Арабски страни бойкотират турски стоки, докато Ердоган води кампания срещу френските

Арабски страни бойкотират турски стоки, докато Ердоган води кампания срещу френските

Арабски страни бойкотират турски стоки, докато Ердоган води кампания срещу френските
Associated Press
Призивът за бойкот на френски стоки, свързан с водещи мюсюлмански страни след коментари на френския президент за исляма, не образува мощна вълна в Близкия изток и Северна Африка в първите дни след началото на напрежението. Нещо повече, поне две арабски държави водят кампания за бойкот, но не на френски, а на турски стоки.
В Саудитска Арабия, която осъди карикатурите, но не предприе нищо друго (въпреки кампанията сред саудитски потребители срещу френски продукти), стоките от Турция не са на почит напоследък.
Най-голямата арабска икономика бойкотира някои от тях от месеци - според медийни публикации в Саудитска Арабия турски продукти вече не се срещат по лавиците в някои супермаркети. Част от тези стоки вече се опитва да замени Египет - трета година тече, откакто убийството на саудитеца Джамал Хашокжи в Истанбул изостри отношенията между фактическите регионални съперници Анкара и Риад, а Кайро е важен съюзник на уахабитското кралство. "Ал Монитор" цитира подкрепящия режима експерт Ахмад Муса с думите, че "арабските граждани не трябва да купуват турски продукти, защото турският президент Реджеп Тайип Ердоган иска да унищожи арабските държави".
На мястото на турските стоки идват и такива от Гърция и Мароко - саудитски потребители наричат "благословия" факта, че виждат продукти от трите (заедно с Египет) държави вместо турските.
Други профили разпространяват изображения, сходни с тези от призивите за френския бойкот - "дълг на всички араби и саудитци" е да не купуват изброените марки.
- عبدالله الراجحي (@Rajhiabdula) October 14, 2020
В средата на миналия месец Турция реагира с негодувание на други "неофициални" (каквато е и саудитската) кампании за бойкот - на саудитските съюзници, Бахрейн и Обединените арабски емирства (ОАЕ). Последната стана най-острият регионален противник на Турция; двете държави често разменят реплики, а проправителствените медии непрекъснато отправят нападки към съперника. Всъщност ОАЕ не е важна част от кампанията; Египет също в известна степен страни от нея въпреки напрежението между Кайро и Анкара от последните години.
Проблемът е и в Мароко, но там е по-скоро икономически - източници на независимото издание "Дувар" и други медии посочват, че проблемът е в смятаната от Рабат за нелоялна конкуренция на турските текстилни продукти на местния пазар. Резултатът е повишени вносни мита на някои стоки.
За Турция проблемът може да е по-голям на някои северноафрикански пазари, отколкото на тези в Залива; "Дувар" пише, че през 2019 г. износът за Мароко е на стойност 2.24 млрд. долара, за Алир - 1.86 млрд.