"Прегърни изкуството", или няколко задължителни за гледане филма

"Прегърни изкуството", или няколко задължителни за гледане филма

#ПрегърниИзкуството - това е призивът на петото издание на фестивала за документално кино за изкуство Master of Art. Обичайно събитието се провежда през април, но извънредната ситуация тази година провокира нов формат - онлайн през пролетта и есенно издание - на живо в кината, което продължава до 24 септември в София и Пловдив. Освен, че организаторите се осмелиха да поканят отново публиката в кинозалите, хубавото септемврийско време позволи за първи път и провеждането на прожекции под звездите в наскоро открития кино-двор "Улица Шипка".
Фестивалът представя 67 пълнометражни и 12 късометражни заглавия в 11 категории: Архитектура; Изкуство и власт; Дизайн и мода; Съвременно изкуство; Кулинарно изкуство; Изобразително изкуство; Литература; Музика и танц; Фотография; Театър и кино; Панорама (пълна програма тук).
Задължително за гледане
Сред най-добрите предложения на фестивала откриваме филм, показващ творбите на Леонардо в ултра-HD качество, загадката зад "Менините" на Веласкес, ранните дневници на Салвадор Дали; разказ за големия гръцки писател Никос Казандзакис и за утвърждаването като режисьор на Луис Бунюел; изключителните съдби на музикантите Ара Маликян и Жоао Жилберто.
Един от акцентите в програмата тази година е голямата тема за свободата. В селекцията "Изкуство и власт" присъстват филм за опита на съвременни артисти да творят в Северна Корея; преглед на инструментите на пропагандата като "Изкуството да се продават лъжи" (20 септември от 18:30 в Дома на киното), както и изключително любопитен поглед към отношенията на зависимост между Дания и Гренландия в датската продукция "Гарванът и чайката" (17 септември от 18:00 в "Евросинема").
Бисерът сред филмите за свободата да бъдеш и да твориш е документалният портрет на двама чешки режисьори за Милош Форман - носител на две награди "Оскар" за "Полет над кукувиче гнездо" и "Амадеус". Филмът "Форман срещу Форман" (18 септември от 18:30 в кино "Одеон" и 24 септември от 20:30 в "Люмиер Лидл") разказва за един емигрант отвъд желязната завеса, който застава до най-големите в киното заради таланта си. Както в сюжетите си, така и извън тях той не спира да търси място, където би се чувствал свободен. Във филма виждаме изключителни архивни кадри с неговия близък приятел и съученик Вацлав Хавел, срещите му с Майкъл Дъглас и Джак Никълсън и пр. "Филмът показва баща ми такъв, какъвто го познавах, такъв, какъвто беше в действителност. Това не е документален филм, който говори само за постиженията му. Той надниква отвъд тях и разказва за него като човек", споделя синът на режисьора - Петр Форман, чийто глас ще чуете зад кадър.
Във фокуса #ЖенитевИзкуството
откриваме неразказаните истории на жените творци, които често биват пренебрегвани и остават в историята като музи на своите мъже. Алис Ги-Блаше, Дора Маар и Бенедета Барзини са имена, които вероятно не говорят много, но имат много какво да кажат. Във филма "Първата жена кинорежисьор" (22 септември от 20:00 в кино "Влайкова", 23 септември от 18:30 в Дома на киното и от 19:00 в Lucky Дом на киното, Пловдив) великолепният глас на Джоди Фостър ни повежда на една разходка из историята на киното. Когато завършва своя първи филм през 1896 г. в Париж, Алис Ги-Блаше е не просто първата жена кинорежисьор, а един от първите режисьори, създали повествователен филм. Започнала като асистент на Gaumont, тя има 20-годишна кариера във Франция и САЩ, където основава свое собствено студио и работи като сценарист, режисьор и продуцент на над 1000 филма. След което е заличена от филмовата история, но във филма е спомената като вдъхновение за Айзенщайн и Хичкок.
Не по-малко вдъхновяваща е историята на топмодела Бенедета Барзини във филма "Изчезването на моята майка" (18 септември от 17:00 в LUCKY Дом на киното, Пловдив, и 20 септември от 15:00 в Културен център G8), чийто режисьор е собственият ѝ син Бениамино Барезе. Филмът, който беше номиниран от Европейската филмова академия в категория документален филм, е не просто биографичен разказ за една от най-привлекателните жени на миналия век и муза на Салвадор Дали, а едно бягство от светската суета и славата и търсене на непреходното. Вече на 76, Бенедета живее скромно и далеч от представата ни за жена от нейната класа. Бляскавия си живот тя вижда като насилие. Визията ѝ за красотата (нежелана), с която е дарена, поражда открито заявения ѝ гняв срещу камерата. Омеква само заради обичта към сина си Бен, който държи да разкаже нейната история.
Предстоят и
няколко български премиери
в рамките на фестивала. На 17 септември от 18:00 на голям екран може да бъде видян филмът на Найо Тицин "Стихията Медея", разказващ за изключителния проект на актрисата Снежина Петрова и съдържащ кадри от големия порой, който беляза премиерата в Античен театър, Пловдив. Седмицата ще завърши с премиерата на "Чакащи артисти" на Борислав Колев с участието на Касиел Ноа Ашер, Красимира Кузманова, Лилия Маравиля и Стефка Янорова, които се събират в легендарната пиеса на Валери Петров "Театър, любов моя".
На финала на фестивала предстои премиерата и на филма на Емил Спахийски "Икар от Кочериново" за живота на Николай Поповски, който без специално образование успява да изобрети първия български хеликоптер в задния двор на бащината си къща. Своя премиера на голям екран ще има и документалният филм "Луцифер" на режисьора Мария Николова - разказ за едноименната картина на художника Франц фон Щук - едно от най-ценните произведения на изкуството, притежавани от българската държава.
"Благодарим на всички партньори, които въпреки кризата останаха с нас", написа в дните на откриването артистичният директор на фестивала Найо Тицин.
Поради големия зрителски интерес и във връзка с ограниченията в капацитета на залите предстоят и извънредни прожекции от 18 до 24 септември в кино "Одеон". Пълната програма може да откриете на masterofartfilmfestival.com, както и на фейсбук страницата на фестивала. Той е част от Календара на културните събития на Столичната община за 2020 г.
Кадър от "Изкуството да се продават лъжи".
Кадър от "Изкуството да се продават лъжи".