Напред към природата!

Напред към природата!

Рецензия от Марияна Фъркова на стихосбирката "Бавни планини" от Михаил Калдъръмов.
"Жанет 45"
Рецензия от Марияна Фъркова на стихосбирката "Бавни планини" от Михаил Калдъръмов.
Текстът е препубликуван от "Литературен вестник".
"Бавни планини" на Михаил Калдъръмов прочетох бързо, на един дъх. По-късно я препрочетох със същата жажда за интересна литература. Защото неголямата по обем поредна стихосбирка на автора е написана от един истински поет, написана е от сърце и душа, което се усеща още при първото докосване до словото.
Обичам такива поети - вдъхновени и вдъхновяващи, които владеят поетичния български език и майсторски се вслушват във всяка една дума, докато внимават за точния си изказ и внушения. Трудна е работата със словото за човек, който си дава сметка за това, което прави и защо го прави, а в тези стихотворения на пръв поглед не се забелязват усилията, времето, за което са писани.
Отделните късчета сякаш са наготово "сграбчени" в отделни житейски мигове - може би след дълго съзерцание сред природата. Уловени са в секундата, когато камъкът пада в кладенеца, реката измършавява от сушата, "шипковият храст танцува" от полъха на вятъра, пчелата "придърпва с хоботчето си броеницата на дъжда", свещта угасва от слънчев лъч в стария параклис, а случващото се е или през един ден на октомври, "когато къси са косите на здрача", или през пролетта, когато глухарчето е "забравено от вятъра"... - но това винаги е мигът, когато поетът хваща в шепите си стихотворението и с изящна лекота и хармоничност го настанява върху белия лист.
Тогава природата смаяно застива, стихотворението оживява, а поетът все още не знае какво е направил. В повечето стихотворения усещането е такова, макар и да има малко творби, по-необработени сякаш, прилични на недоукрепени докрай къщи, но това прави картината по-автентична. И някак по-естествено природна.
"Бавни планини", както се вижда и от самото изключително сполучливо заглавие, не са абстрактни бълнувания сред природата, а добре намерени тематични полета сред вериги от планински възвишения, заобиколили ги от всички страни. В този смисъл са и самите творби, следвайки вътрешна логика при подредбата си в единна композиция.
В чисто графичен план има и по-дълги, и по-кратки произведения (дори и само от две думи), има и по-прозаични, с нарушен ритъм, и по-поетични - с вътрешни несамоцелни рими, има по-цветни или само графични участъци, има сезони, настроения, раждания, животи, смърти И това, което най-много ми хареса, са чудните метафори, които като тънка нишка преминават през цялата стихосбирка и я изпъстрят с интересни и точни внушения, пренасят от едно пространство в неочаквано друго, дават ѝ по-богат образен изказ.
Стихотворенията на Михаил Калдъръмов са не просто наблюдения на природни обекти и явления, не нарисувани със слова природни картини, или просто казано - стихотворения за природата, не. Това са многопластови прелиствания, изпълнени с дълбок смисъл. Общочовешките преживявания се движат във всеобхватни посоки и са настроени в такава ритмичност, която да отговаря на търсеното внушение, на определената тематична цялост.
Липсват прекалени и неясни усуквания върху една и съща тема за сметка на стройни и като форма, и като обем цялостни творби. Внушенията са добре осмислени и на места достигат до изненадващи с простотата и съвършенството си форми.
Емоцията и мисълта на автора понякога достигат до доста изненадващи висини. Така например, ако прочетем стихотворението му "Шипковият храст и вятърът" - център тук е един най-обикновен и незначителен шипков храст, банален елемент от природата. Този зрителен образ обаче: червените му плодове и бодлите, съживяват творческото му въображение - плодовете стават "червени лампички, запалени от слънцето", а бодлите са оприличени с "котешки нокти".
Шипковият храст танцува с всеки повей на вятъра, а картината е пренарисувана поетично: вятърът "вдигна полата на долината // - изпопадаха цветята и пеперудите, докато бурята всичко помита по пътя си и го връхлита, разлюлява го до корен".
И Михаил Калдъръмов успява да намери една превъзходна поанта, надскачайки традиционното и отивайки в съвсем друга траектория, която изстрелва в други пространствени смислови висини: шипковият храст "излезе целия изподран, // заприлича на шипков храст // с тия капчици кръв по кожата".
Това пренаписване на пейзажа, одухотворяване и на вятъра, и на растението, които придобиват израз на чисто човешки взаимоотношения, са израз на философското преосмисляне на света, на образното мислене на автора. В цялата стихосбирка изобилстват подобни неочаквани поетични образи.
"Бавни планини" е стихосбирка, написана от един свободен по дух човек, който е намерил и уединение, и вдъхновение, и смисъл сред хубостите на природата. В това време, когато цялото човечество е изправено на нокти пред поредното предизвикателство, определено като "световна пандемия", когато хората и у нас са се затворили и изолирали, принудени да живеят в хаос и да изпълняват само заповеди, много от които напълно нелепи, една подобна тънка книжка събужда емоция и радост, дава лъч на надежда и живот