Все повече авиокомпании избягват Беларус, Франция поиска да покани опозицията на Г-7

Още авиокомпании се включиха в започналото заради отклоняване на пътнически самолет заобикаляне на беларуското въздушно пространство за задържането на журналиста и активист Роман Протасевич.
След "Ер Франс" Украйна и Полша обявиха, че техни самолети не само няма да прелитат над Беларус - полетите от и до Минск спират напълно. Още от големите европейски компании - от нидерландското подразделение на "Ер Франс" KLM до "Луфтханза" и SAS - обявиха подобни мерки. "Иберия" и "Уизеър" също не летят над Беларус.
Към този списък се присъединиха и Сингапурските авиолинии, които пренасочват самолетите си по алтернативни маршрути. Експерти очакват не всички големи международни превозвачи да са склонни да подобно решение, тъй като Беларус е на ключов кръстопът в авиацията. Въпреки това полетите над страната сутринта бяха малко.
Беларуското пространство се избягва от превозвачи на Великобритания, Япония, Финландия, Австрия, Латвия, Литва, Швеция и Кипър.
Държавите в ЕС вчера бяха призовани да прекратят разрешителните на националния превозвач "Белавия" да лети от и до тях. Европейската агенция за контрол на въздухоплаването Eurocontrol препоръча превозвачите от ЕС и Великобритания да се пренасочат към въздушното пространство на балтийските държави.
В резултат "Белавия" отмени полетите си до Литва, Франция и Великобритания и незабавно обяви, че съкращава 50% от служителите си.
Франция, Ирландия, България и други обвиниха Беларус в "пиратство". НАТО нарече станалото "държавно похищение".
Ефектът
За Беларус това е акт на изолация; страната има граници с три членки на ЕС, въздушното ѝ пространство се използва от европейски и азиатски компании. Това вероятно ще е и финансов удар за страната.
Въпросът от ползите на санкции срещу режима на президента Александър Лукашенко - каквито прие ЕС - остава спорен. Малко преди Европейския съвет той подписа закони, ограничаващи свободата за отразяване в пряк ефир на неразрешени протести и даде на властта законова възможност да ограничава работата на социалните мрежи и интернет.
Освен това Минск публикува стенограма от разговорите между екипажа на неделния полет на "Райънер" и авиодиспечерите, от който следва, че ръководството на беларуското въздушно движение само е препоръчало, но не и заставило пилота да кацне в Минск заради бомбена заплаха. Опозицията критикува тази гледна точка с аргумента, че изпращането на МиГ-29, за да бъде "съпроводен" "Боинг"-ът от границата с Литва до летището на Минск, е достатъчно сплашване и екипажът е заставен да приземи самолета в Беларус.
Диалог с опозицията
Междувременно, по-малко от ден след като бе публикуван видеоклип със задържания Протасевич - в който той говори за "признанията" си за организиране на протестите в Беларус и че е в добро състояние - лидерът на опозицията в изгнание Святлана Цихановска обяви, че клипът доказва, че Протасевич е измъчван. Появиха се и коментари, че носът му изглежда счупен. Самата Цихановска каза пред журналисти, че видеозаписът с него е бил направен "под натиск" и той на практика е заложник.
Франция по-късно заяви, че иска да ангажира опозицията и да ѝ покаже поддръжката си. Френският президент Еманюел Макрон предложи опозицията да бъде поканена на срещата на Г-7 - клуба на седемте индустриализирани държави (Германия, Франция, Великобритания, Италия, Испания, САЩ, Япония и Канада), другия месец.
Лондон, който ще е домакин на срещата - тази година физическа - обаче не коментира идеята в първите часове след като бе изразена.