Концесионерът на летище "София" след подаръка да не плаща такси: Купихме фабрика на 9 септември

Почти година след като бе избран за концесионер на летище "София" фондът "Меридиам" се представи пред медиите и партньор в него обясни, че за всичко е виновен коронавирусът и че искат да останат до края на 35-годишната концесия. Затова се е наложило да получат отстъпка спрямо поетите ангажименти, но според тях не ставало дума за подарък от държавата, а по-скоро за покупка на фабрика в България на 9 септември.
Това се случва в предизборна ситуация и седмица след като различни политици критикуваха решението на правителството да позволи първите 10 г. "Меридиам" да не плаща концесионна такса заради пандемията. А преди два дни от "Демократична България" настояха за отговор от управляващите кой стои зад избраника, защото "наши индикации показват, че зад концесионера на летище "София" стоят братя Домусчиеви".
Тази тема не беше коментирана от управляващите, нито от фонда. Но реакциите от последните дни явно са неофициалният повод за медийната изява.
Защо сега
Досега бяхме съсредоточени да спечелим търга и да докажем пред различните съдилища защо сме най-добрите. Поканени сме на сцената от някои хора, които ни предизвикаха и трябва да дадем отговори и разяснение, обяви внезапната поява Марко Росо, партньор в "Меридиам", директор "Глобално бизнес развитие" и член на Надзорния съвет на "Соф Кънект".
Това е фирмата, чрез която бе спечелена концесията и в която участие имат структури на базирания в Париж фонд Meridiam и строителя Strabag, който участва с 1%. Изборът на единствения кандидат, в чиято структура няма летищен оператор, бе обжалван от другите участници в процедурата, а самото обжалване премина доста бързо в сравнение с други през Комисията за защита на конкуренцията и ВАС.
Фондът и досега вероятно щеше да стои встрани от медийното внимание, ако не бе подаръкът, който получи правителството и който бе одобрен от Европейската комисия - 10 г. да не плаща концесионна такса, а сумата да бъде изплатена през последните 10 г. от 35-годишната концесия. Става дума за 24.5 млн. евро годишно. Предизборната надпревара, която започна още докато работеше парламентът, обаче извади наяве това.
От обясненията на компанията се разбра, че според фонда управляващите много са държали на устойчивостта, което е означавало, че не може да се намали размерът на обещаните от него инвестиции и затова се е стигнало до отлагане във времето с цели 10 г. на срока за плащане.
Не се разбра как са изчислени тези 10 г., защо дължимите през тях суми ще се платят чак в края на договора, а самият Росо обясни, че ще се възползват от ситуацията в следващите 4-5 г., докогато се смята, че трафикът ще се върне на нивата си от 2019 г., да направят някои ремонти. (За сравнение концесиноерът на двете морски летища получи отлагане на таксата с 1 година, напомня "Капитал".) От думите му се разбра, че няма да започне веднага изграждането на трети терминал (който по договор трябва да е готов до 10-тата година), понеже не е спешно в настоящата ситуация, но ще се направят някои ремонти, които да доближат летището до европейските стандарти, сред които конкретно бяха споменати тоалетните.
Ситуацията сега е напълно различна от тази, в която спечелихме търга, броят полети от и до София е сведен до нивата му от 1995 г., обяви още Росо и сравни положението, в което се намира фондът, с покупката на фабрика на 9 септември 1944 г. (популярното българско сравнение му е било казано от българин).
"Правителството ни помоли да търсим помощ, да намерим начин да възстановим баланса на концесията и да задържим цената. Хора казват, че сме получили някакви подаръци, но забравят, че 280 млн. евро (под формата на първоначална концесионна такса - бел. а.) очаква правителството. Ние го запазихме, 600 млн. евро сме ангажирани да инвестираме. Няма да намалим тези суми", изреди Росо. |
Обяви, че фондът е отдаден на проекта, но кога ще дойде моментът за инвестиции не може да се каже заради кризата с коронавируса. А независима оценка показала, че пандемията е свалила стойността на концесията с близо 300 млн. евро, а ако търгът бил днес, то концесионната такса щяла да е нула, твърди Росо.
"Ние сме само зрители на процеса"
В медиите понякога не цялата информация е представена акуратно, а случилото се през последните седмици нападна интегритета ни като фонд и в интерес на нашите инвеститори, на всички страни, трябва да застанем с твърда и ясна позиция и да кажем, че няма да толерираме нападки или да се поставят под въпрос намеренията ни. Тази защита с елемент на заплаха за юридически последствия отправи Росо, която следва подобна - за търсене на юридическа отговорност, през седмицата в мейл до медиите.
Причините за това станаха повдигната от БСП тема в парламента, при което депутатът Румен Гечев обяви, че България "ще пие една студена вода" заради дадената директна държавна подкрепа на въпросния инвеститор. Лидерът на "Демократична България" Христо Иванов пък коментира, че "в името на народа" България се отказва от половин милиард лева. "Ключовият въпрос е в чия полза се взимат решенията. Ние започнахме да разглеждаме този случай по-дълбоко и всички наши индикации показват, че зад концесионера на летище София стоят братя Домусчиеви". Това пък коментира преди дни Ивайло Мирчев, водач на листата на Демократична България в Бургас и кандидат за депутат и от столичния 24 МИР.
Той посочи, че летището е обект от значение за националната сигурност, а българското правителство е много експедитивно, когато трябва да се обслужи една конкретна фирма, а институции като КЗК и ВАС за месец решават всички жалби. "Всичко това е изключително странно, защото всички знаем, че бойковата България не работи толкова бързо, освен ако няма личен интерес на премиера, на бизнес кръгове свързани с премиера", допълни той.
Днес Росо обяви, че в структурата на фонда участват личности като ген. Уесли Кларк, главнокомандващ на силите на НАТО в Европа по време на войната в Косово, бившият външен министър на Германия Йошка Фишер, както до неотдавна и Антъни Блинкен, новият държавен секретар на САЩ. Обясни, че всички тези хора не се използвани за лоби, а просто давали мъдри съвети на фонда къде най-добре да инвестира управляваните от него пари.
"Не лобираме по този начин, не сме някаква тайна организация, която действа задкулисно в сивия сектор", подчерта той. Освен това България била в обектива на интереса на фонда от 10-15 г., в които се търсел подходящ проект, който да отговори на критериите за обем.
Сред институциите, с чиято подкрепа разполага, Росо посочи също ЕБВР, "големи европейски банки", които подкрепят конкретно проекта за летището. Сред летищата, които фондът оперира обаче, той изреди двете на Мадагаскар и това в Аман и спомена ремонт на терминал на летище "Ла Гуардия", Ню Йорк. Официално фондът претендира, че има вложения в 90 проекта в 26 държави и инвестиран капитал от €67 млрд.
В допълнение, Росо разграничи фонда от други подозрения, че държавата прави и друга услуга на фонда - да увеличи летищните такси преди той да влезе във владение, с което фондът остава чист по тази линия, тъй като е обещал, че няма да вдига таксите през първите десет години. Именно това бе едно от предимствата, изтъквани при избора на концесионер. В края на октомври държавата взе решение за драстично повишение на таксите - само няколко дни след като концесионерът предлага да не се вдигат 10 години, припомня "Капитал".
"Ние сме зрители на процеса. В разговор с министерството на транспорта никога не е ставало дума за таксите. Не искам да коментирам дали е правилно или лошо. Плановете си не сме променяли, обещали сме, че няма значително да увеличаваме таксите през първите години и си стоим на тази позиция", обяви Росо. Да увеличаваш такси по време на ковид не е добро решение, защото ще има обратен на желания ефект .- вместо да привлече компании пътници, ще ги отблъсне, обясни той.