Полша очаква нови предложения за правилото "пари срещу законност в ЕС"

Полша очаква от Брюксел нови предложения за път напред, след като вчера Варшава и Будапеща блокираха приемането на бюджета на ЕС за следващите седем години.
Посланиците на страните членки обсъждаха вчера приемането на Многогодишната финансова рамка (МФР) и възстановителния план за икономиката на съюза (Как ще изглеждат те, четете тук). Те са блокирали и приемането на метода за набиране на "собствени ресурси" на ЕС, които целят да облекчат съюза от зависимостта от вноските на националните държави и да увеличат собствените му приходи.
Тези две точки от дневния ред е трябвало да бъдат приети единодушно и съответно несъгласието на Полша и Унгария блокира движението им към ратификация в националните парламенти и в Европейския парламент.
Варшава и Будапеща обаче не са успели да блокират точно регулацията за защита на бюджета, която обвързва достъпа до европейски пари с независимостта на съдебната система и спазването на ценностите на ЕС. За приемането ѝ е било необходимо квалифицирано мнозинство (15 държави с общо население 55% от цялото на съюза).
Националистическите правителства в Будапеща и Варшава се противопоставят на свързването на парите на ЕС и зачитането на върховенството на закона, тъй като са изправени пред официално разследване за подкопаване на независимостта на съдилищата, медиите и неправителствените органи. И двете рискуват да изгубят еврофондове на стойност десетки милиарди евро.
Правила да има, но да са по-меки
"Очакваме нови предложения, които ще бъдат в съответствие с договорите на ЕС и второ, ще бъдат в съответствие със заключенията на Европейския съвет от юли, когато беше приет бюджетът", заяви говорителят на полското правителство Пьотр Мюлер пред държавното радио.
Цитирайки човек, близък до правителството във Варшава, всекидневникът Dziennik Gazeta Prawna писа, че Полша е наясно, че би било невъзможно да се премахне цялото правило "пари срещу законност", но ще приветства сценарии за облекчаване на механизма.
Едно от полските предложения предполага, че Европейската комисия ще изисква единодушие, ако иска да блокира плащанията към държава членка. В последната версия на механизма това не е така - според нея Еврокомисията предлага наказание за определена страна, а Съветът трябва да го одобри с квалифицирано мнозинство. Ако се изисква единодушие, това на практика би обезмислило процедурата срещу която и да е държава.
Какво следва
Полско-унгарското вето означава, че парите за икономическо възстановяване на всички страни от ЕС от рецесията, предизвикана от пандемията COVID-19, вероятно ще бъдат забавени. Първоначално беше планирано плащанията да започнат от средата на 2021 година
Членовете на Европейския съюз трябва да обсъдят по-нататъшни стъпки в четвъртък на съвет на държавните глави. Полша представи ветото в понеделник като начало на дебат, целящ постигане на компромис.
"Спокойно, това е само ниво на дискусии на посланиците, най-важният дебат все още ни предстои", заяви заместник-министърът на външните работи на Полша Шимон Шинковски вел Сек пред държавната телевизия. "Полша иска дългосрочният пакт да бъде приет възможно най-скоро ... но това не може да се направи за сметка на суверенитета на държавите-членки."
Източници на авторитетното издание "Политико" обаче показват друго - че Варшава и Будапеща твърдо няма да отстъпят. "Дори след разговори с германския канцлер и натиска от южните страни", казва висш европейски служител, запознат с преговорите. "Дори и след всичко това, и дори с всички пари, които са заложени ... няма движение. Те просто са твърдо решени."
Някои дипломати заявяват, че ЕС плаща неизбежната цена, тъй като не е разрешил напълно спора за върховенството на закона по време на срещата на върха през юли. За да постигнат сделка след дълги преговори, лидерите се съгласиха, че в бюджета ще има връзка със стандартите за върховенство на закона, но оставиха формулировката отворена за тълкуване. А в преговорите си с Европарламента, Съветът прие голяма част от изискванията на депутатите за строг, широк и превантивен контрол. Повече за този механизъм четете тук.
"Това не е краят на историята, сега навлизаме в политическа фаза", казва един старши дипломат от ЕС. "Но ако парализата продължи, рискуваме да се окажем с много намален бюджет, само със задължителни разходи и без ангажимент за структурни фондове, външна политика и т.н.
Проблеми предстоят и в парламентите
Дори ако 25-те други държавни и правителствени ръководители от Европейския съвет са готови да угодят на Полша и Унгария, седемгодишният бюджет изисква одобрение от Европейския парламент. Той се бори усилено в продължителни преговори за създаване на механизма за правова държава. Някои евродепутати само с неохота приеха сделката от миналата седмица, като казаха, че разпоредбата не е достатъчно строга.
Дори ако в Съвета с Полша и Унгария може да бъде намерена временна политическо решение, националните парламенти в Будапеща и Варшава ще имат възможност на практика да наложат вето върху условията за фонда за възстановяване от 750 милиарда евро, добавяйки допълнителен натиск върху преговарящите. Ратификацията на националните парламенти също е нож с две остриета.
Депутатите в страни като Финландия е малко вероятно да ратифицират решението за собствените ресурси, ако смятат, че Унгария и Полша са получили твърде много отстъпки на върховенството на закона.