"Животът на кухите фрази" от Стефан Попов (откъс)

"Животът на кухите фрази" от Стефан Попов (откъс)

В книгата са разгледани някои от най-популярните метафори от българския политически живот.
"Издателство - Нов български университет"
В книгата са разгледани някои от най-популярните метафори от българския политически живот.
В рубриката "Четиво" "Дневник" публикува откъс от "Животът на кухите фрази. Критика на политически метафори" с автор Стефан Попов, предоставен от "Издателство - Нов български университет".
Проспект на монографията от автора:
Книгата е посветена на по-известни политически метафори, които имат аналогични структура, значения и функции. Тя е разделена на две части. В първата са дадени три метафори, които имат широко международно или глобално разпространение и влияние. Във втората предлагам коментар на политически метафори, които са били в обръщение и са имали сериозно влияние в българската политическа среда.
Анализирани в семантична перспектива, подбраните политически фрази са лишени от смисъл.
Те обаче има висока популярност, приемат се за съобщаващи самоочевидни истини и имат интензивен политически живот. Тази двойственост е мотивът за написването на книгата. Критическият поглед над тях ги разкрива като лишени от смисъл - в различни аспекти, по различен начин, поради различни условия - но той се свежда до аналитика на фразата, изнесена в повечето случай напълно извън контекста на употребата й. В политическата употреба тя си набавя смисъл, самата употреба е нейният смисъл (по късния Витгенщайн). Но поради семантичната си празнота употребата й може да бъде произволна, да е продиктувана от скрити цели, идеологически ориентации или утопично фантазиране.
Накратко:
книгата е посветена на демистификация на някои от най-известните метафори в съвременния политически живот.
Метафората за война срещу терора е посочена в Увода като парадигмален казус образец за крайност. По тази причина на нея не е посветена отделна глава. Нейната яснота, напълно прозрачният й политически профил - противоречие, вътрешна празнота, политически функции - не се нуждаят от специален анализ. По-скоро тя служи като референтен казус. В книгата са изпуснати и други известни изрази, които ще бъдат споменати като примери: борба срещу бюрокрацията, добро управление, човешка сигурност. Някои от тях днес са особено влиятелни, други, като борбата срещу бюрокрацията, са спомен от социалистическото минало. Специално анализираните в отделни глави политически метафори са следните.
Организираната престъпност е израз, който се налага в САЩ след Втората световна война. По-късно, след края на студената война, преживява бърза експанзия, навлиза в законодателствата на много страни, става предмет на ред международни конвенции.
Постепенно организираната престъпност се превръща и в основен диагностичен термин за редица държави.
Неговото значение продължава да се развива, въпреки критики от средите на критическата криминология. Критиката, която предлагам, обръща внимание на значителните редукции и трансформации, които са довели до оформянето на метафората за организираната престъпност и свеждането й до фигурата на организирана престъпна група. В резултат тя се стеснява драматично и изключва процеси, които са органична част от организацията на престъпното.
Анти-корупцията е глобална кампания срещу корупцията, която започва след средата на 1990 години. Основната критика срещу нея следва анализ на метафората, в резултат на който, без особена трудност се разкрива, че става дума за псевдо-обект.
Куриозното, или дори парадоксалното е в това, че корупцията съществува в най-различни конкретни форми,
при това в страни в Източна Европа, Русия, Африка и другаде тя има ендемичен характер, а на много места се слива с организираната престъпност. Но генерализиран обект корупция изобщо, perse, като такава, създава впечатление за специфичен обект, какъвто обект няма и не може да има.
Популизмът е анализиран в модусите на някои обичайни употреби и значения, които му се приписват. Те са сведени до три: като характеристика на определени политици и техните организации, като идеологическа платформа и като техника за политически маркетинг. Тези подходи към популизма и съответните употреби на израза не дават сведения по какъв начин един популистки тласък се оказва масиран и ефективен, как може да се организира в политическо движение и пр. При трите употреби популизмът се схваща като самостойна позиция, чиято публична основа не е определена и се предполага като очевидна. Развита е алтернативна интерпретация на популизма като ситуация, условия.
* * *
В книгата са разгледани някои от най-популярните метафори от българския политически живот. В отделна глава е изложена колекция-лексикон на метафори с по-ограничено значение, ползвани и влиятелни в първите години след промяната от 1989-та.
Сред тях са реституционен капитал и национален капитал, два напълно безсмислени израза;
дебатите около неутралитет vs. суверенитет, една фалшива дилема, включваща и противоречия, които водят до обезсмисляне на цялото говорене около същата дилема; национално съгласие като партийна платформа, както и правителство на националното съгласие, две реторически фигури, които не само бяха безпредметни, но и особено вредни в средата на 90-те; метафората национален интерес, употребявана така, че да внушава съществуване на особен предмет, макар идеален, умопостижим; идеята за политически център, взета не като нулева координатна точка, а като претенция за представяне на националното в чист вид, една също фалшива, но и агресивна и вредна платформа; а в този ред е спомената и упорито търсената от демократичната опозиция вина на партията, една моралистична метафора, която се обезсмисля в политическата сфера.
Развит е и коментар на идеята за аграрна партия, в България представяна от множеството БЗНС-та през цялата история на съществуването им. Аграрната партия е взета като метафора, която патетично твърди една безсмислица, а именно, че поради характера на страната селото се нуждае от особено селско/земеделско представителство. Такава платформа противоречи на самата идея за партия.
Партиите са национални представителства, дори да имат регионален произход и влияние.
По същество представителството, което впоследствие организационно се конституира като партия, не е обвързано с нищо локално, още по-малко със селото. Парадоксът тук е в това, че доколкото е свързана със селото, една организация не е партия. И обратно, доколкото е партия, тя функционира на над-локални, именно национални равнища. По тази причина и идеите преди 1944 година за земеделски партии са ориентирани към съсловно представителство, което, на свой ред, има императивен характер и се отдалечава от модерното политическо представителство.
Отделена е специална глава на метафората твърд електорат, много популярна през 1990-те, употребявана и след това, макар по-рядко. Критиката обръща внимание на особения тип група, или общност, която твърдият електорат представлява. Той е лишен от видимо присъствие в публичната сфера; няма форми на комуникация, които биха го релативизирали. В някаква степен твърдият електорат е деполитизирана група, която само в момента на избори излиза на повърхността и се заявява тайно чрез гласуване. След този акт се разпилява и няма публично битие.
Ние можем да наричаме твърд електорат всеки траен поддръжник на дадена партия и коалиция.
Но в случая обръщам внимание на публично неизявени форми, които сякаш внезапно и конспиративно се организират при избори. Те са скрит електорален резерв, а не активисти, които гордо се показват на улицата, носят знамена на Бузлуджа и пр. Твърдите електорати, които се смяташе, че решават избори през 90-те години, постепенно се стопиха и бяха отместени от мобилните електорални групи в една по-късна популистка ситуация.
Предлагам и анализ на идеята за български етнически модел. Такъв модел няма по концептуални и аналитични причини, а не защото, поради особености в емпиричния контекст не се е получил.
Етнически модел е фундаментална безсмислица,
много характерна за годините на трансформация в България след 90-та. В метафората етнически модел на предиката етническо се приписва първична политическа характеристика, каквато то няма. Цялата глава обаче е развита като коментар на Макс Вебер, който пръв в историята на социологията предлага подобна критика на етническото. Етническото само по себе си естество, то няма в тази си естествена форма политически елемент. От тази гледна точка идеята за етнически модел, който пази етническия мир не е състоятелна. Етническото може да бъде ползвано като ресурс на дадена политика, но това не е етносът сам по себе си, а една политизация, която не произтича от него. Нивата на политическа мобилизация, проект, действия се появяват на ниво нация, която вече ориентира групата към политическо единство. В България обаче се развива мощна реторика за етническия модел, която служи на цели, съвсем различни от заявените в говоренето за етническия мир.
* * *
Книгата е посветена на повече или по-малко чисто аналитично показване на вътрешната абсурдност на някои от най-влиятелните дискурсивни фигури, глобални и национални. Въпросът за тяхното разчитане от прагматична гледна точка е оставен настрана. На редица места са маркирани основанията на употребата: какво вътрешно се цели, какво я мотивира и ръководи.
В заключението давам схематично двете посоки само за да очертая отново посоките на бъдещо търсене. Но реконструкцията на скрития смисъл на една политическа метафора не само формално е извън обхвата на тази книга. Една реконструкция в този план се нуждае от вглеждане в контекста на употребата. Семантичният анализ, изобщо формалната аналитика има по-ограничени цели.
Откъс от главата "Антиобектът на антикорупцията"
Пленената държава
Превзетата (пленената) държава е метафора за пределни форми на вътрешна развала, на пречупване и отклоняване на държавата от първичните й дефинитивни цели. Доколкото държавата продължава да функционира, под завладяна държава се имат предвид степени на завладяване.
От една страна, тези степени са значителни, затова се използва и терминът. От друга, те са достатъчно поносими, ако целостта на държавата все пак оцелява. В този сценарий има характерна двойственост, в която държавата е налице, но е със силно деформиран функционален профил, не работи според класическите дефиниции за съвременна държава. И все пак не е разпадната, за който случай използваме израза провалена държава. Това двойно положение, в което структурно държавата е на мястото си, но функционално е променена, е дефиниращият момент.
Ако държава е налице структурно, но подменена функционално, тя развива следните особености.
Първо, в превзетата държава обществените ресурси са организирани по начин, който ги отклонява от това да бъдат собствено държавни ресурси, ако под държава се разбира посоченото по-горе първично конституиране на представителство. В този очевиден момент се фокусират обичайните определения за превзетата държава. Според версия, добила популярност, превзетата държава са действия, с които се повлиява на законодателни решения и решения на правителство с цел непрозрачно и незаконно (illicit) осигуряване на лични блага/приходи, в общия случай частни приходи за служебни лица. Този момент е налице, но не е достатъчен за описание на процеса.
Второ, интересно е защо външната структура и някои функции се запазват.
Тук се съдържа нещо по-конкретно и характерно. Защо някакъв тип организация на престъпното има сили да промени функционалния профил на държавата, но не я руши структурно, а по-скоро я съхранява или запазва определени групи функции. Ето само една хипотеза за основанията. Групи, които овладяват държавата имат повече стопански, а не диктаториални цели. Те не искат властта, за да преобразят държавата, например в руско-венецуелски тип авторитарна структура. Но възможно е в политическата сфера да се формират повече такива групи. Те могат да влязат в картелно споразумение за поделяне на сфери.
Трето, държавата се разкрива като възможност за криминално предприемачество, което може да ползва собствените й ресурси. Това развитие няма общо с обикновено присвояване и злоупотреби. При него по-скоро се овладяват механизми на държавата отвътре. Те се пренастройват функционално за да действат за други цели. Самите органи-институции са на мястото си и наглед са същите, но действат с променени цели. Така ресурсите на държавата не са обект на обикновено разграбване, а се ценят, защото очертават инвестиционно поле, което е необходимо на криминалния предприемач.
Четвърто, неясни или безсмислени стават граници между политика, институции и стопанска дейност. Овладяването на държавата произвежда ефект на изненадваща политизация. Но тя има необичаен смисъл и се развива в нетрадиционно измерение. Обратно на популярните внушения от средите на Световната банка, че завладяване на държавата означава проникване в нея на криминални лица и групи, опитът на държави като България и Румъния, както и на случаите на държава-мафия показват друго. Завладяване протича отвътре, през политическото представителство, и може да стане по напълно легален начин. Веднъж формирана в представителство, дадена група започва да действа като предприемаческо съдружие и да развива дейността си върху политика, институции, пазари.
Пето, при овладяване на държавата имаме системно, устойчиво, а не спорадично политическо проникване и завладяване на ключови институции. Овладяването е в степен, която набавя имунитет срещу наказателно преследване. Така завладяването на държавата се родее с организираната престъпност по това, че определен тип транзакции са подсигурени, имат протекция и имунитет срещу държавна интервенция. Затова се визират не отделни институции, а държава в цялост. Превзетата държава предполага възможност да се направят стъпки от изпълнителната власт, те да бъдат, ако е нужно, подкрепени от независими агенции и регулатори, подсигурени от законодателни промени, но в крайна сметка да имат и имунитет срещу наказателно преследване. Тъкмо този необходим обхват прави доста трудно обхващането на феномена на превзетата държава в понятия като организирана престъпност или корупция. Овладяването на държавата вторично може да бъде констатирано като действие на група, но изначално трябва да се види като структура и процес, както и като възможност преди да са очертани групи-субекти.