Епидемията е време за... покупка на нови стоки за дома

Епидемията е време за... покупка на нови стоки за дома

Епидемията е време за... покупка на нови стоки за дома
Проучванията в края на годината показаха, че очаквано много българи изпращат една лоша година и не много от тях очакват следващата да е по-добра. В същото време проучванията от март насам показаха, че хората са обърнали повече внимание на близките си, посветили са им повече време, по-често са правели неща заедно. Социалните мрежи бяха изпълнени със снимки от дома, с рецепти, сготвени семейно, с изпълнението на отлагани ремонти. Очаквано всичко това се е отразило и на потреблението на стоки за дома - нови мебели, още прибори за готвене и сервиране. За това разказва Никос Ифантидис, управител на "ИКЕА България". Интервюто е направено по мейл.
Как се промениха покупките от март насам?
- Може би най-големият позитив от ситуацията е, че обърнахме внимание върху грижата за близките, за дома, но и за самите себе си. Заедно с повишеното търсене на офис мебели и детско обзавеждане наблюдаваме интересна положителна тенденция в продажбата на кухненска мебел и аксесоари за готвене. В тези моменти на социална изолация явно хората преоткриват домашно приготвената храна и ценят все повече семейния уют и моментите около масата с най-близките.
Текстилът за дома и аксесоарите за организиране също отчитат високи резултати - смятаме, че стремежът за подобрения в домашното пространство е в пряка зависимост от времето, прекарано вкъщи.
През лятото пък на фокус бяха балконът и градината, ето защо реализирахме специалната кампания "Балкон артист", в която предизвикахме малки и големи да споделят своите специални таланти на мястото, където могат да бъдат наистина навън. Мисля, че постигнахме позитивен ефект и усмихнахме много хора по време на изолацията.
Промени ли се честотата на пазаруването?
- В периода от март до септември забелязахме спад на общия брой посетители в магазините, което се дължи на затварянето им по време на периода на изолация, както и на известна промяна в потребителското поведение. През годините ИКЕА се наложи като място, което семейството посещава през почивните дни, докато сега наблюдаваме повишаване на целенасочените посещения - нашите клиенти идват, за да осъществят покупка, и то през делничните дни. Като цяло сравнително равномерното разпределение на потока от посетители е благоприятно за нас, особено в днешната ситуация. Въпреки това честотата на посещение на физическия магазин е намаляла за сметка на увеличената средна стойност на покупката.
Разбира се, част от покупките преминаха и онлайн, като тяхната честота се повиши значително от началото на календарната година.
В периода, когато може да се пазарува само онлайн, потребителите в каква степен се възползваха от това?
- Два пъти повече клиентите са се възползвали от пазаруване в онлайн магазина през периода от март насам, което говори за промени в обичайното поведение при пазаруване. За периода на изолацията в началото на годината онлайн продажбите ни в България нараснаха почти 4 пъти в сравнение със същия период на миналата година, като този ръст се нормализира след това. Това е естествен резултат от новите тенденции на пазаруване, но и новите предложения, които въведохме. За да бъдем в симбиоза с клиентските очаквания и нужди, поставихме специален фокус върху разнообразието от продукти и услуги в онлайн магазина ни като онлайн кандидатстване за безлихвено кредитиране, и значително разширихме възможностите за доставка с опцията доставка до офис на партньор в повече населени места.
Какъв дял от покупките е онлайн?
- Определено наблюдаваме промяна по отношение на разпределението на онлайн покупките и тези, осъществени в магазините ни в София и Варна. Това се породи от естественото клиентско поведение, но и от условията, при които беше поставен пазарът по време на социалната изолация през пролетта на тази година. Към момента онлайн поръчките ни достигнаха 18% дял от общия оборот. Това е много обещаващ резултат и ние ще продължим да работим усилено, за да го запазим и през следващата година.
Промени ли се средният размер на похарчената в магазина сума спрямо миналата година?
- Средният размер на похарчената в магазина сума не може лесно да се сравни с тази от миналата година, тъй като ситуацията с COVID-19 и затварянето на магазина през март и април въведе известни отклонения в отчетените резултати. Това, което можем да потвърдим обаче, е, че като цяло нашите клиенти във всички канали отбелязват увеличение на средния разход за обзавеждане, и то в посока закупуването на мебели за дома.
Има ли промени в плащането в брой и с карта?
- Не наблюдаваме съществени промени в методите, чрез които нашите клиенти плащат. Има известно увеличение в картовите разплащания с около 5-6%, вероятно защото повечето потребители предпочитат този метод, тъй като е по-удобен и безопасен предвид ситуацията.
Поредица на "Дневник" за промените в потреблението през 2020 четете тук, тук, тук и в следващите дни.