Системата за е-услуги на външното министерство е получила две заявки за четири години

Системата за е-услуги на външното министерство е получила две заявки за четири години

Системата за е-услуги на външното министерство е получила две заявки за четири години
За четири години в системата за електронни консулски услуги на външното министерство са подадени две заявления. Струващата 751 хил. лева система не работи и за да може да се ползва от българи в чужбина, е "инициирана" нова обществена поръчка.
Това показва писмен отговор на министър Екатерина Захариева на парламентарен въпрос, зададен от депутатите от БСП Веска Ненчева и Георги Йорданов. За него пръв съобщи в. "Сега".
Те посочват, че изтеклият срок на личните документи на българи в чужбина пречи на записване на трудови борси, опериране с пари по банков път, пътувания и други. Не е възможно за всички българи в чужбина да отидат до дипломатическите мисии и да поискат актуализация на документите си, а не могат да ги заявят и по електронен път, пишат двамата.
МВнР е обявило през 2014 г., че започва изграждане на проект за е-консулски услуги с финансовата подкрепа на ОПАК (Оперативна програма "Административен капацитет"), съфинансирана от ЕС чрез Европейския социален фонд. Бюджетът за проекта е безвъзмездна финансова помощ в размер на 751 хил. лв., като финансирането от ЕС е 638 881 лв.
В тази връзка двамата питат функционира ли е-консулската услуга, колко българи са се възползвали от нея, как МВнР я популяризира и какви мерки ще предприеме министерството за издаване на документи за българите в чужбина чрез консулските служби.
Документи, но само с електронен подпис и биометрични данни
В рамките на този проект са разработени три услуги - приемане и обработване на заявления за лична карта, паспорт и дубликат на шофьорска книжка. Идеята е била това да се случва без първоначално лично явяване в консулската служба. Системата е завършена през декември 2015 г. и пусната в експлоатация през април 2016 г., отговаря Захариева.
Тя обаче е била разработена така, че да може да се ползва само с електронен подпис (КЕП) и биометрични данни на потребителите, снети до 59 месеца от датата на подаване на заявлението - според обяснението на Захариева това е направено "във връзка с действащото тогава законодателство в областта на българските лични документи".
"Тези нормативно определени условия и изисквания за системата крайно ограничават обема на ползваните е-услуги от българските граждани зад граница, признава тя. От 2016 г. платформата не се ползва активно и пълноценно, чрез нея са приети само две заявки и към момента услугата не функционира."
Министърът обяснява още, че са предприети действия за изменение на нормативната уредба и от 1 октомври тази година гражданите ще могат да подават заявление без електронен подпис (но тази възможност ще се запази за хората, които искат да се идентифицират така).
За целта ще се проведе нова обществена поръчка "Усъвършенстване и доработване на съществуващата автоматизирана информационна система за електронни услуги на МВнР". "Дневник" очаква отговори от министерството за това дали тепърва ще се търси изпълнител, който да завърши обществената поръчка до октомври, и дали и при обновяването на системата ще се изискват биометрични данни на гражданите.
Какво да правят българите в чужбина
Тези от тях с откраднати, изгубени или изтекли лични документи могат да се върнат в България с издаден от консулската служба временен паспорт, обяснява министър Захариева в отговора си. Той се издава в рамките на един ден. Вариант е и прибирането с изтекли документи - България е уредила с няколко държави това да бъде позволено на гражданите на двете страни. Това са Австрия, Великобритания, Гърция, Ирландия, Норвегия, Словакия, Франция, Хърватия, Чехия, Нидерландия, Германия, Унгария, Полша, Швейцария, Черна гора, Турция, Катар, Грузия и Алжир. Други 11 държави признават със специални условия или срокове изтекли български документи - САЩ, Япония, Канада, Словения, Португалия, Босна и Херцеговина, Монако, Иран, Индонезия, Нигерия и Никарагуа.
Хората, които не могат да се върнат в страната, но се нуждаят от подновяване на документите, трябва да подадат заявление в консулската служба. По този начин от 13 март насам вече са изпратени над 6500 лични карти и паспорти на българи в чужбина.