Общината с нов опит да съживи Княжевския кабинков лифт, въпреки собственика му

Общината с нов опит да съживи Княжевския кабинков лифт, въпреки собственика му

От въжената линия до Копитото (в дъното на снимката) са останали стълбовете и въжетата. 54-те кабинки са качвали горе по 600 пътници за един час.
От въжената линия до Копитото (в дъното на снимката) са останали стълбовете и въжетата. 54-те кабинки са качвали горе по 600 пътници за един час.
Ново обследване на възможностите за възстановяване на Княжевския лифт разреши Столичният общински съвет. За целта ще бъдат отпуснати до 50 000 лева без ДДС на специализирана фирма с опит в изграждането на лифтове за независима техническа експертиза. Задачата е да се предложи решение за бързо обновяване на съоръжението и пускането му в действие.
Кметът Йорданка Фандъкова иска да получи отговор дали е възможно Княжевския лифт да бъде възстановен в рамките на съществуващите долна и горна станция, както и на старите седем фундамента на носещите стълбове.
Въжената линия Княжево-Копитото е построена през 1962 г. от австрийската фирма "Girak", която по-късно се включва в компанията "Doppelmayer-Garaventa". Линията е с дължина 1900 м и е била обслужвана с 54 алуминиеви кабинки с 4 места като капацитетът им е бил 600 души на час.
Инж.Кирил Иванов: Кабинките ги откраднаха за скрап
"Кабинките ги откраднаха за скрап, машината също е разграбена и трябва нова - двигатели, редуктори Останаха само седемте стълба, въжетата и монолитните сгради на долна и горна станция", каза за "Дневник" инж. Кирил Иванов, бивш механик и началник на Княжевския лифт от 1976 г. до 1987 г. След това той поел ръководството и на останалите общински въжени линии на Витоша - Драгалевският и Симеоновският лифт.
През 2007 г. общинската фирма "Въжени линии" с всички лифтове на Витоша е продадена на частната "Витоша ски" ЕАД. Тя не предприема действия за реновиране на спряната кабинка до Копитото.
Сградата на долната станция на лифта е сравнително запазена, но всички машини отдовна са разграбени, казва инж. Кирил Иванов.
Сградата на долната станция на лифта е сравнително запазена, но всички машини отдовна са разграбени, казва инж. Кирил Иванов.
Частният собственик изказва опасения пред Столичната община, че това няма как да стане "по съществуващото положение". Друг довод срещу възстановяването на лифта - "части за това съоръжение вече не се произвеждат и не се поддържат".
Напротив, най-важните неща ги има - трасето, стълбовете, двете покрити станции - долна и горна, и трябва да се купят задвижна машина и кабинки, уверява инж. Иванов. Според него Княжевският е абсолютно възможно да бъде възстановен в рамките съществуващите стълбове. Навремето той се свързал с "Doppelmayer" и получил уверение, че ще доставят необходимите части.
Неговата фирма "Княжево-Копитото" ЕООД искала да купи съоръжението през 90-те години, след като е било спряно заради блокиране на кабинка при влизането й в долната станция през юни 1991 г. Инцидентът е станал в края на работния ден и в кабинките са слизали служителите на лифта. Иванов тогава не е работел в системата, но са го търсили за съвет.
Трябваха съвсем малко вложения, за да тръгне лифтът отново, но в общината решиха, че е рисков и не искаха повече да си имат главоболия, спомня си той. Така 29 години вече линията е спряна.
"Лифтът може да се модернизира като вместо кабинки се ползват т.нар.махални вагони. Княжевският е от този тип лифтове, които са с носещо въже и отделно има теглещо въже. При новите лифтове не е така, но този, старият, е по-скъпият вариант", обясни инж. Иванов.
Съдебни дела бавят намирането на кардинално решение
През 2018 г. Фандъкова назначава обследване на цялото съоръжение и на трасето. То е извършено от район "Витоша", на чиято територия с намира. Становището е, че сградите на двете лифтови станции са в лошо техническо състояние и са застрашени от самосрутване. Фандъкова издава заповеди фирмата "Въжени линии", която е собственост на "Витоша ски", да обезопаси двете станции, защото създават риск за здравето на хората.
Долната станция, която е в парка над квартал Княжево.
Долната станция, която е в парка над квартал Княжево.
Реакцията на частния собственик на лифта е премерена - изразена е готовност пред общината, че ще се извърши реконструкция на сградите и ще се подмени цялото съоръжение, но пречка за това били действащият План за управление на Природен парк "Витоша" и Законът за горите.
Заповедта на Фандъкова за ремонтиране на долната станция е обжалвана в Административния съд-София град и частникът печели делото. Назначената съдебна експертиза преценила, че състоянието на станцията и съоръжението не е толкова опасно. Подобно решение се очаква и по другото дело в същия съд срещу втората заповед на Фандъкова за поправяне на горната станция на лифта.
Общината ще опита отново да намери решение
Сега Столичната община заявява, че ще вземе предвид съображенията на съда и "ще бъде издадена заповед за възстановяване на лифтовото съоръжение в цялост". Това заяви Фандъкова в доклада си за отпускане на средства за ново обследване, който беше приет от СОС. В предизборната си програма тя си постави срок до 2021 г. лифтът да заработи - "със или без собственика му", дори се закани кметът.
Има ли перспектива възстановяването на Княжевския лифт
Този лифт беше много популярен сред софиянци. На долната станция в Княжево опашката от чакащи се виеше до реката, а на горната минаваше пътя към телевизионната кула и продължаваше нагоре по пътеката за хижа "Момина скала", спомня си инж. Иванов. Тази част на Витоша е по-удобна за масови разходки, защото няма алпийски характер, както зоната над "Алеко", обясни той.