Създаването на държавни бензиностанции се бави

Властта се бави с реализацията на идеята за държавни бензиностанции. Концепцията за тях не е избрана, а Държавната петролна компания, която трябва да оперира обектите, дори не е създадена.
"Готови са 99% от документите", каза днес в ефира на "Нова телевизия" министърът на икономиката Лъчезар Борисов. В средата на май предшественикът му Емил Караниколов заяви, че първите бензиностанции могат да заработят в рамките на от 6 до 9 месеца, тоест между ноември 2020 г. и януари 2021 г.
Анонсът за влизането на държавата в бизнеса с горива съвпадна с края на извънредното положение през май при първата криза с навлизането на COVID-19 в България. Анонсът тогава беше, че целта е да се постигнат "максимално ниски цени" за крайния потребител след като надценките на частните обекти бяха необичайно високи. Междувременно обаче лансиралите плана за държавните бензиностанции министри Владислав Горанов - на финансите, и Емил Караниколов - на икономиката, бяха освободени от постовете си в края на юли. За бензиностанциите пък се говори все по-рядко.
Министърът на икономиката Лъчезар Борисов днес обясни докъде е стигнал процесът:
"Първата стъпка е създаването на Държавна петролна компания, която ще се занимава с данъчните складове, така че да гарантира конкуренцията на пазара, втората стъпка е създаването на бензиностанции по-скоро от Държавната петролна компания като юридическо лице, в зависимост от бюджета ще се определи механизмът - като франчайзинг, публично-частно партньорство или директна инвестиция".
Намерението за навлизането на държавата на пазара на горивата се официализира след като на 9 юли депутатите приеха промени в Закона за държавните резерви и военновременните запаси, с които бе решено да се създаде държавно предприятие "Държавна петролна компания". Три месеца по-късно, с известно забавяне, е публикуван правилникът за дейността на компанията. От него става ясно, че предприятието не е търговско дружество, не формира и не разпределя печалба, а членовете на управителния съвет и изпълнителният директор ще се назначават от министъра на икономиката. Предприятието не може да се приватизира и срещу него не може да се открива производство по несъстоятелност. Държавата планира да инвестира в дружеството 50 млн. лв. за 2021 г. и по около 30 млн. лв. за следващите две години.
Една от описаните цели е подобряването на конкуренцията на пазара на горива в страната, което е от полза за крайните потребители. Освен това трябва да се осигури пряката връзка между данъчния склад и крайния разпространител на горива, което да гарантира възможно най-ниска цена за потребителя.