"Криза-фантом" застрашава психичното здраве на децата

Вредните ефекти от затварянето по домовете тепърва ще се проявяват при децата, преживели година на почти изцяло онлайн обучение. А от родителите им не може да се очаква да бъдат едновременно родители, учители и да се справят с икономическите проблеми, породени от кризата.
Това коментираха експерти по време на онлайн дискусията "SOS: Деца в изолация", организирана от вицепрезидента Илияна Йотова и ученичката Анастасия Треновска - победител в инициативата "Посланик за един ден". Инициативата "Посланик за един ден", създадена от бившия британски посланик Ема Хопкинс, се провежда за четвърта поредна година. В нея участват и други дами дипломати, като целта ѝ е да окуражи момичета от цяла България да изразят своите възгледи по широк спектър от значими за обществото въпроси и да им покаже пътя към дипломатическата кариера.
"Криза-фантом. Ние не я усещаме в момента, не можем да я пипнем, даже трудно се поддава на изчисление и калкулиране. (...) Но това не я прави по-малко страшна и по-малко важна", коментира вицепрезидентът Илияна Йотова.
"Ти си затворен. Абсолютно затворен. Да, можем да се движим по улиците (...) и въпреки това в съзнанието си ние сме затворници, затворници сме на страховете си. Ключът към клетката, в която сме затворени, е у възрастните", каза Анастасия.
След години ще се налага медикаментозно лечение на най-различни невротични разстройства на преживелите затварянето деца, предупреди д-р Цветеслава Гълъбова, директор на Държавна психиатрична болница "Св. Иван Рилски".
Децата нямат на кого да споделят, посочи още тя. Да споделят помежду си не върши работа; изнервените им родители може да искат да ги изслушат, но нямат капацитета и компетентеността да помогнат, още повече, че са заринати от икономически проблеми и от тях се очаква да бъдат и родители, и учители, което е невъзможно.
Големите ученици някак си го рационализират и донякъде се справят с проблема. При децата от началните класове положението е много сериозно и аз съм много притеснена от това, което ще стане след няколко години, когато се окаже, че оформените невротици няма да могат да се справят с психотерапия - защото тя е по-добрият вариант, не да даваме психотропни медикаменти. Ще се наложи немалка част от тях да стигнат до психиатричния кабинет. |
Най-големият проблем е свързан с десоциализацията, каза д-р Гълъбова. В училище те се учат на приятелство, любов, победи, загуби, лидерство, в своята среда, израствайки заедно с връстници. Това през екрана категорично не се получава.
Засегнати са и родителите
Учениците са в двете крайности - или смятат, че са във ваканция, или им е изключително трудно и смятат, че не могат да се справят, посочи Ирена Борисова - директор на математическата гимназия "Гео Милев" в Плевен, в която учи Анастасия. Тя наблюдава подобен феномен и при родителите - или неглижиране на обучението, или изключително строг контрол.
Точно за един ден децата станаха възрастни. За съжаление. Буквално заключихме естествената им среда за общуване, коментира Валентин Минков, психолог в математическа гимназия "Гео Милев", Плевен. Той наблюдава висока тревожност при децата, които, идвайки в училище, вече трудно намират подхода към другите, сами се изолират.
За съжаление все още битува схващането, че когато човек споделя проблемите си, той е слаб, несигурен и не може да се справи сам с живота си, че е непригоден за него.
На родителите също им не им е лесно - особено на тези с малките деца се е наложило да поемат ролята на учител, което създава напрежение, посочи Минков. "Родителят беше принуден да възлага задачи, да обучава, да санкционира, да оценява, което не е неговата роля. Неговата роля е да обича детето безусловно."