PR организациите тръгват към саморегулация
PR организациите в България ще се обединят в конфедерация, чиято цел ще бъде да наложи професионални стандарти за работа в гилдията. Това беше решено по време на кръгла маса, организирана от Българското дружество за връзки с обществеността (БДВО) и Асоциация ИМАГИНЕС. Представители на различни организации за връзки с обществеността дискутираха проблемите, свързани с развитието на професията и пазара в България.
"Още през 2005 г. в България беше създаден Етичен кодекс на PR специалистите, но прилагането му не може да бъде затвърдено от отделни хора или организации. Налагането на професионалните стандарти може да стане единствено ако съществува и работи общопризната Етична комисия, чиито решения да бъдат задължителни за всички", обясни мотивът за създаването на конфедерация Асен Асенов, председател на БДВО. Според него PR организациите вече имат достатъчно натрупан опит, но в същото време на пазара работят хора, които си лепват етикета "Връзки с обществеността", без да имат нито образование, нито практически умения. Това според специалистите обезценява труда им и вреди на доброто име на професията.
Асенов посочи като негативна практиката от последните местни избори през октомври."Тогава в щабовете на всеки кандидат-кмет в големите градове работеха поне по двама-трима души, които се наричаха PR-и, но в България няма толкова много подготвени кадри", обясни той. Според него, освен че не са помогнали професионално на клиентите си, самозванците са подвели и избирателите. "Въпреки че бюлетината беше интегрална, т.е. една, се бяха появили рекламни клипове и плакати с апели да се гласува за конкретен номер бюлетина. Това е откровена заблуда за публиката", коментира Асенов.
По думите му гилдията трябва да се обедини, за да може да се саморегулира и да наложи професионалните стандарти за всеки, който иска да практикува като специалист по връзки с обществеността. За целта ще бъде създаден и регистър на PR специалистите в България. Това ще стане след създаването на конфедерацията, чиито членове ще изготвят критерии за включването в публичния регистър и механизми за контрол. Само така ще бъде повишено качеството на тази дейност и престижът на професията, обясни Асенов. Според него тъкмо последните избори са симптоматичен пример за голямото търсене и за ниското качество на PR услугата в България.
В Етичния кодекс на PR специалистите в България е записано, че за професионалистите в бранша успехът на клиента е важен, но не с цената на професионалния компромис. Пак според кодекса PR специалистът трябва да притежава и отговорно да прилага специфично познание и опит, като неотменна част от развитието на професията е постоянното себеусъвършенстване и развитие. На практика обаче мнозина не само не спазват тези правила, но и силно ги погазват. И според останалите участници в кръглата маса конфедерацията е единствената възможност както за налагането на европейските стандарти в тази област, така и за обмен на добри PR практики. Във форума участваха Аня Дайнова, председател на Асоциация ИМАГИНЕС, Деница Сачева, председател на IPRA България, Цветанка Кръстева, РR на софийската община, Надя Контарева от Министерството на образованието и науката, проф. Христо Кафтанджиев, Димитър (Джими) Найденов, Соня Колтуклиева - Съюз на инвеститорите в туризма, Росица Евтимова от Комисията за финансов надзор, Нели Бенова и Александър Христов от БДВО, Калина Петрова - New Moment PR, Стоян Стоянов - AMI Communications, Нери Терзиева и др. Всички те бяха категорични, че е абсолютно задължително да се популяризира Етичният кодекс, а също и професионалната общност да дискутира реални казуси от практиката. Окончателното решение, от което ще станат ясни и конкретните срокове за създаване на PR конфедерацията, ще се вземе в края на януари.