"Бритиш еъруейз" съкращава над 25% от служителите

"Бритиш еъруейз" (British Airways (ВА)), една от водещите авиокомпании на Европа и света, планира да съкрати над една четвърт от персонала си заради кризата, предизвикана от коронавируса. Компанията IAG, която контролира превозвача, заяви във вторник, че ще са необходими години, за да се възстанови броят на пътниците до нивото от 2019 г.
International Consolidated Airlines Group SA (IAG) притежава също Iberia, Aer Lingus и Vueling. Отчетът ѝ за първото тримесечие показва оперативни загуби от 535 млн. евро срещу печалба от 135 млн. за същия период година по-рано. Приходите са намалели с 13% и тепърва се очакват още по-лоши резултати от второто тримесечие.
По-рано този месец компанията пусна в частична безработица 22 626 работници, т.е. за близо половината служители се прилага схема, в която държавата доплаща част от доходите им.
В съобщението се казва, че преструктурирането на ВА ще засегне почти всички структури на компанията и ще доведе до освобождаването на 12 хиляди души. Профсъюзите критикуваха ръководството, че е трябвало да си осигури повече правителствена помощ, вместо да оставя без работа хиляди хора. Синдикатът на пилотите е особено ядосан и обяви, че ще се бори за запазване работата на всеки от членовете му.
За ВА работят около 45 хиляди души, от които 3900 пилоти и 16 500 стюарди и стюардеси.
Изпълнителният директор Алекс Кърц казва, че правят всичко възможно да съхранят наличните средства, включително с предоговаряне на трудовите договори и варианти за флотилията, но в крайна сметка това не е достатъчно. "В момента няма спасителен план на правителството за авиокомпанията и не можем да очакваме данъкоплатците безкрайно да компенсират заплатите в нея. Заемите, които взимаме сега, са само краткосрочни и не помагат за решаване на дългосрочните проблеми, пред които ще бъдем изправени", се казва в негово писмо до персонала.
По изчисления на международната организация IATA от 14 април през тази година загубите на авиокомпаниите по света са достигнали 314 млрд. долара и над половината самолети на планетата са приземени и паркирани.
Правителствата на Франция и Холандия обещаха за помогнат на Air France-KLM с близо 11 млрд. евро. Германската Lufthansa преговаря с федералното правителство за спасителен пакет от 9 млрд. евро, но той няма да включва временна национализация.