"Водафон" обяви изненадваща стратегия за AT&T Wireless

"Водафон" обяви изненадваща стратегия за AT&T Wireless

Британският телекомуникационен гигант "Водафон" обяви изненадваща стратегия за закупуването на АТ&Т Wireless, която ще му позволи да придобие американския мобилен оператор и да запази интересите си в друга голяма комуникационна компания в САЩ - Verizon, съобщи в. "Уолстрийт джърнъл".

Сделката предвижда "Водафон" да закупи цялата Verizon, след това да запази мобилния й филиал и да продаде останалите активи, което ще улесни получаването на регулаторно разрешение за придобиването на АТ&Т Wireless.

Британската компания вече има опит в подобни сделки. Наблюдатели припомнят, че през 1999 г., когато "Водафон" все още не беше световен гигант, компанията закупи мобилния филиал на германската компания "Манесман", след като купи цялата компания. Именно тази сделка направи дружеството от Острова най-голямата компания за мобилна телефония в света.

Проблемите пред подобна сделка, вече наречена от специалисти "Големия взрив" по аналогия с теорията за създаването на Вселената, са твърде много. Първият е, че запазването на Verizon Wireless ще бъде в много слаби позиции по отношение на антимонополните власти в САЩ. Друга пречка са огромните суми по първото придобиване - около 150 млрд. долара. Според много анализатори "Водафон" няма да може да си позволи изкупувания от такъв мащаб, особено предвид факта, че е обявено намерение на дружеството в бъдеще да ги продаде, което значително ще намали цената им след това. Все пак наблюдатели отчитат и доброто финансово състояние на "Водафон", както и успеха на стратегията за намаляване на разходите и задлъжнялостта на Verizon, които я правят добра цел в очите на много индустриални гиганти.

Много специалисти коментираха, че ако успее да закупи Verizon, британската компания ще бъде в много по-добри позиции на американския пазар, отколкото ако инвестира в конкурента й.

Това дава основание на анализатори да прогнозират допълнително развитие на плановете на гиганта, въпреки че мениджмънтът на американското дружество е силно против подобни оферти. Технологично погледнато обаче по-големи са шансовете AT&T Wireless да е целта на "Водафон", тъй като техните платформи са съвместими. Това е и едно от конкурентните предимства на британската компания пред другите й конкуренти в сделката за бившия филиал на AT&T.

Консолидацията в този сектор има всички шансове да надмине по значение течащите в момента процеси във финансовия и фармацевтичния сектор, след като един от потенциалните кандидати за оценената на 30 млрд. долара АТ&Т Wireless, американската "Сингулар", започна преговори с германската "Т-Мобайл", собственост на "Дойче телеком", за евентуално сливане при провал на преговорите с АТ&Т Wireless. Експерти заявиха обаче, че ако планът на "Водафон" проработи, това ще е началото на процес на децентрализация в телекомуникационната индустрия в световен мащаб, вместо така чаканата консолидация.