Български авиокомпании се обявиха срещу "Балкан ер тур"

Български авиокомпании се обявиха срещу "Балкан ер тур"

Държавата не разрешава на българските авиокомпании да развиват редовни линии, като отказва разрешения за тях и толерира само "Балкан ер тур". Това заяви изпълнителният директор на "Ер София" Лилян Тодоров. В момента новата авиокомпания лети само по седем от 88 дестинации. Той обясни, че компанията наела с екипажи "Боинг 737-800" за чартърни полети до Дубай. След като получихме разрешение от саудитските власти да оперираме по дестинацията, престанахме да летим след три полета, защото българската въздухоплавателна администрация не ни разрешава да летим, допълни Тодоров.

От Асоциацията на българските авиокомпании, в която членуват 10 превозвача, смятат, че държавата провежда дискриминационна политика спрямо тях и е необходимо да се въведат еднакви критерии към техническото състояние за самолетите на българските и чуждестранните авиопревозвачи. Асоциацията отчете, че авиокомпаниите са въвели устройства за намаляване шума на двигателите, системи за предупреждение на опасното сближение със земята и падащи кислородни маски за пътниците. Според асоциацията, ако чуждестранните конкуренти не са направили разходи за това, очевидно предлагат по-ниски цени на билетите. От фалита на авиокомпания "Балкан" спечелиха само чуждестранни компании, които се настаниха по маршрутите на националния превозвач, каза изпълнителният директор на "Хемус ер" Димитър Павлов. Той посочи като пример линията София - Виена, по която сега летят само Австрийските авиолинии и осъществяват по 21 полета седмично. Русия не пуска нашите превозвачи до чартърния пазар, а България не прави нищо, заяви председателят на асоциацията Светослав Станулов. Държавата преди фалита на "Балкан" държала 60% от трафика, а в момента 10-15%.

През миналата година българските компании са превозили 529 хил. пътници, а чуждестранните - 442 хил. пътници през летище Варна. За сравнение през 1998 г. превозените пътниците са били 340 хил., а от чуждите авиокомпании - 142 хил. Данните на асоциацията показват, че българските авиопревозвачи не са реализирали преходи за 27 млн. долара от чартърни полети заради конкуренцията с чуждите авиокомпании.

Държавата да осигури възможност на превозвачите да преговорят с летищата у нас за размера на тарифите по наземно обслужване, тъй като те в момента има монопол, предлага асоциацията. Според превозвачите при провеждането на политиката в авиацията министерството би трябвало да отчете, че от следващата година влиза в сила инициативата на Европейския съюз "Открито небе", която вероятно ще доведе до намаляване на пазарните дялове на българските авиопревозвачи.

В сегашната ситуация се облагодетелства "Балкан ер тур" за сметка на частните превозвачи, твърди Станулов. Той допълни, че след атентатите в САЩ от 11 септември 2001 г. военният риск е за сметка на българските авиокомпании, вместо държавата да поеме част от него. В над 50 държави въпросът за гаранциите срещу военен риск беше решен положително, обясни Станулов. Според него държавата трябва да поиска българските авиопревозвачи да бъдат третирани равноправно на чуждите летища. За самолетите Ту-154М могат да правят отстъпки в летищните такси до 66% в Дюселдорф и 41% в Хамбург.