Объркани кабели причинаха катастрофа на европейската ракета Vega

Инженерите на Arienespace са установили повредата, довела до загубата на европейска ракета Vega в понеделник вечерта. Тя се отклони от курса след осем минути полет, унищожавайки и двата сателита на борда.
Проблемът е бил в задвижващите механизми, които променят посоката на тягата на горния двигател на Vega. Когато са получили команда от системата за насочване, навигация и управление (GNC), те са завъртели дюзите на двигателя в обратна на предвидената посока, обясни Европейската космическа агенция (ESA) в официално изявление, в което се назначава и комисия да разследва случилото се.
Ролан Лажие от Arianespace, компанията, която прави и оперира ракетите Vega, каза, че окабеляването на системата за управление на тягата трябва да е било обърнато, когато двигателят на горната степен на ракетата е бил сглобяван.
"Това, разбира се, е проблем с производството и качеството. Това е човешка грешка, а не дизайнерска", каза главният технически директор, цитиран от Би Би Си.
Vega излетя от космодрума Куру във Френска Гвиана в 22:52 местно време (вторник 03:52 българско време). Отломките паднаха в Атлантическия океан.

Неуспехът на мисията е вторият за Vega от 17 старта. Загуба на ракета през юли 2019 г. доведе до унищожаването на разузнавателен спътник на Обединените арабски емирства. Тогава полезният товар беше застрахован, но двата спътника в полета тази седмица не са били.
Проектите зад испанския сателит за изображения на Земята SeoSat-Ingenio и френския Taranis за изследване на мълниите в горната част на атмосферата ще трябва да намерят нови източници на финансиране, ако искат да продължат.
SeoSat-Ingenio е разработен в партньорство с ESA. Една от целите му беше да помогне на индустриятa в Испания да се научи как да внедри цялостна космическа система, от производство на сателити до контрол на наземния сегмент и анализ на данни.
Vega е малка ракета, разработвана от ESA от 1998 г. с италианската космическа агенция. Първият ѝ старт бе през 2012 г. от космодрума Куру. Проектирана е за извеждане на компактен полезен товар (300 - 2500 кг) в орбита за научни изследвания и наблюдение на Земята.

Ракетата има три долни степени, или сегменти, с твърдо гориво, които извеждат превозното средство от Земята; и след това една степен с течно гориво, която разпределя спътниците в желаните орбити.
Неуспехът през 2019 г. беше причинен от повреда в термичната защита на втория етап на ракетата и произтичащите от това промени отнеха една година. Vega започна да лети отново този септември.
Тъй като загубата в понеделник, изглежда, е била проблем при сглобяването, този път ракетата трябва да се върне в експлоатация по-бързо. Но анкетната комисия без съмнение ще пожелае да отдели време за оценка на процедурите за качество, довели до грешката.
Горният етап на Vega се нарича Attitude Vernier Upper Module, или Avum. Дизайнът му е ръководен от италианската компания Avio и включва мотор RD-843, построен в Украйна.
Анкетната комисия ще се ръководи от служители на ESA и Arianespace.