Конвенцията за биоразнообразието отново отказа да одобри магистрала "Струма" през Кресненското дефиле

Конвенцията за биоразнообразието отново отказа да одобри магистрала "Струма" през Кресненското дефиле

Конвенцията за биоразнообразието отново отказа да одобри магистрала "Струма" през Кресненското дефиле
Комитетът на Бернската Конвенция за опазване на дивата европейска флора и фауна е решил да продължи наблюдението върху магистрала "Струма", заедно с Европейската комисия. Това съобщават природозащитните организации, обединени в коалиция "Да спасим Кресненски пролом".
Бернската конвенция е договореност между европейските държави-членки на Съвета на Европа за опазване на дивата европейска флора и фауна и е подписана от България през 1991 г. Казусът "Кресна" се наблюдава от конвенцията от 2002 г., когато тя излезе с Препоръка 98/2002 за изключване на вариант с разширяване на пътя през дефилето и равностойно проучване на алтернативи извън него. На годишните си срещи в Страсбург през 2018 г и 2019 г Конвенцията потвърди, че очаква спазването на препоръка 98/2002 и изиска редовни доклади от българското правителство.
На вчерашното заседание комитетът на конвенцията е решил за пореден път да изпрати в България експертна мисия, която да се извърши в координация с Европейската комисия. Мисията ще анализира отново всички алтернативи за трасето на Лот 3.2. в района на пролома. През 2017 г. правителството реши частта от магистралата, която извежда трафика в посока Гърция да премине през дефилето, а опасенията на природозащитниците са, че това ще увреди местната флора и фауна. Мисията ще се проведе до март 2021 г. и ще консултира всички заинтересовани страни, включително и природозащитните организации.
Още преди година Европейската комисия констатира нарушения на европейското природозащитно законодателство, съдържащи се в апликационната форма на правителството, търсеща финансиране от Брюксел и в процедурата по оценката за въздействието на проекта върху околната среда (ОВОС).
ЕК обяви още през октомври 2019 г., че трасето през пролома не е приемливо и няма да бъде финансирано и очакваше преработка на проекта. Вместо да направи това обаче, българското правителство обяви, че ще изпълни същото трасе, но с националния бюджет.
Възраженията на ЕК са за това, че се нарушават европейски директиви с проекта, според който трасето минава през защитени зони от "Натура 2000", а графикът и сумата, които прилага България, са необмислени или грешни. В писмото до българските власти от 2019г Брюксел посочи още, че одобреното с екооценка от 2017г. трасе не е идентично с това, за което преди това са одобрени и получени европейски средства за автомагистрала "Струма".