Пълен напред: Правителството наистина влиза на пазара на горива

Правителството одобри днес на извънредно заседание законопроекта, с който държавна компания ще управлява държавните резерви с горива и ще продава горива на дребно.
Изменението се налага след като по време на пандемията на коронавируса държавата е забелязала, че надценките върху продаваните в големите вериги бензиностанции горива са доста по-високи, отколкото във всички останали. Това съобщи на пресконференция министърът на финансите Владислав Горанов. Разликата е от 30-40%, добави той. Министърът цитира данни, според които само в рамките на двата месеца на извънредното положение цените варираха между 1.39- 2.10 лв./л за най-продаваните видове горива (бензин и дизел). Само за последната седмица на извънредното положение, в периода 4-10 май 2020 г., при среднодневна цена на освобождавани от данъчен склад горива (бензин и дизел) - 1.32-1.33 лв./л, цените между различните икономическа оператори по бензиностанциите останаха в диапазона 1.39-1.89 лв./л, тоест разликата е от 50 ст./л.
Въпреки, че Комисията за защита на конкуренцията досега винаги е установявала, че в сектора конкуренцията работи, протестите на гражданите в миналото и фактът, че всички данъчни складове за горива се държат от ограничен брой икономически субекти, са привлекли вниманието на правителството и то е решило да се намеси с пазарни мерки, каза Горанов.
Бъдещата Държавна петролна компания ще поеме всички активи на Държавния резерв, свързани със съхранението на горива, и така ще увеличи капацитета на данъчните складове за тях. Не е изключено и "доизграждане на капацитет" докато не се стигне до ситуацията, че никой стопански субект няма да е с отказан достъп до данъчни складове в режим отложено плащане на акциз. Бензиностанции ще се създават предимно там, където населението не е обхванато от този бизнес.
"Не твърдим, че има нещо нередно, а да сме сигурни, че като участваме на търговски принцип на този пазар, можем с пазарни инструменти да покажем действителната цена", каза той.
В рамките на три месеца складовите бази на резерва ще бъдат трансформирани в данъчни складове. Бензиностанции няма да се строят с пари от бюджета, а по стопански начин. До пролетта на следващата година се очаква тези обекти да заработят.
С множество уговорки, че пазарът в сектора работи, Горанов попита риторично "нормално ли е да имате производител, складодържател и верига в едно", въпреки че законът го позволява. Единствената компания, която покрива и трите вида дейност, са "Лукойл България" и "Лукойл Нефтохим" - Бургас
В момента Комисията за защита на конкуренцията проверява за пореден път пазара на горива, сезирана този път от Върховната административна прокуратура в средата на април. Тя изследва определянето на цените на масовите автомобилни горива по веригата производство/внос - съхранение - търговия на едро - търговия на дребно от страна на следните компании: "Лукойл Нефтохим Бургас" АД, "Лукойл България" ЕООД, "Сакса" ООД, "Инса Ойл" ЕООД, "Ромпетрол България" ЕАД, "Еко България" ЕАД, "Шел България" ЕАД, "ОМВ България" ООД, "НИС Петрол" ЕООД, "Петрол" АД и "Трейднет Варна" ЕООД.
Предишният анализ на КЗК от преди година , обхванал 2016 - 2018 г., показа за пръв път проблема с данъчните складове за горива като заключи, че липсата на достатъчен складов капацитет в данъчни складове и складове за задължителни запаси на горива, сложната административна процедура и значителните финансови инвестиции, свързани с изграждането на собствен склад, представляват висока бариера пред вносителите и производителите на горива. За проблема алармираха още през 2017 г. тогавашните депутати от Мартин Димитров, Петър Славов и Методи Андреев. Дълго време капацитетът и собствеността на складовете бяха търговска тайна, но Славов и Димитров спечелиха дело в съда и информацията стана публична.