиците шофьори на леки коли, заседнали над 10 часа на "Хемус" в сряда, браншовите организации на превозвачите поискаха санкции за виновните за създадения транспортен хаос заради заледяването на магистралата. Те влязоха в остър спор с правителството заради твърдения на министри, че за задръстването били виновни тировете, които карали с летни гуми и затова трябва да се спират на границата.
ТИР-овете са неподготвени, нямат гуми с грайфери, което създава задръствания по магистрала "Хемус" и пречи на опесъчаването й, заяви Гагаузов пред "Дарик радио" и допълни, че превозвачите се неподготвени, защото идват от топли региони на Европа, без да посочи конкретен такъв регион. В сряда той и вътрешният министър Румен Петков предложиха на граничните пунктове за влизане в България превозните средства без зимна екипировка да бъдат спирани. Гагаузов прехвърли топката на министерството на транспорта, което по думите му трябвало да санкционира превозвачите за летните гуми. От транспортното ведомство пък разясниха, че няма нормативен документ, в който да е записано с каква екипировка да се движат тежките камиони. Ако се въведе специално изискване, това може да стане само с промени в закона за движение по пътищата.
"Това са пълни глупости, тежките камиони нямат летни гуми, по-добре почистващата компания да си свърши работата и да опесъчи трасето, за да не се стига до блокиране на движението по магистралата", отвърна зам.- председателят на Съюза на обединенията в автомобилния транспорт/СОАТ/ Красимир Лалов. Той посочи, че транспортните компании са закъснели с изпълнението на поръчките и търпят загуби по тази причина. По думите му браншовите ще поискат пътноподдържащата компания да бъде санкционирана, защото не е използвала подходящ химикал срещу заледяването.
Държавната компания "Автомагистрали", която участва в българо-португалския консорциум за магистрала"Тракия", има подписан три годишен договор за почистването на "Хемус". За сегашния зимен сезон вече са й преведени 300 хил. лв. Въпреки това директорът на дружеството Антон Антонов обясни пред "Дневник", че не може да осигури калциев хлорид срещу заледяванията, защото се внася и цената му е десет пъти по-висока от тази на солта. По думите му на "Хемус" досега са изсипани над 2 хил. тона луга.
Безпрецедентното заради падналия лек сняг отрязване на най-голямата пътна артерия за Северна България предизвика панически реакции на свързаните със ситуацията институции. Председателят на парламентарната транспортна комисия Йордан Мирчев от НДСВ свика извънредно заседание, за да бъде изслушан шефът на фонд "Републиканска пътна инфраструктура" Веселин Георгиев.
Те поискаха санкции за виновните за създадения хаос и бяха подкрепени от председателя на парламентарната транспортна комисия Йордан Мирчев от НДСВ, който свика извънредно заседание, за да бъде изслушан шефа на фонд"Републиканска пътна инфраструктура" Веселин Георгиев. Той обясни, че движението по магистрала "Хемус" било "нормално при зимни условия" и на свой ред обвини както шофьорите, така и нарасналия трафик за задръстванията. По данни на пътния фонд трафикът на товарни автомобили е нараснал с 30%, но все още се очакват контролните преброявания. "Аз през последните две години на практика не съм виждал автомобил, който да се движи с вериги в България. Разчита се на това, че гумите са по-добри. Никой вече не иска да слага вериги. Ние сме принудени да правим пътищата сухи и чисти като писти, само и само водача да не го принудим да загуби половин час, за да сложи вериги. Този риск създава проблеми за целия трафик", каза Георгиев. "Много лесно е институции да ни прехвърлят вината. Чужди превозвачи се изпреварват по магистлралата и предизвикват задръстванията", беше обяснението и на шефа на "Автомагистрали" Антон Антонов. НДСВ ще предложи на транспортната комисия да бъдат освободени шефовете и бордът на директорите на "Автомагистрали", заяви депутатът от движението Олимпи Кътев, който се оказа един от потърпевшите в сряда на "Хемус", той като престоял 40 минути в тунела на Витиня.
В четвъртък шефът на фонд"Републиканска пътна инфраструктура" обяви, че ще санкционира "Автомагистрали" според подписания договор. Той обаче добави, че не може да прекрати договора, защото няма кой да поддържа пътищата.
Изводът на депутатите от комисиите по транспорт и по политиката при бедствия и аварии в четвъртък беше, че основната причина за инцидента е липсата на координация между институциите, отговорни за пътната мрежа и затова за пореден път ще се промени законът за движение по пътищата. Депутатите предлагат също в есенно-зимния сезон всички централни и регионални електронни медии да разпространяват на час или на два часа актуална информация за пътната обстановка.
Ще бъде сформирана и междуведомствена група, за да анализира причините за задръстването, съобщи Ясен Ишев от пътния фонд. Според него има изработен план за действие при подобни ситуации и ще се търси отговорност от хората, които "не са си свършили работата". "Има планове и заповеди, но някъде се късат връзките между отделните звена", коментира Ишев пред агенция "Фокус".
Пътници в бързия влак Шумен- Пловдив, бяха принудени да престоят в четвъртък няколко часа на гара Трявна, а прехвърляйки се на друг бърз влак до Димитровград, отново се оказаха блокирани. Движението беше възстановено късно вечерта. БДЖ обяви в съобщението до медиите, че на пътниците е раздадена храна и вода. От НК "Железопътна инфраструктура" не коментираха причините за състоянието на мрежата, която трябва да поддържат.