Арестите на майката и спътниците на шофьора във връзка с катастрофата, в която загина Милен Цветков, предизвикаха въпроси, с които "Дневник" се обърна към юристи. Адвокат Милен Ралчев изключи задържането на двамата спътници на шофьора Кристиян Николов да е във връзка с инцидента. А за майката коментира (интервюто е взето, преди да й бъде повдигнато обвинение), че от публично известната информация не може да се направи извод за извършено административно нарушение.) По-късно, когато се свързахме с него за уточнения след обвинението на Десислава Николова, той каза само, че явно е бил лош пророк по отношение наказателната отговорност на майката, а размерът на паричната гаранция остави без коментар. Милен Ралчев е адвокат от Адвокатска колегия - Варна, втори мандат член на Висшия адвокатски съвет и от 27 години работи основно по дела за пътнотранспортни произшествия.
Какво е Вашето обяснение на арестите на спътниците на шофьора, който причини катастрофата, отнела живота на Милен Цветков?
- Изключвам възможност задържането на спътниците на водача да е във връзка с инцидента. Поне аз не мога "да родя правна конструкция" за тяхна съпричастност.
Причиняването на смърт по непредпазливост поради допуснато нарушение на Закона за движение по пътищата /ЗДП/ е престъпление по чл. 343, ал. 1, б. В от НК, а когато е извършено от лице след употреба на наркотици, съответно по чл. 343, ал. 3, НК. Предметът на доказване по тези дела е свързан с установяване наличието на престъпно деяние по транспорта - налице ли е допуснато нарушение (умишлено действие или бездействие) на конкретно правило за поведение, свързано с транспортната безопасност (обичайно по ЗДП), което да е причинило резултата, съответно други обстоятелства, които имат значение за отговорността на обвиняемия, включително относно семейното и имущественото му положение.
Разследването на произхода на средствата за купуване на автомобила по какъв начин е свързано с произшествието?
- Не намирам правна възможност и законово основание в хода на образуваното наказателно производство за разследване на непредпазливо деяние по транспорта да се извършва паралелно разследване за установяване произход на средствата, с които е закупено пътното превозното средство, управлявано от водача, привлечен към наказателна отговорност по чл. 343 НК. Такова разследване (ако са налице предпоставките ) следва да има самостоятелен характер.
Беше задържана майката на шофьора, подобни арести срещате ли във вашата практика?
- Наказателната отговорност е лична. Затова и не намирам законово основание за задържане на майката на водача, уличен в престъпление по чл. 343 НК. Доколкото разбирам, се касае за полицейското задържане за срок от 24 часа на основание чл. 72, ал. 1 от Закона за МВР, което е принудителна административна мярка (ПАМ).
Заповедта, с която тя се налага, е индивидуален административен акт и подлежи на незабавен съдебен контрол относно нейната законосъобразност. Такива мерки обикновено се предприемат за предотвратяване и преустановяване на административни нарушения, както и за предотвратяване и отстраняване на вредните последици от тях.
Бел.авт. - във вторник вечерта на майката беше повдигнато обвинение, че е предоставила джипа на сина си, който е бил под въздействието на наркотици.
Тоест тези мерки имат превантивен характер?
- Да, целта е да осуетят възможността за извършване на други нарушения. Изнесената в публичното пространство информация не дава основание за извод за извършено административно нарушение от майката на водача, включително по чл. 102 от ЗДП - предоставяне на превозното средство на лице, което е употребило наркотици. (Това е именно обвинението към майката - бел. ред.). Ако автомобилът е собственост на юридическо лице, не е налице хипотезата и на чл. 171 ЗДП - за прекратяване регистрацията на МПС, тъй като водачът не е бил негов
собственик.
Имате ли данни колко често пътнотранспортни произшествия с пострадали лица са причинени след употреба на наркотици илиалкохол?
Висш адвокатски съвет
Адвокат Милен Ралчев
- Статистическа информация трябва да има Главна дирекция "Национална полиция". Масово тестване на водачите за употреба на наркотични вещества започна едва след приемането на Наредба № 1/2017 г. за реда за установяване на концентрацията на алкохол в кръвта и/или употребата на наркотични вещества. Такава проверка полицейските органи започнаха да извършват винаги при пътни инциденти с пострадали лица. Смятам, че евентуална статистическа информация за този кратък времеви период няма да бъде нито представителна, нито основа за достоверен анализ.
Ще си позволя да отбележа, че през последните 4 години броят на смъртните случаи в страната при транспортни инциденти е 600-650 души на годишна база, без да бележи ръст. Не разполагам с информация колко от водачите, причинили пътен инцидент със смъртен резултат, са след употреба на алкохол и/или наркотици.
Какви с Вашите впечатления за борбата с дрогата сред младите и уязвимите, като се има предвид, че употребата води често до престъпления?
- Не ми е известна национална стратегия, политика или друга форма на обществена ангажираност в борбата срещу употребата и разпространението на наркотици сред младите и най-уязвими членове на обществото. Проблемът е изключително сериозен и многопластов. Медицинската страна на този въпрос, социално-икономическият му аспект и, разбира се, юридическата му страна предполагат комплексен подход и ангажираност за неговото овладяване.
Да се върнем на терена на транспортните престъпления - какво се прави на практика за овладяването им?
- Обикновено борбата с престъпленията по чл. 343 Б и 343, ал. 3 НК след употреба на алкохол или наркотици е насочена единствено към увеличаване размера на санкцията. Без да се подценява сериозността на тези престъпления, ще посоча, че изкуственото завишаване на наказателната репресия спрямо извършителите не е от естество да способства за намаляване на броя на инцидентите, а още по-малко на жертвите по пътищата.
Смъртният резултат при пътнотранспортно произшествие и наказването на извършителя е крайното и най тежкото проявление на неправилна дейност по транспорта и несъобразяване с установените правила.
Решението за завишаване на репресията по НК следва да е последната и крайна стъпка от поредицата мерки.
А кои мерки трябва да са предшестващите?
- Мерките следва да започнат, на първо място, от анализ и промени на нормативните изисквания за придобиване на правоспособност, като водач на МПС, контрола по транспорта, дейността на съответните служби в МВР, адекватното и своевременно наказване на административните нарушения.
Необходим е задълбочен анализ на резултатите от превантивната дейност на "Пътна полиция" при МВР, включително относно конкретните причини за настъпилите инциденти - превишение на скорост, техническа неизправност на МПС, несъобразяване с фактори за безопасност, липса на правоспособност, недобро стопанисване на пътищата, липсата на маркировка, употреба на алкохол, употреба на наркотици, нарушения, допуснати от пешеходци, причинили инцидент, и т.н., както и анализ на административно-наказателната дейност. При този анализ бих препоръчал и възрастов профил на нарушителите.
Действително следва да бъде намерен начин за намаляване на броя на лицата, които управляват моторни превозни средства под влиянието на алкохол, наркотици или други упойващи вещества, но това не следва да става за сметка на неоправдано с оглед тежестта и характера на деянието завишаване на предвидените в закона наказания.
Как да се отговори на обществената потребност от превантивни мерки?
- Трябва да бъдат използвани други методи - например организиране на информационни кампании,
въвеждане на програми за превенция в основните и средни учебни заведения, предвиждане на алтернативни по вид наказания (например по-широка възможност за използване на наказанието "пробация" при формалните престъпления, в това число създаването на програми, които да помагат на зависимите от алкохол и наркотици да преодолеят състоянието си) и др., които биха могли да способстват за правилното формиране на индивидуалното съзнание за мястото и значението на проблема.
Как очаквате да протече разследването на това жестоко трагично произшествие и внасянето му в съда - виждаме, че първоначалната енергичност на прократурата породи въпроси?
- За пореден път виждаме как общественият интерес към разследване по досъдебно производство се отразява на "енергичността на прокуратурата". Дано желанието за срочно приключване на разследването и разкриване на обстоятелствата по случая не бъдат за сметка на неговото качество.