Нова наредба ще свие междуградските автобусни превози с една трета

Държавата ще ограничи междуградските автобусни линии с една трета, съобщи "Капитал", като се позова на промени в Наредба номер 2 за условията и реда за утвърждаване на транспортните схеми. Те са публикувани за за обществено обсъждане.
Решението е в полза на големите автобусни компании, които неведнъж са се оплаквали, че заради определяне на нови начални точки на тръгване се появяват автобусни линии, дублиращи основната част от маршрута на други превозвачи. Например линията Пловдив - София, се дублира, но с начална точка Раковски през Пловдив за София и така се привличали нелоялно клиенти. Засегнати вероятно ще се окажат хиляди ползватели на транспортната услуга.
Промените в наредбата предвиждат директни автобусни превози до областен център на съседна област да има само от градове с над 30 хил. души. Пътниците от по-малките населени места първо ще трябва да отидат до областния град и оттам да хванат транспорт за друг град извън областта. При силна необходимост, например за директна линия, тя ще се утвърждава от министъра на транспорта, но без автобусът да спира в областния център.
В аргументите в подкрепа на промените, които присъстват на сайта за обществени консултации, целта е ограничаване на необосновано разрастване на транспортните схеми при липса на достатъчно пътници и съответно ограничаване на нерентабилността на автобусните линии". Твърди се също, че така ще се намали времето за пътуване на далечни разстояния и ще се повиши безопасността и комфорта на пътниците. Освен това, щяло да се гарантира развитието на областните и общинските транспортни схеми, защото те ще имат достатъчно пътници, за да са рентабилни.
Очаквано предложенията за промени в наредбата се подкрепят от двете най-големи браншови организации - Конфедерацията на превозвачите в България и Националното сдружение на автобусните превозвачи в България. Те обаче отбелязват, че проектонаредбата има доста отворени вратички, които ще позволят старите порочни практики да продължат да съществуват.
Така или иначе, промените в нормативната база е пореден ход от страна на държавата в подкрепа на големите автобусни превозвачи, след като в края на миналата година парламентът прие нерегламентираните превози да се наказват със затвор. Това беше един от малкото случаи, когато президентът наложи вето на закон и то беше уважено. След общонационална стачка на автобусните превозвачи и собствениците на товарни автомобили, текстовете отново бяха приети, като единствено бяха редактирани санкциите.
Като подкрепа в ситуацията на кризата, заради коронавируса, кабинетът реши да отпусне финансови помощи в размер на 30 млн. лв. на автобусни превозвачи.