Пивоварните в България отбелязват пазарен ръст от 8% през 2003 г.
Една успешна година за производството на бира и ръст от около 8% в потреблението спрямо 2002 г. отчете Съюзът на пивоварите в България на своето отчетно-изборно събрание в края на миналата седмица. През миналата година по неофициални данни са реализирани около 4.3 млн. хектолитра бира, което представлява завръщане на нивата от 2001 г. “След кризисната 1997 г. продажбите на бира са нараствали ежегодно с около пет на сто, с изключение на 2002 г. (намаление с около 8%), когато беше удвоен акцизът за пивоварната индустрия”, се казва в съобщение на съюза. Все пак резултатите на човек от населението са по-добри от тези през 2001 г., защото тогава населението е било малко над осем милиона и средната консумация е била около 53 литра.
През миналата година на човек от населението се падат около 54.5 литра бира при население около 7.87 млн. души. Според представители на съюза подобрението на резултатите през миналата година в сравнение с предходната се дължи основно на по-добрите климатични условия, а също и на агресивната реклама, която беше осъществена от по-голяма част от производителите.
В същото време и качеството на българските бири се подобрява постоянно, което също привлича все повече потребители. През последните пет години в бирената индустрия са направени инвестиции от над 20 млн. евро за модернизация на производството.
Почти всички пивоварни значително разшириха продуктовата структура, въведоха нови и подобриха съществуващите опаковки. През миналата година “Загорка” АД (собственост на гръцката “Брюинвест”) запази лидерската си позиция на дружество с най-голям пазарен дял, като дори успя да го увеличи до 30-31 на сто от около 26% през 2002 г. Втората позиция е за лидера до 2001 г. “Каменица” АД, която се притежава от белгийската “Интербрю” с около 26 на сто пазарен дял. С около 19 на сто от пазара е “Булбрю” с производството на двете си пивоварни “Леденика” и “Варненско пиво”, а “Карсберг Бъргария” има около 14%. Последната фирма притежава “Пиринско пиво” и “Шуменско пиво”.
Самостоятелната засега “Болярка-ВТ” държи около девет на сто от пазара на бира. Поради системни нарушения на устава на Съюза на пивоварите от него вече е изключено дружеството “Варненско пиво”, в което в края на миналата година се вля “Леденика”. За членове на съюза са избрани “Университет по хранителни технологии” - Пловдив и “Институт по криобиология и хранителни технологии” - София.