Статията не е част от редакционното съдържание на “Дневник”

Домино парк в Бруклин, фотография Марсела Виноград
Самостоятелната изложба на Даниела Костова представя три творби, които са създадени между февруари 2020 и февруари 2021. Времевият отрязък е важен, защото, както казва самата художничка: "Имам чувството, че времето през тази година за мен едновременно спря, сви се и се разду неимоверно. И в този смисъл, изложбата в "Структура" представлява моята лична перспектива към един особен, странен, дори налудничав момент."
"Бури, парк, принцеси с ролки" не без ирония отразява парадоксите на (само)изолацията и осъзнаването важността на социалния контакт; на (само)ограниченията и засиленото желание за тяхното премахване. В един по-широк контекст Даниела Костова изследва границите на позволеното и преминаването отвъд тях, взаимодействието между ред и хаос и как те взаимно се подхранват.
Център на изложбата е създадената специално за галерията инсталация "Déjà-vu. Ресторант". Работата се състои от колажи, изобразяващи сцени, заснети основно в обществен парк. Изходното изображение е намерена в интернет снимка на хора, правещи пикник на поляна, в маркирани от властите кръгове, така че да са на достатъчно разстояние едни от други. За художничката тази ситуация сама по себе си е още по-парадоксална.
В противоречие с досегашната тенденция - в интимната сфера на дома човек да е независим от регулациите на обществените пространства, природата и откритите места изведнъж придобиват статус на "свободни". Илюзия, при наличието на засилен контрол и на практика строго моделиране и модулиране на тези пространства. Повтарящ се елемент в инсталацията са окръжностите - метафори на цикличността, с която кризи от различно естество връхлитат човечеството: политически, икономически, социални, природни
На фона на парковите композиции в залата са разположени маси с по два стола. По средата на масите са поставени полупрозрачни прегради, в които седящите виждат собственото си отражение, насложено върху образа на човека отсреща. Скулптурната инсталация е репродукция на работата на Даниела Костова "Déjà-vu", показана на фестивала Underground II в НДК през 1998 г. Творбата изведнъж е придобила актуално значение близо 25 години след създаването й, като в разширения вариант тя е и опит затвореното пространство на галерията да се отвори, стените да станат "прозрачни", "вътре и вънка", "частно и публично" да разменят местата си.
Две творби рамкират централното произведение в изложбата. В тях главните герои са деца - мотив, често присъстващ в работите на Даниела Костова. В "Бурите отвътре", отново в техниката на фотоколажа, е интерпретиран цитат, прочетен в списание "Ролинг Стоунс": "Ако мислиш, че бурите отвън са страшни, почакай да видиш бурите отвътре", свързан с чувството за тревожност, наблюдавано от психолози у децата, конфронтирани с промените в околната среда, причинени от възрастните.
Тревожност, породена от усещането за безсилие. Решена в черно-бяло, статична, тази творба е в контраст с видеоинсталацията "Princess Beauty" ("Принцеска Красота"). В нея същите деца играят, лудуват, правят обратното на това, което се изисква и очаква от тях. В действителност, тяхното поведение се формира от ранна възраст, налага им се да приемат стереотипи, социални условности и ограничения. Но в "Принцеска Красота" те все още могат да бъдат самите себе си, да объркват реда, да създават безредие и поне в един кратък момент да са наистина свободни.
Национален фонд култура: "Едногодишна програма за подкрепа на частни професионални организации в сферата на изкуствата"